به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، یک توسعه‌دهنده بلاکچین که ادعا می‌کند کد منبع ارز دیجیتال پایلوت بانک مرکزی برزیل (CBDC) را مهندسی معکوس کرده است، عملکردهایی را در این کد کشف کرده است که به یک مقام مرکزی اجازه می‌دهد تا وجوه را مسدود یا موجودی‌ها را کاهش دهد.

با این حال، او از آن زمان استدلال کرده است که ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که چنین عملکردهایی می‌تواند مفید باشد.

در 6 جولای (15 تیر)، کد منبع پروژه آزمایشی دیجیتال واقعی برزیل توسط بانک مرکزی برزیل در پورتال گیت‌هاب (GitHub) ارسال شد. در آن زمان توضیح داده شد که پروژه آزمایشی فقط برای استفاده در یک محیط آزمایشی در نظر گرفته شده است و ممکن است در معرض تغییرات اضافی باشد.

پدرو ماگالهیس (Pedro Magalhães)، توسعه‌دهنده بلاکچین و بنیانگذار شرکت مشاوره فناوری لورا لبز (Iora Labs)، اواخر همان روز ادعا کرد که توانسته است کد منبع باز بانکو سنترال (Banco Central) را به‌عنوان عملکردهای واقعی دیجیتالی و آشکار برزیل در کد «مهندسی معکوس» کند.

CBDC

این توابع شامل مسدود کردن و لغو انسداد حساب‌ها، افزایش و کاهش موجودی، انتقال ارز از یک آدرس به آدرس دیگر و ایجاد یا سوزاندن واقعی دیجیتال از یک آدرس خاص بود.

این منابع می‌تواند توسط هر نهادی که مجوزهای لازم را از نهاد کنترل کننده سیستم جدید، یعنی بانک مرکزی، دریافت کند، اجرا کند.

— وینی باربوسا (@vinibarbosabr) 10 جولای 2023

ماگالهیس به کوین تلگراف گفت که بانک مرکزی برزیل احتمالاً این عملکردها را برای وام های تضمین شده و سایر عملیات مالی مبتنی بر پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) حفظ خواهد کرد.

ماگالهیس توضیح داد که مشکل این است که کد در مورد شرایطی که در آن توکن‌ها می‌توانند مسدود شوند و مهمتر از همه، چه کسی قدرت اجرای آنها را در اختیار دارد، مشخص نیست:

“یک چیز این است که با یک عملیات موافقت کنید و یک عملیات دیفای را اجرا کنید که شامل بلاکچین‌های مختلف است. یکی دیگر از چیزهای کاملاً متفاوت، مؤسسه‌ای است که می‌تواند به ابتکار خود تعادل را فریز کند، و دقیقاً اینگونه است که آنها قراردادهای هوشمند را توسعه داده‌اند.”

این جنبه‌ها باید همیشه در قراردادهای هوشمند به صورت علنی و با مردم در میان گذاشته شود که هنوز انجام نشده است.

بسیاری در جامعه ارزهای دیجیتال این نگرانی را مطرح کرده‌اند که یک CBDC این امکان را دارد که آزادی مالی آنها را نقض کرده و به حریم خصوصی آنها تجاوز کند.

یکی از اهداف انتشار آزمایشی دریافت بازخورد است، که تمام اسناد را در معرض تکامل یا تغییرات قرار می‌دهد و این دقیقاً همان کاری است که توسعه‌دهنده پدرو ماگالهیس انجام داد.

— وینی باربوسا (@vinibarbosabr) 10 جولای 2023

در پستی در 10 جولای (19 تیر)، ماگالهیس گفت اگرچه نگرانی برزیلی‌ها در مورد CBDC قابل درک است، اما ممکن است مزایایی را ارائه دهد.

وی توضیح داد که مالیات‌ها به راحتی قابل ردیابی است و به مردم امکان می‌دهد تا بررسی کنند که بودجه مالیاتی به کدام منابع اختصاص یافته است، علاوه بر بازرسی خریدهای زنجیره‌ای توسط دولت و تقویت شفافیت در اصلاحات مجلس می‌باشد.

در جولای 2022 (تیر 1401)، فابیو آرائوجو (Fabio Araujo)، اقتصاددان بانک مرکزی برزیل، توضیح داد که واقعیت دیجیتال پتانسیل توقف فعالیت بانکی را دارد و به نظر می‌رسد محیط امن و قابل اطمینان‌تری برای نوآوری در اختیار کارآفرینان قرار دهد.

طبق گزارش‌ها، پایلوت (pilot) واقعی دیجیتالی بر روی هایپر‌لجر بسیو (Hyperledger Besu)، یک ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار با بلاکچین اجرا می‌شود.

ماگالهیس در 7 جولای (16 تیر) اعلام کرد، از آنجایی که مانند شبکه‌های اصلی بیت کوین یا اتریوم بدون مجوز نیست، کاربران برای تبدیل شدن به یک نود به تایید بانک مرکزی نیاز دارند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array