به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سالانه بیش از 2.2 میلیارد کتاب فروخته می‌شود. ایالات متحده، چین، بریتانیا، آلمان و ژاپن پنج کشور برتر خریدار کتاب هستند که نزدیک به دو سوم فروش جهانی کتاب را به خود اختصاص داده‌اند. احتمالاً سهم آنها تا سال 2027 به 68 درصد افزایش خواهد یافت.

با این حال، روند بازار کتاب در حال تغییر است. کتابفروشی‌های فیزیکی تنها 50.3 درصد از درآمد جهانی فروش کتاب را از آن خود کرده‌اند. امروزه بیش از 25 درصد از کتاب‌ها به شکل آنلاین به فروش می‌رسند. کتاب‌های الکترونیکی نیز پدیده‌ای در حال افزایش هستند. متون و تصاویر به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شوند و به خوانندگان این امکان را می‌دهند که کتاب‌ها را روی گوشی‌های هوشمند، تب‌لت یا صفحه‌نمایش رایانه خود بخوانند. این مفهوم برای اولین بار در دهه 1990 ظهور کرد.

تغییر دیگر ظهور کتاب‌های صوتی است که در صنعت فروش کتاب بیشترین تغییرات را ایجاد کرده است. درآمد جهانی کتاب‌های صوتی در سال 2023 حدود 5.16 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در سال 2021، کتاب‌های صوتی در ایالات متحده درآمدی بیش از 1.8 میلیارد دلار داشت. کتاب صوتی به سرعت تبدیل به حالت ترجیحی کتاب برای افراد متعلق به گروه‌های کم درآمد شده است. بر اساس نظرسنجی PEW، درصد بزرگسالان با درآمد سالانه خانوار کمتر از 30000 دلار که به یک کتاب صوتی گوش داده اند، از 14 درصد در سال 2019 به 22 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. با این حال، فروش کتاب‌های چاپی هنوز نزدیک به 80 درصد از درآمد صنعت فروش کتاب را تشکیل می‌دهد.

قبل از اینکه به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 2023 بپردازیم، بیایید ببینیم که آیا می‌دانید پرفروش‌ترین کتاب‌ها، سریال‌ها و نویسندگان در تمام دوران‌ها کدامند؟

 دن کیشوت با فروش 500 میلیون نسخه پرفروش‌ترین کتاب تمام دوران است. یک رمان اسپانیایی نوشته میگل د سروانتس در دو جلد در سال‌های 1605 و 1615 منتشر شد. در حالی که هری پاتر با فروش 450 میلیون نسخه پرفروش‌ترین مجموعه تاریخ است. جای تعجب نیست که ویلیام شکسپیر در صدر فهرست پرفروش‌ترین نویسندگان داستانی تاریخ قرار دارد و تخمین زده می‌شود که سه میلیارد نسخه از کتاب‌های او فروخته شده است.

10 کتاب پرفروش سال 2023

در ادامه مطلب به 10 کتاب پرفروش سال 2023 پرداخته شده است:

1-کتاب بال چهارم (Fourth Wing)

کتاب بال چهارم
بهترین کتاب 2023
پرفروشترین کتاب 2023 کدام است؟

تاریخ انتشار: 5 آوریل 2023

نویسنده: ربکا یاروس (Rebecca Yarros)

ژانرها: تخیلی فانتزی، فانتزی، رمان عاشقانه

صفحات: 512

اولین کتاب از سری امپراطور

خلاصه کتاب: ویولت سورنگیل بیست ساله قرار بود وارد بخش کاتبان شود و زندگی آرامی در میان کتاب ها و تاریخ داشته باشد. اکنون، ژنرال فرمانده که به عنوان مادر سرسخت او نیز شناخته می‌شود، به ویولت دستور داده است که به صدها نامزدی که در تلاش برای تبدیل شدن به نخبگان ناوار هستند بپیوندد: اژدها سواران. اما وقتی کوچکتر از بقیه هستید و بدنتان شکننده است، مرگ تنها یک ضربان قلب با شما فاصله دارد… زیرا اژدهاها با انسان‌های «شکننده» پیوند ندارند. آنها را می‌سوزانند. با وجود اژدهای کمتری نسبت به کادت‌ها، بیشتر ویولت را می‌کشند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهند. بقیه او را فقط به خاطر اینکه دختر مادرش بود می‌کشند – مانند زادن ریورسون، قدرتمندترین و بی‌رحم‌ترین رهبر گروه رایدر. او فقط برای دیدن طلوع بعدی خورشید به هر نقطه‌ای نیاز دارد که عقلش می‌تواند به او بدهد. با این حال، هر روز که می‌گذرد، جنگ بیرون مرگبارتر می‌شود، بخش‌های حفاظتی پادشاهی در حال شکست هستند، و تعداد کشته‌ها همچنان در حال افزایش است.

