به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، فیلم‌های مرد عنکبوتی عموماً با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. آنها مجموعاً 10.2 میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی فروش داشته‌اند. در ادامه مطلب به رتبه‌بندی پرفروش‌ترین فیلم‌های مرد عنکبوتی در سراسر جهان در سال 2023، بر اساس درآمد باکس آفیس پرداخته شده است.

براساس گزارش «استاتیستا» از درآمد باکس آفیس سری فیلم‌های مرد عنکبوتی، تا سپتامبر 2023، «مرد عنکبوتی: راه برگشتی نیست» (Spider-Man: No Way Home) تولید سال 2021، رکورد پرفروش‌ترین فیلم «مرد عنکبوتی» را با 1.91 میلیارد دلار درآمد در گیشه از آن خود ساخته است. در رده‌های دوم و سوم به ترتیب، «مرد عنکبوتی: دور از خانه» (Spider-Man: Far From Home) تولید سال 2019، با درآمد جهانی 1.13 میلیارد دلار و «مرد عنکبوتی 3» (Spider-Man 3) تولید سال 2007 با درآمد 894.86 میلیون دلاری قرار گرفتند.

پرفروشترین فیلم های مرد عنکبوتی در سال 2023

مرد عنکبوتی همواره یکی از پرسودترین تولیدات و دارایی‌های شرکت «مارول» بوده است و آخرین سری‌های فیلم مرد عنکبوتی، این روند را تأیید می‌کنند. علاوه بر کسب بالاترین درآمد باکس آفیس جهانی، فیلم «No Way Home» محصول سال 2021 توانست بیشترین فروش آخر هفته افتتاحیه را کسب کند.

در جایگاه سوم «مرد عنکبوتی: آن سوی دنیای عنکبوتی» (Across the Spider-Verse) قرار دارد که در سال 2023 دنباله انیمیشن «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse) است. فیلم «آن سوی دنیای عنکبوتی» پس از آنکه مورد تحسین تماشاگران و منتقدان قرار گرفت، تقریباً نتایج باکس آفیس قبلی خود را دو برابر کرد و بسیاری از تماشاگران سینما برای دیدن فیلم به سینما رفتند.

از زمان اکران اولین فیلم «انتقام‌جویان»، دنیای سینمایی مارول (MCU) با اکران مستمر تولیدات پرهزینه خود همچنان بر باکس آفیس تسلط داشت، بنابراین تا سال 2023 به پرفروش‌ترین فرنچایز (کسب و کار) جهان در تمام دوران تبدیل شد. با این حال، برخی از دنبال کنندگان و طرفداران مارول، به حدی که برخی از جدیدترین فیلم‌های مارول در گیشه ضعیف عمل کردند، اندکی آزرده شده‌اند. با این حال، تعداد فزاینده‌ تماشاگران فیلم‌های ابرقهرمانی حاکی از آن است که علاقه به این نوع فیلم‌ها همچنان در میان مخاطبان جوان‌تر زیاد است.

تاریخچه شخصیت مرد عنکبوتی

شخصیت تخیلی مرد عنکبوتی، یک ابرقهرمان کتاب‌های مصور است که توسط استن لی و استیو دیتکو (Stan Lee and Steve Ditko) خلق شده و در انتشارات مارول کامیکس به نمایش درآمده است. پس از موفقیت نسخه چاپی، مرد عنکبوتی به عنوان شخصیت اصلی در بسیاری از فیلم های تئاتری و تلویزیونی ظاهر شده است.

شروع ساخت فیلم مرد عنکبوتی به سال 1977 باز می‌گردد، حقوق این شخصیت تا سال 1999 متعلق به شرکت سینمایی مارول بود، سال 1999 سونی این شخصیت را به قیمت 7 میلیون دلار خرید. شایان ذکر است که از همان 1977 تاکنون، مرد عنکبوتی موفق‌ترین شخصیت مارول در صنعت سینما بوده است. پس از فروش حقوق فیلم مرد عنکبوتی به سونی، مارول استودیوی خود را ساخت و در نهایت دنیای سینمایی مارول بدون مشهورترین شخصیت آن توسعه یافت.

در سال 2016 مارول بالاخره توانست پس از صدور قراردادی بین سونی و دیزنی، مرد عنکبوتی را به دنیای سینمایی خود اضافه کند. این قرارداد برای هر دو شرکت موفقیت آمیز بود. فروش دو دنباله بعدی انتقام جویان و مرد عنکبوتی، توانستند برای اولین بار از مرز 2 میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی عبور کنند. در همین حال، سونی در همکاری با مارول دنیای ابرقهرمانی جدیدی را راه‌اندازی کرد، که باعث شد سونی در سال 2022 بزرگترین معامله را برای حقوق استریم دریافت کند: مجوز پخش 3 میلیارد دلاری برای پلتفرم‌های نتفلیکس و دیزنی.

منبع: statista

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array