به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، والنسیای اسپانیا که طی مراسمی در تالین  استونی به‌عنوان پایتخت سبز اروپا انتخاب شد، بیش از ۴۰۰ رویداد پایدار را از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز کرده است.

پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۱۰ توسط کمیسیون اروپا راه‌اندازی شد تا شهرها را به‌سوی سبزتر و تمیزتر شدن، همچنین بهبود کیفیت زندگی برای ساکنان خود تشویق کند. حدود ۷۵ درصد از جمعیت اروپا در شهرها و مناطق شهری زندگی می‌کنند و بسیاری از شهرها نقشی پیشرو در مدیریت تغییرات اجتماعی مورد نیاز در حفاظت از محیط زیست دارند. شهرها در اصل مجریان کلیدی برای اجرای قرارداد سبز اروپایی در سطح محلی هستند.

والنسیا دارای بیش از دو میلیون متر مربع باغ است که آن را به یک مقصد گردشگری محبوب در سراسر اروپا تبدیل می‌کند. منطقه تالاب حفاظت شده آن در ۱۰ کیلومتری جنوب مرکز پارک ملی شهر، به‌عنوان ریه سبز والنسیا توصیف شده است.

کمیسیون اروپا اعلام کرده که 5 میلیون متر مربع فضای سبز در والنسیا وجود دارد. براساس این گزارش، 97 درصد از جمعیت در خانه هایی با متراژ کمتر از 300 متر زندگی میکنند. شایان ذکر است که به طور سالانه عنوان “پایتخت سبز” به شهری در اروپا اعطا می‌شود که الگوی زیست محیطی است.

پارک توریا در والنسیا

پایتخت سبز اروپا والنسیا

بازدیدکنندگان در بازدید از شهر با بارزترین نمونه فضای سبز در والنسیا، یعنی پارک طبیعی توریا، بستر رودخانه ای به طول نه کیلومتر که از شهر عبور می‌کند، مواجه می‌شوند.
توریا همچنین خانه هنرها و علوم است، یک قطعه معماری پیشگام که اکنون یکی از جاذبه‌های اصلی والنسیا است.

پس از سیل‌های مرگبار سال 1957، رودخانه تغییر مسیر داد و مسیر رودخانه توریا به چند خط تبدیل شد. مخالفت عمومی مانع توسعه بستر شده و جنبشی را ایجاد کرد که خواستار فضای سبز بیشتر در مرکز شهر بود.

امروزه توریا یک فضای جمعی بزرگ و معروف است؛ روبان سبزی که باغ‌های میوه در حومه آن را به دریای مدیترانه متصل می‌کند.

در یک روز آفتابی، خانواده‌ها در میان بیشه‌های درختان بائوباب و سرو قدم می‌زنند، در حالی که صخره‌نوردان و آکروبات‌های آماتور تلاش می‌کنند تا از برخی از پل‌های سنگی قرون وسطایی که در سراسر پارک کشیده شده‌اند بالا یا پایین بروند.

توریا همچنین به عنوان یک بزرگراه حمل و نقل پایدار عمل می‌کند، با مسیرهای اختصاصی که در طول پارک قرار دارند و آن را برای دوچرخه‌سواران و اسکوترهای برقی که از شهر عبور می‌کنند، ایده آل می‌سازد.

باغات میوه والنسیای اروپا

اشتیاق به دوچرخه سواری باعث شد «جوزپه گرزی» یک شهروند ایتالیایی ساکن والنسیا، وارد سیاست محلی شده و در نهایت به مدت هشت سال مشاور شهر در زمینه تحرک پایدار شود. بزرگترین دستاوردهای او بر افزایش بیش از 50٪ خطوط دوچرخه سواری شهر متمرکز بود.

شهر والنسیا اسپانیا به لطف پروژه های پایداری خود مانند پارک توریا (بستر رودخانه دگرگون شده به طول 9 کیلومتر) عنوان پایتخت سبز اروپا را به خود اختصاص داده است.

پیست دوچرخه سواری والنسیا

در طول تصدی «جوزپه گرزی»، شهر پولی را برای حمل و نقل پایدار، توسعه خط مترو جدید، دوچرخه های عمومی و افزایش حدود 200 کیلومتر (120 مایل) مسیرهای دوچرخه سواری متصل به چندین “راه سبز” در خارج از شهر، طرح ریزی کرد.

در طول همه‌گیری کووید-19، والنسیا ابتکار عمل را برای تبدیل چندین منطقه با ترافیک زیاد به مناطق انحصاری پیاده‌روی، از جمله دوربرگردان مرکزی شهر، جایی که تالار شهر والنسیا (Ayuntamiento) در داخل ساختمانی باشکوه قرن هجدهم قرار دارد، به دست گرفت.

فراوانی میوه و محصولات

مزیت این همه فضای سبز، فراوانی میوه و سبزیجات در والنسیا است. اطراف شهر منطقه La Huerta قرار دارد که شامل باغات میوه و سبزیجات به مساحت بیش از 120 کیلومتر مربع است که محصولات آن در بازارهای شهری والنسیا به فروش می‌رسد. از جمله بازارهای محلی، Mercado است که حدود 300 فروشنده، میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت، کالاهای خود را در یک محوطه بزرگ مدرن به فروش می‌رسانند.

بازار والنسیا

اگرچه این بازار به یک جاذبه توریستی محبوب تبدیل شده است، بازار مرکزی همچنان مورد استفاده مردم محلی است و نزدیک به 80 درصد مشتریان ساکنان محلی به این بازار رفت و آمد می‌کنند.

گردشگری در والنسیا

شایان ذکر است که برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه بندر والنسیا و جذب ده‌ها هزار گردشگر به مذاق همه خوش نیامد.

درگیری های سیاسی

با این حال، چالش های زیست محیطی قابل توجهی برای شهر باقی مانده، یا حداقل تغییر محیط سیاسی. پیشنهاد پایتخت سبز والنسیا در زمان مدیریت قبلی این شهر (ائتلافی از احزاب چپ‌گرا به نام سازش) مطرح شد. انتخابات سال 2023 ائتلافی را بین حزب راست میانه مردم و حزب راست افراطی Vox به وجود آورد که حزب دوم وجود تغییرات آب و هوایی را انکار کرد.

این موضوع جوزپه گرزی، مشاور سابق تحرک پایدار شهر را نگران کرد. او توضیح داد: «بسیاری از پروژه‌های ما به سادگی متوقف شده‌اند. بسیاری از آنها اکنون توسط دولت فعلی فلج شده‌اند. چرا که کل شهر باید در این استراتژی دخیل باشد.»

والنسیا

امسال (2024)، والنسیا به افتخار انتخاب به عنوان پایتخت سبز، جشن می گیرد و محله‌ها پتانسیل ساخت جایگزین‌های سازگار با محیط زیست را تا سال 2030 دارند.

امسال مجسمه‌ای دو طبقه در جلوی ساختمان شهرداری قرار دارد که به «دو کبوتر، یک شاخه» معروف است. این سازه از چوب، پاپیه ماشه و نئوپ ساخته شده است، که در آن پاپیه ماشه جایگزین فوم پلی استایرن بوده و از بقایای گیاهی، مانند ضایعات آشپزخانه و غلات است.

منبع: arabic.cnn

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array