2-کتاب Tom Lake

کتاب تام لیک- پرفروش ترین کتاب سال 2023

تاریخ انتشار: 1 اوت 2023

نویسنده: آن پچت (Ann Patchett)

ژانرها: داستانی، رمان عاشقانه

تعداد صفحات: 320

خلاصه داستان کتاب: در بهار 2020، سه دختر لارا به باغ خانوادگی خود در شمال میشیگان بازمی‌گردند. هنگام چیدن گیلاس، آنها به مادرشان التماس می‌کنند که داستان رابطه عاشقانه خود با یک بازیگر به نام «پیتر دوک» که در سالن تئاتر تام لیک (Tome Lake) با او آشنا شده بود را برایشان تعریف کند. همانطور که لارا گذشته را به یاد می‌آورد، دخترانش زندگی و رابطه خود با مادرشان را بررسی می‌کنند و مجبور می‌شوند در جهان‌بینی خود و هر آنچه که فکر می‌کردند می‌دانند، تجدید نظر کنند.

3- کتاب خیلی دیر (Too Late)

رمان Too Late (خیلی دیر) جزو 10 کتاب پرفروش سال 2023

چاپ اول: 19 نوامبر 2016

نویسنده: کالین هوور (Colleen Hoover)

ژانرها: رمان عاشقانه، داستان روانشناختی

خلاصه داستان: رمان Too Late (خیلی دیر) داستان زنی به نام اسلون را روایت می‌کند که زندگی سختی را پشت سر می‌گذارد. بعد از تحمل سختی‌های زیاد سرانجام تصمیم می‌گیرد برای فرار از موقعیت رنج آور خود با دوست پسرش ازدواج کند. دوستش مردی با اخلاقیات مشکوک است که درگیر کارهای خلاف و قاچاق است. اسلون چاره‌ای جز رفتن ندارد؛ با این حال تصمیم می‌گیرد که صبر پیشه کند تا اینکه بتواند فرار کند.

4- کتاب عادات اتمی (Atomic Habits)

بهترین کتابهای 2023
کتاب عادتهای اتمی

چاپ اول: 16 اکتبر 2018

نویسنده: جیمز کلیر (James Clear)

ژانر: کتاب خودیاری

درباره کتاب: اگر نمی‌توانید عادات بد خود را تغییر دهید، باید بدانید که مشکل شما نیستید؛ این سیستم درونی و ذهنی شماست که مشکل دارد. عادات بد بارها و بارها تکرار می‌شوند؛ نه به این دلیل که نمی‌خواهید تغییر کنید، بلکه به این دلیل که سیستم اشتباهی برای تغییر دارید. بنابراین به اهداف خود نمی‌رسید و به‌جای آن به عمق چاه سیستم‌های اشتباه خود سقوط می‌کنید. اگر تمایل دارید که به یک سیستم اثبات شده برای فتح قله اهداف‌تان برسید راهکارهای ارائه شده در کتاب Atomic Habits را از دست ندهید.

Atomic Habits یک برنامه مشخص برای پیشرفت روزانه ارائه می‌دهد، حتی اگر اهدافی سخت و دست نیافتنی داشته باشید. در این کتاب استراتژی‌های عملی نشان داده‌شده که شکل‌گیری عادات خوب را آموزش می‌دهد؛ این‌که چگونه عادات خوب را شکل داده و عادات بد را کنار بگذارید و بر رفتارهای کوچکی که منجر به تغییرات اساسی و بزرگ می‌شود تسلط پیدا کنید.

