به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، توکن اصلی شبکه بلاکچین پالیگان یعنی متیک (MATIC) همزمان با راه‌اندازی شبکه آزمایشی گورلی پالیگان 2 در روز چهارم اکتبر (12 مهر)، یک رالی 16.4 درصدی را تجربه کرد. هرچند، مقاومت 0.60 دلار قوی‌تر از آن بود که گاوها بتواند بر آن غلبه کنند. همین مانع کاهش 10.6 درصدی طی شش روز منتهی به 10 اکتبر (18 مهر) را به همراه داشت.

این کاهش قیمت با اخبار منفی منتشرشده در مورد خروج یکی از بنیانگذاران اصلی شبکه و کاهش فعالیت در زیرشبکه مجموعه دانش صفر پالیگان (ZK-rollup)  تشدید شد. به این ترتیب، تمام دستاورد ناشی از حرکت صعودی هفته قبل از دست رفت.

نمودار روزانه پالیگان
نمودار روزانه قیمت پالیگان (MATIC)؛ منبع: TradingView

رالی قیمت بعد از به‌روزرسانی‌های شبکه اصلی

پالیگان 2 (Polygon 2.0) شبکه‌ای از زنجیره‌های لایه 2 مبتنی بر ZK است که از طریق یک پروتکل هماهنگی کراس‌چین جدید یکپارچه می‌شود. فناوری مقیاس‌پذیری پالیگان 2 در ماه ژوئن 2023 به عنوان طرحی برای یک اکوسیستم مقیاس‌پذیری متشکل از چهار لایه: staking، execution، interoperability و prove رونمایی شد. هر یک از این لایه‌ها به ایجاد یک اکوسیستم به هم پیوسته از زنجیره‌های مختلف کمک می‌کنند که تضمین‌کننده انتقالی امن، سریع و مقرون به صرفه است. از جمله مزایای پالیگان 2 می‌توان به افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی از طریق ZK-proofs، سازگاری کامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و تعاملات میان زنجیره‌ای فوری بدون نیاز به اعتماد اشاره کرد.

هرچند می‌توان اصلاح 10.6% اخیر را صرفاً تعدیل هیجان بیش از حد ناشی از راه‌اندازی شبکه آزمایشی گورلی دانست؛ ولی، عوامل دیگری نیز در بدتر شدن احساسات سرمایه گذاران نسبت به رمزارز متیک نقش داشته‌اند که مهمترین آنها کاهش فعالیت و واریز دارایی در زیرشبکه zkEVM پالیگان است.

پالیگان میدان را برای رقبا خالی می‌کند

فعالیت روزانه پالیگان
فعالیت روزانه و تراکنش‌های شبکه‌های ZK. منبع: artemis.xyz

معیارهای پلتفرم ارائه‌دهنده داده‌های درون زنجیره‌ای آرتمیس، تفاوت قابل‌توجهی را بین 6210 آدرس فعال zkEVM پالیگان در مقایسه با 154390 آدرس StarkNet و 239810 آدرس ZkSync ERA نشان می‌دهد. همین میزان اختلاف فاحش در تعداد تراکنش‌های روزانه این سه شبکه رقیب نیز دیده می‌شود و پالیگان از این نظر نیز از رقبای خود عقب‌تر است.

از سوی دیگر، طبق داده‌های دیفای لاما (DefiLlama)، کل ارزش قفل شده (TVL) در شبکه پالیگان اکنون 756 میلیون دلار است، که کمتر از نیمی از رقم ثبت شده برای راه‌حل مقیاس‌بندی لایه 2 آربیتروم ( Arbitrum) است.

کل ارزش قفل شده پالیگان
کل ارزش قفل شده (TVL) به دلار؛ منبع: DefiLlama

نکته قابل توجه این است که علیرغم اینکه شبکه پالیگان خیلی زودتر از اکثر راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم و در ژوئن ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، اکنون با رقابت مستقیم آپتیمیزم و بیس مواجه است.

خروج یکی از بنیانگذاران اصلی این شبکه با نام جاینتی کانانی (Jaynti Kanani)، در روز چهارم اکتبر پس از 6 سال همکاری با این شبکه، با توجه به نزدیک شدن پروژه به زمان تکمیل عرضه راه حل مقیاس‌پذیری چندلایه آن، باعث ایجاد شبهاتی در بین سرمایه‌گذاران شد. جالب اینجاست که این تصمیم به دنبال خروج رایان وایات (Ryan Wyatt)، مدیرعامل پالیگان لبز، در جولای 2023 و اندکی پس از پیوستن او به این شرکت صورت گرفت.

از دیگر عوامل مهمی که پرایس اکشن متیک (MATIC) به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است، کاهش تعداد آدرس‌های فعال در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) شبکه است.

آدرس های فعال پالیگان
تغییرات 30 روزه آدرس‌های فعال برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه پالیگان، منبع: DappRadar

به طور متوسط، 12 برنامه غیرمتمرکز برتر در این شبکه بلاکچین، طی 30 روز گذشته 17 درصد کاهش در تعداد آدرس‌های فعال خود را شاهد بوده‌اند. این موضوع به ویژه در بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بازارهای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) ازجمله برنامه‌هایی مثل یونی سوآپ، اپن‌سی و موو استیک (Move Stake) نگران کننده بود.

کاهش قیمت پالیگان تا کجا ادامه دارد؟

با افزایش تنش در خاورمیانه و تاثیرات منفی آن بر بازارهای مالی، بازار کریپتو طی دو روز گذشته، قرمزپوش و بسیاری از دارایی‌های دیجیتال با موجی از فروش مواجه بوده‌اند. در حال حاضر، رمزارز متیک (MATIC) با حدود 1 درصد کاهش در تایم فریم روزانه، با قیمت 0.5137 دلار ترید می‌شود. در صورت تشدید این فشارها، پیش‌بینی می‌شود روند نزول قیمت تا حمایت 0.5040 دلار ادامه یابد. از دست رفتن این حمایت می‌تواند این ارز رمزپایه را در شرف سقوط تا مرز 0.45 دلار قرار دهد.

نمودار تحلیلی قیمت پالیگان (MATIC)
نمودار تحلیلی قیمت پالیگان (MATIC)

در نمودار روزانه پالیگان در برابر دلار آمریکا (MATIC/UDS) می‌بینیم که اندیکاتور مکدی در ناحیه مرکزی در نوسان است و شاخص مقاومت نسبی (RSI) در منطقه صعودی، به سمت خط میانی در حال کاهش است و عدد 41 را نشان می‌دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array