به گزارش ایران دکونومی ،کشاورزان می‌توانند با جابجایی ساعات آبیاری، تا ۱۰ میلیون تومان پاداش صرفه‌جویی برق دریافت کنند.

به منظور تشویق کشاورزان به رعایت این زمان‌بندی، صنعت برق مشوق‌هایی را برای کشاورزانی که با اداره برق منطقه خود قرارداد همکاری امضا کنند، ارائه کرده است.

در بخش کشاورزی نیز سه بسته مشوق درنظر گرفته شده، بر اساس مصوبه هیئت وزیران مالکان چاه‌های کشاورزی که پنج ساعت در مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند، ۱۹ ساعت باقی مانده برق آن‌ها رایگان است و در صورتی که مشارکت بیشتر از پنج ساعت باشد، مشمول پاداش نقدی نیز خواهند شد.

علاوه بر این به منظور تشویق بیشتر کشاورزان، تمهیداتی دیده شده که با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و کاهش میزان برق مصرفی برای برداشت آب، در صورتی که از ساعت ١٠ تا 22، کاهش مصرف برق نسبت به سال گذشته داشته باشند، به صورت پلکانی مشمول مشوق‌هایی شوند که به ازای هر کیلووات ساعت تا ٢٥٠٠ تومان هم افزایش می‌یابد.

براساس برآوردهای انجام شده، کشاورزان در صورت مشارکت در این طرح می‌توانند حتی تا ١٠  میلیون تومان در هر ماه مشوق دریافت کرده و درآمدزایی داشته باشند. علاوه براین، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، کشاورزانی که به میزان ٨٠ درصد قدرت مصرفی شان اقدام به احداث مولدهای خورشیدی کنند، از برنامه‌های مدیریت بار معاف بوده و در چارچوب  پروانه بهره‌برداریشان مجاز هستند از انرژی برق استفاده کنند.

بیش از ٢٣٠ هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که براساس پروانه بهره‌برداری، میزان کارکرد مجاز بالغ بر ٩٠ درصد چاه های کشاورزی در ماه‌های گرم سال، ١٩ ساعت و حتی کمتر از آن بوده، برنامه مدیریت بار در بخش کشاورزی، به ویژه چاه‌های برق دار براساس همین مجوزهای صادر شده، تنظیم شده است.

با تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هووشمند نه تنها می‌توان مصرف برق را مدیریت کرد بلکه می‌توان حافظ منابع آبی کشور نیز شد که باتوجه به وضعیت منابع آبی و وجود ناترازی در صنعت برق این مهم بیش از گذشته رخ‌نمایی می‌کند و لازم است عزم جدی برای این موضوع وجود داشته باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array