5- کتاب A Court Of Thorns And Roses

پرفروشترین کتاب سال 2023 کدام است؟

چاپ اول: 5 مه 2015

نویسنده: سارا جی ماس (Sarah J. Maas)

دنبال کتاب: دادگاهی از مه و خشم

ژانرها: رمان، داستان نوجوانان، تخیلی

درباره کتاب: رمان‌های A Court of Mist and Fury و A Court of Wings and Ruin و A Court of Thorns and Roses سه گانه‌ای جذاب و پرفروش است که توسط نویسنده بسیار خوب امریکایی Sarah J. Maas به چاپ رسیده‌اند. سارا جی ماس (Sarah J. Maas) یکی از نویسندگان جوان امریکایی ژانر فانتزی است که کتاب‌هایش تا کنون چندین میلیون نسخه فروش داشته و او را به شهرتی بین‌المللی رسانده است. رمان کنونی یکی از آثار مشهور اوست. هرکس مجموعه داستان‌های فوق العاده جذاب نغمه یخ و آتش اثر George R.R. Martin را خوانده باشد خیلی زود متوجه می‌شود که این رمان برای او بسیار جذاب خواهد بود.

6- کتاب It Ends With Us

10 کتاب پرفروش دنیا

چاپ اول: 29 فوریه 2016

نویسنده: کالین هوور (Colleen Hoover)

در ادامه: با ما شروع می‌شود (It Starts with Us)

ژانر: رمان عاشقانه، داستانی

صفحات: 376

«کالین هوور» نویسنده شماره یک و پرفروش نیویورک تایمز است که یازده رمان بلند و پنج رمان کوتاه نوشته است. او در سبک ادبیات نوجوان قلم می‌زند. نخستین کتاب خود به نام «Slammed» را در سال 2012 منتشر ساخت. از آن موقع تقریباً تمام رمان‌های بلندش به فهرست پر فروش‌های نیویورک تایمز راه یافته است. او دوبار برنده جایزه «گودریدز» شده است. با توجه به گفته نویسنده مشهور ادبیات نوجوان «هوور»، این کتاب سخت‌ترین و بهترین کتاب او تا به امروز است. برای این کتاب بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد و توانست جایزه « Goodreads Choice Awards» را به دست آورد.

خلاصه داستان کتاب: لیلی در زندگی‌اش هرگز دست از تلاش نمی‌کشد. او از شهر کوچکی که در آن بزرگ شده فاصله می‌گیرد و کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کند. با «رایل کینید» که متخصص مغز و اعصاب است آشنا می‌شود. رایل فردی قاطع و کمی متکبر است، اما در برابر لیلی نرم است و همراهی با او باعث می‌شود لیلی خوشبختی را تجربه کند. اما کم کم به یاد اتلس کاریگن می‌افتد؛ عشق اولش. او و اتلس نقاط مشترک فراوانی داشتند. و ناگهان اتلس دوباره در زندگی لیلی ظاهر می‌شود و هر آنچه لیلی با رایل ساخته در معرض نابودی قرار می‌گیرد…

7-کتاب یخ شکن (Icebreaker)

کتابهای پرفروش 2023

چاپ اول: 22 نوامبر 2022

نویسنده: هانا گریس ( Hannah Grace)

ژانرها: رمان عاشقانه، عاشقانه معاصر، تخیلی ورزشی

خلاصه داستان: آناستازیا آلن تمام زندگی خود را برای یک فیلم در تیم ایالات متحده کار کرده است. زمانی که او یک بورسیه تحصیلی کامل برای دانشگاه کالیفرنیا، میپل هیلز دریافت می‌کند و در تیم رقابتی اسکیت بازی آنها جای می‌گیرد، به نظر می‌رسد همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

هیچ چیز مانع او نخواهد شد، حتی کاپیتان تیم هاکی، نیت هاوکینز. تمرکز نیت به عنوان کاپیتان تیم روی حفظ تیمش روی یخ است. طی یک اتفاق ناگوار آنها مجبور می‌شوند یک پیست را با تیم اسکیت بازی مشترک استفاده کنند. آناستازیا به وضوح نمی‌تواند او را تحمل کند…

8- کتاب خدمتکار (The Housemaid)

بهترین کتابهای منتشره سال 2023، کتاب خدمتکار نوشته فریدا مک فادن

چاپ اول: 2022

نویسنده: فریدا مک فادن ( Freida Mcfadden)

