به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، همین چند روز پیش بود که کمپانی گوگل پس از مدت‌ها انتظار بالاخره از مدل زبانی پیشرفته و هوشمند خود، Gemini رونمایی کرد.

درحالی‌که دنیای تکنولوژی هنوز مبهوت قابلیت‌ها و مهارت بالای این هوش مصنوعی تازه‌وارد است؛ مشاهدات جدید بیانگر آن هستند که حداقل یکی از ویدیوهای پیش‌نمایش توانایی‌های مختلف Gemini کاملاً ساختگی و جعلی بوده است!

براساس یکی از سرمقاله‌های منتشر شده در وبسایت Bloomberg، کمپانی گوگل با وعده و وعیدهای بسیار مخاطبان خود را فریب داده است و توانایی و مهارت هوش مصنوعی کمپانی گوگل هنوز حتی به گردپای چت‌بات ChatGPT کمپانی OpenAI هم نمی‌رسد!

براساس این مقاله، کمپانی گوگل در یکی از ویدیوهای پیش‌نمایش چند روز گذشته، با نمایش یک تعامل ساختگی با هوش مصنوعی Gemini همه را فریب داده است.
در این ویدیوی 6 دقیقه‌ای، قابلیت‌های چندوجهی و چندرسانه‌ای Gemini به مخاطبین نمایش داده شد. به گفته نویسنده Bloomberg، هوش مصنوعی جدید گوگل به‌عنوان “یک پروژه درحال توسعه، زیادی پیشرفته و تواناست!” و این ویدیو کاملاً جعلی می‌باشد.

تماشای ویدیوی پیش‌نمایش Gemini در آپارات ایران‌دکونومی

هوش مصنوعی Gemini، جعلی یا جادویی؟

در این پیش‌نمایش، مهارت‌های “مکالمه دوطرفه از طریق دریافت دستورات صوتی با کاربران” و همچنین “تشخیص لحظه‌ای تصاویر” هوش مصنوعی Gemini مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

براساس این ویدیو، این هوش مصنوعی قادر است با سرعت بسیار بالایی تمام تصاویر نمایش‌داده شده را تشخیص دهد، حتی تصاویری که به سبک connect-the-dots (وصل کردن نقاط برای ایجاد یک تصویر کامل) به آن نمایش داده می‌شود.
همچنین این هوش مصنوعی توانست با موفقیت نتیجه یک بازی را پیش‌بینی کرده و برنده شود. در این بازی ساده، یک کاغذ مچاله‌شده در سه لیوان مختلف جابه‌جا شده و سپس Gemini باید حدس می‌زد که کاغذ زیر کدام لیوان پنهان شده است.

Gemini
توضیحات یوتیوب ویدیوی پیش‌نمایش Gemini

نکته مهم اینجاست که کمپانی گوگل در توضیحات مربوط به این ویدیو در یوتیوب خود نوشته است: “برای اهداف این ویدیو، میزان تأخیر در پاسخگویی کاهش یافته و خروجی‌های هوش مصنوعی Gemini برای اختصار، کوتاه شده‌اند”.

به گفته نویسنده روزنامه Bloomberg، کمپانی گوگل به‌نحوی با این توضیحات به فریب‌ دادن مخاطبان اعتراف کرده است و هوش مصنوعی Gemini آن‌طور که در این پیش‌نمایش نشان داده می‌شود، پیشرفته و حرفه‌ای نیست و امکان برقراری یک مکالمه روان با آن وجود ندارد.

Gemini
مهارت Gemini در بازی سنگ‌-کاغذ-قیچی

نویسنده Bloomberg گوگل را به این مسئله متهم کرده است که در واقع اتفاقات نمایش داده شده در این ویدیو “به‌صورت آنی و لحظه‌ای” اتفاق نمی‌افتند و Gemini اصلاً توانایی پردازش و درک لحظه‌ای، تشخیص تصاویر و پاسخدهی آنی را ندارد. تمام تصاویر کشیده‌شده در این ویدیو به‌صورت فریم‌به‌فریم در اختیار Gemini قرار گرفته‌اند و پس از پردازش، تحلیل و پاسخ‌دهی، ویدیو به‌صورتی ادیت شده که مخاطب فکر کند تمام این اتفاقات با سرعت معمولی و لحظه‌ای در حال اتفاق افتادن هستند!

البته که روند ادیت و ویرایش ویدیوهای پیش‌نمایش اصلاً اتفاق عجیبی نیست. معمولاً برای جلوگیری از گیج شدن مخاطب و حذف ایرادهای فنی میان کار از این ترفند استفاده می‌شود تا ویدیوی نهایی خلاصه‌شده باشد و به اصل مطلب بپردازد.
اما چنین دستکاری‌ای با فریب دادن مخاطبان فرقی ندارد و وعده توانایی‌هایی را می‌دهد که اصلاً هنوز وجود ندارند!

در چنین وضعیتی، خبرنگار اولسون باور دارد این اقدام تنها یک “حقه تبلیغاتی” از سوی گوگل است تا افراد را از این واقعیت منحرف کند: “Gemini هنوز فاصله بسیار زیادی تا دستیابی به توانایی‌های فعلی مدل زبانی GPT دارد”.

Gemini
مهارت Gemini در تشخیص ترتیب سیاره‌های منظومه شمسی

البته که خود کمپانی گوگل این اتهامات را نپذیرفته است. مدیر بخش تحقیقات کمپانی توسعه این مدل زبانی، آزمایشگاه هوش مصنوعی DeepMind گوگل، ادعا کرده که تمام اتفاقات این ویدیو از جمله دستورات صوتی و خروجی‌های Gemini کاملاً واقعی هستند و صرفاً برای “اختصار” کوتاه شده‌اند.

زیرِ بار نرفتن کمپانی گوگل برای هیچ‌کس جای تعجبی ندارد؛ اما ممکن است راهکار مناسبی برای معرفی و ارائه این پروژه عظیم در سال 2024 نباشد. برهیچکس پوشیده نیست که کمپانی OpenAI پرچمدار و برنده واقعی بازی هوش مصنوعی در سال 2023 است و هیچ‌یک از کمپانی‌های سرشناس و بزرگ مانند گوگل و اپل حتی به گردپای آن هم نرسیدند.
همکاری OpenAI و مایکروسافت و حمایت مالی هنگفت از پروژه‌های درحال توسعه این استارتاپ، کمپانی تحت مدیریت سم آلتمن را به یکی از بزرگترین پدیده‌های تاریخ تکنولوژی تبدیل کرده است.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array