به گزارش واحد ترجمه ایراندکونومی، در دنیای امروزی، آگاهی داشتن از روش‌های پرداخت مختلف چه برای استارتاپ‌ها و چه برای مشتریان اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله، مزایا و جزئیات مربوط به دو روش پرداخت آنلاین و پرداخت نقدی بررسی خواهد شد.

پرداخت نقدی

درک کردن و فهمیدن نحوه کار روش پرداخت نقدی بسیار ساده است. در این روش، از پول نقد برای پرداخت هزینه خدمات یا محصولات به یک کسب‌وکار استفاده می‌شود. بهره‌گیری از این روش پرداخت برای همه مشتریان ساده و آسان است، زیرا تکنولوژی یا سرویس ارائه‌دهنده پرداختی در میان نیست که مشتریان مجبور باشند با آن سروکله بزنند. همچنین نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای عوامل واسطه‌ نیز وجود ندارد.

پرداخت دیجیتالی/الکترونیکی

از طرف دیگر، روش پرداخت دیجیتالی از طریق گزینه‌های دیجیتال و یا آنلاین صورت می‌گیرد. در این روش نیازی به مبادله پول نقد نیست و پرداخت‌ها به‌صورت اعتباری انجام می‌شود. به این نوع از پرداخت پرداخت الکترونیکی یا e-payment نیز گفته می‌شود.
پرداخت دیجیتالی از طریق دستگاه‌های پوز (POS)، ‌به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت و همچنین از طریق گوشی‌های هوشمند و به کمک کارت‌ بانکی، کارت اعتباری، کارت هدیه و یا کیف‌پول آنلاین قابل انجام است.

نقدی

اعمال روش پرداخت نقدی و پرداخت دیجیتالی در کسب‌وکار

به‌صورت کلی، هردو روش پرداخت مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. پرداخت نقدی ریسک‌ها و خطرات پرداخت نقدی معمول و متداول را تجربه نمی‌کند؛ زیرا از طریق پرداخت نقدی، سیستمی آنلاین برای رخنه امنیتی وجود ندارد.
با این وجود، همیشه احتمال این وجود دارد که پول نقد دزدیده و یا گم شود. اما حتی درصورت دزدیده شدن پول نقد (اسکناس)، خطر دزدیده شدن اطلاعات شخصی و جزئیات حساب بانکی کاربران وجود ندارد.

پرداخت‌های آنلاین و دیجیتالی، روشی آسان و در دسترس برای بسیاری از افراد محسوب می‌شوند. مشتریان قادرند بدون نیاز به مراجعه به بانک یا دستگاه خودپرداز (ATM) برای دریافت پول نقد و بدون نیاز به حمل اسکناس؛ به‌وسیله سیستم‌های ذکر شده در بالا هزینه خدمات یا کالای خود را به‌صورت دیجیتالی پرداخت کنند.
پرداخت آنلاین از پرداخت نقدی دردسر کمتری دارد و همچنین باعث تسریع پروسه خرید و حتی افزایش میزان آن نیز می‌شود. پرداخت هزینه به‌وسیله یک تکه پلاستیک (کارت بانکی) آسان‌تر و بی‌دردسرتر از پرداخت هزینه به‌وسیله چندین قطعه کاغذ (اسکناس) است.

همچنین ردیابی تراکنش‌های آنلاین آسان‌تر از پرداخت نقدی است. بسیاری از سیستم‌های مالی، درآمد بیزینس و میزان هزینه‌های خروجی را به‌صورت خودکار و اتوماتیک محاسبه می‌کنند و دیگر نیازی نیست که کاربران به‌صورت دستی به حساب‌وکتاب هزینه‌های خود وقتی اختصاص دهند.
همچنین، این نرم‌افزارها چارت‌ها و نمودارهای مفیدی را به صاحبان حساب بانکی ارائه می‌دهند که می‌توان به کمک آنها بودجه تعیین کرد، میزان تعامل مشتریان را تخمین زد و بر خرج و مخارج خود نظارت کاملی داشت.

با توجه به اینکه موقع پرداخت آنلاین، جزئیات حساب بانکی و اطلاعات شخصی کاربران و مشتریان در سیستم ثبت می‌شود، صاحبان بیزینس‌ها و استارتاپ‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از همین اطلاعات بازاریابی و جذب مشتری کنند.

به‌کارگیری روش پرداخت ترکیبی

روش‌های پرداخت ترکیبی به بیزینس‌ها این آزادی عمل را می‌دهند که هزینه خدمات یا محصولات خود را به‌صورت نقدی دریافت کنند، اما این درآمد را به‌صورت دیجیتالی ثبت کرده و ردیابی کنند. بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف با ارائه این روش‌های ترکیبی، مزایا و راحتی حاصل از پرداخت نقدی بی‌دردسر را برای مشتریان خود به ارمغان می‌آورند و در عین حال، میزان فروش و هزینه‌های خود را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کنند.
بدین‌وسیله و به کمک نرم‌افزارهای مالی آنلاین، مزایای روش پرداخت نقدی برای صاحبان کسب‌وکار و استارتاپ‌ها بدون نیاز به پذیرش آن از مشتریان، در دسترس خواهد بود.

یکی از نمونه‌های پرکاربرد این مورد، پرداخت حق بیمه به‌صورت نقدی است. در این شرایط، مشتریان با مراجعه به شعبات شرکت بیمه خود، قادر هستند هزینه حق بیمه را به‌صورت نقدی پرداخت کنند. شعبه بیمه نیز پس از دریافت پول نقد، آن را به‌صورت آنلاین در سیستم دیجیتالی خود ثبت می‌کند. همچنین این روش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کاربرد بسیاری دارد.

در تحقیقات به‌عمل آمده در این حوزه، روش‌های پرداخت الکترونیکی یا دیجیتالی منافع و مزایای بسیار بیشتری برای استارتاپ‌ها و بیزینس‌ها دارند؛ زیرا با استفاده از این روش‌ها، پروسه پیگیری و ردیابی مخارج آسان‌تر می‌شود، معمولاً منجر به خرج کردن بیشتر از طرف مشتریان می‌شود و در کل، روشِ در دسترس‌تر و بی‌دردسرتری است.
با این وجود، بسیاری از افراد هنوز هم شیوه‌های پرداخت نقدی را ترجیح می‌دهند. پس بهتر است که کسب‌وکارها ترکیبی از هردو روش پرداخت نقدی و دیجیتالی را به مشتریان خود ارائه دهند.

منبع: thestartupmag

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array