ژانرها: تخیلی روانشناختی، داستانی

خلاصه داستان کتاب: آن روزها، اگر از ترافالگار اسکوئرِ پیاده به طرف چرینگ کراس رود می‌رفتید، بعد از چند دقیقه به مغازه‌ای در دست راست خود می‌رسیدید که بالای شیشه آن نوشته شده بود، ویلیام باگِیج – کتاب‌های نایاب. اگر از پشت شیشه به داخل نگاه می‌کردید، می‌دیدید که ردیف کتاب‌ها از کف زمین تا سقف، دیوارها را پر کرده است، و اگر در را باز می‌کردید و وارد می‌شدید، بلافاصله بوی نامحسوس مقوای قدیمی و برگ چای که داخل همه کتاب دست دوم فروشی‌های لندن را پر کرده است، به مشامتان می‌رسید. تقریباً همیشه دو سه مشتری در آنجا می‌دیدید، موجوداتی ساکت و سایه‌مانند با اُوِرکت و کلاه شاپو که به امید یافتن چاپ اول، مشغول کندوکاو در سری آثار جین آستین و ترولوپ و دیکنز و جرج الیوت بودند. در آنجا از صاحب مغازه‌ای که برای پاییدن مشتری‌ها در آنجا بپلکد خبری نبود، و اگر کسی واقعاً می‌خواست به جای بلند کردن کتاب و بیرون رفتن، پول آن را بپردازد، باید از دری در عقب مغازه که روی آن نوشته شده بود، دفتر- پول را اینجا بپردازید، داخل می‌شد. اگر شما داخل می‌شدید، می‌دیدید که هم آقای ویلیام باگیج و هم دستیارش، دوشیزه موریل تاتل، پشت میزهای خود نشسته‌اند و مشغول کار هستند…

9-کتاب با ما شروع می‌شود (It Starts with Us)

پرفروشترین کتابهای 2023

چاپ اول: 18 اکتبر 2022

نویسنده: کالین هوور (Colleen Hoover)

ژانرها: رمان عاشقانه

صفحات: 336

خلاصه داستان کتاب: لیلی و همسر سابقش، رایل، به تازگی جریان زندگی متاهلی خود را سروسامان داده‌اند که ناگهان لیلی دوباره به عشق اول خود، اتلس، برخورد می‌کند. او خوشحال است که پس از نزدیک به دو سال جدایی، برای یک بار هم که شده، زمان به نفع آنهاست و وقتی اتلس او را به قرار ملاقات دعوت می‌کند، بلافاصله می‌گوید بله. اما هیجان او به سرعت تحت تأثیر این آگاهی قرار می‌گیرد که رایل، اگرچه دیگر با هم ازدواج نکرده‌اند، اما هنوز بخشی از زندگی اوست و اتلس کاریگن مردی است که از بودن در زندگی همسر و دختر سابقش متنفر است…

10-کتاب پرومته آمریکایی (American Prometheus)

کتاب داستان زندگی اوپنهایمر -پرفروش ترین کتابهای 2023

چاپ اول: 2005

نویسندگان: کای برد، مارتین جی شروین (Kai Bird, Martin J. Sherwin)

ژانر: بیوگرافی

جوایز: جایزه پولیتزر برای زندگی نامه

تعداد صفحات: 721

خلاصه کتاب: جی رابرت اوپنهایمر یکی از چهره‌های نمادین قرن بیستم است؛ فیزیکدانی درخشان که در زمان جنگ تلاش برای ساخت بمب اتمی برای کشورش را رهبری کرد و بعدها خود را در مواجهه با پیامدهای اخلاقی پیشرفت علمی دید. کای برد و مارتین شروین در این بیوگرافی تحسین‌برانگیز که بیست و پنج سال در حال ساخت است، زندگی و دوران اوپنهایمر را از اوایل کار او تا نقش اصلی او در جنگ سرد به تصویر می‌کشند. این بیوگرافی، بهترین در تاریخ، جذاب و عمیقاً آموزنده است.

به طور خلاصه، کتاب پرومته آمریکایی، یک کتاب جذاب و جامع است که زندگی و کار جی رابرت اوپنهایمر را به صورت علمی و هنری بازگو می‌کند. این کتاب نه تنها برای علاقه‌مندان به فیزیک و تاریخ، بلکه برای هر کس که به داستان یک انسان استثنایی علاقه دارد، توصیه می‌شود.

منبع: npd.com

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array