به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اسپانیا از سال 2013 با ویزای طلایی هزاران سرمایه گذار خارجی را جذب کرد و اکثر آنها در این کشور املاک و مستغلات خریداری نمودند.

اسپانیا در حال برنامه ریزی برای لغو برنامه موسوم به “ویزای طلایی” خود است که به خریداران ملک از خارج از اتحادیه اروپا حقوق اقامت می‌دهد، زیرا مادرید در تلاش است مسکن را برای مردم محلی مقرون به صرفه سازد.

نخست وزیر اسپانیا «پدرو سانچز» روز دوشنبه 20 فروردین گفت: کابینه او این هفته اولین گام‌ها را برای حذف ویزای طلایی برمی‌دارد. ویزای طلایی در سال 2013 معرفی شد؛ این ویزا به شهروندان غیر اتحادیه اروپا که حداقل 500,000 یورو (543,000 دلار) را در املاک و مستغلات این کشور سرمایه‌گذاری کرده باشند، امکان می‌دهد تا حق زندگی و کار در اسپانیا را به مدت سه سال به دست آورند.

وی در ادامه گفت: «در حال حاضر از هر 100 ویزا 94 عدد آن به سرمایه گذاری در املاک مرتبط است. در شهرهای بزرگی که با بازاری پر استرس مواجه هستند، یافتن مسکن مناسب برای کسانی که در حال حاضر زندگی و کار می‌کنند و مالیات می پردازند تقریبا غیرممکن است.»

آمارها نشان می‌دهد که اسپانیا تقریباً 5000 مجوز ویزای طلایی را از آغاز این طرح تا نوامبر 2022 صادر کرده است. بر اساس گزارش شفافیت بین‌الملل در سال 2023 و به نقل از رویترز، سرمایه‌گذاران چینی در صدر فهرست دریافت کنندگان ویزای طلایی قرار دارند و پس از آن روس‌ها با سرمایه‌گذاری بیش از 3.4 میلیارد یورو در رتبه‌ بعدی قرار دارند.

حامیان حذف ابتکار ویزای طلایی اصرار داشتند که منجر به افزایش قیمت مسکن شده است. با این حال، بسیاری از اقتصاددانان خاطرنشان کرده‌اند که مشکل مسکن اسپانیا به دلیل طرح روادید طلایی نیست، بلکه ناشی از کمبود عرضه و افزایش تقاضا است.

پس از تصمیم پرتغال و ایرلند برای انجام این کار در سال 2023، اسپانیا به آخرین کشور اتحادیه اروپا تبدیل شده که ویزای طلایی را حذف کرده است. در هر یک از این سه کشور، این برنامه برای جذب سرمایه‌گذاری خارج از کشور و به منظور بهبودی از بحران‌های مالی ارائه شده بود.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array