به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی هوافضای SpaceX ایلان ماسک بالاخره با موفقیت اولین محموله حاوی ماهواره‌های سرویس Direct-to-Cell را به فضا پرتاب کرد. هدف از این مأموریت، آزمایش قابلیت اینترنت ماهواره‌ای در جوّ کره‌زمین و فراتر از محدوده مجاز برج‌های مخابراتی است.

استارتاپ SpaceX که موفق شده بود سال گذشته رکورد استثنایی 97 پرتاب به فضا را در کارنامه خود ثبت کند؛ امروز سوم ژانویه اولین مأموریت سال جدید میلادی خود را نیز با موفقیت انجام داد.
این استارتاپ امروز محموله‌‌ای حاوی بیش از 20 عدد ماهواره استارلینک را از پایگاه Vandenberg ایالت کالیفرنیا به فضا پرتاب کرد. این شروع پرقدرت قرار است به‌زودی ارائه‌دهنده سرویس اینترنت ماهواره‌ای (از طریق سرویس اتصال مستقیم به گوشی‌های هوشمند) به کاربران سراسر جهان باشد.

استارتاپ هوافضای SpaceX موفق شده بود مدتی مجوزهای لازم برای شروع آزمایشات اینترنت ماهواره‌ای و سرویس Direct-To-Cell خود را از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) دریافت کند. این مجوز که برای 6 ماه آینده (جمعاً 180 روز) اعتبار دارد؛ به این کمپانی اجازه می‌دهد تا 840 ماهواره و 2000 دستگاه آزمایشی را برای ارائه این قابلیت انقلابی در اختیار داشته باشد.

اینترنت ماهواره‌ای 
Direct-To-Cell
تصویری از پرتاب امروز موشک فالکون 9

سرویس Direct-To-Cell، انقلابی در دنیای ارتباطات

براساس گزارش وبسایت Space، این ماهواره‌های استارلینک عرضه‌کننده سرویس Direct-to-Cell (DTC) یا اتصال مستقیم گوشی‌های هوشمند به اینترنت ماهواره‌ای هستند. اولین مأموریت سال 2024 استارتاپ SpaceX شامل 6 ماهواره استارلینک با قابلیت DTC بوده است.

سرویس Direct-to-Cell به اپراتورهای شبکه تلفن‌همراه سراسر جهان اجازه می‌دهد تا دسترسی به سرویس‌های برقراری ارتباط (تماس، پیام‌کوتاه و اینترنت) را حتی در مکان‌های دورافتاده به مشتریان خود ارائه دهند.

براساس یادداشت‌های مربوط به این مأموریت SpaceX، یک موشک فالکون 9 حاوی یک محموله 21 عددی ماهواره استارلینک، امروز 13 دی‌ماه 1402 به فضا پرتاب شد و پس از انجام وظیفه خود حدود 8.5 دقیقه پس از پرتاب اولیه به زمین بازگشت.

براساس گزارش‌های قبلی وبسایتSpaceflight Now، ماهواره‌های سرویس Direct-To-Cell در ابتدا قرار بود با نسل بعدی و جدیدترِ ماهواره‌های استارلینک به فضا پرتاب شوند. اما از آنجایی‌که این ماهواره‌ها برای ارسال توسط راکت فالکون 9 بیش از اندازه بزرگ هستند؛ این عملیات عملاً (و فعلاً!) ناممکن است. استارتاپ SpaceX تصمیم گرفته تا نسل بعدی ماهواره‌های استارلینک را به‌کمک موشک استارشیپ به فضا پرتاب کند و با کمی تغییرات در برنامه‌ها، عملیات امروز به کمک راکت فالکون 9 انجام شده است.

سرویس Direct-To-Cell از امسال (2024) امکان ارسال پیام‌های متنی را به گوشی‌های عادی ارائه خواهد داد. شایان ذکر است که برای دسترسی به خدمات این سرویس هیچ نیازی به اعمال تغییرات در گوشی خود و یا استفاده از اپلیکیشن مخصوصی نخواهید داشت. همچنین در سال 2025 نیز اینترنت ماهواره‌ای (خدمات وب‌گردی و دسترسی به اینترنت) در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

منبع: Space

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array