به گزارش ایران دکونومی، و بر طبق گزارش سالیانه ایران تلنت، در سال گذشته ۶۹هزار نفر در خوداظهاری حقوق و دستمزد در سه رده‌بندی سازمانی کارشناس، مدیر میانی و مدیر ارشد شرکت داشتند. در این گزارش نگاهی به آمارهای منتشر شده در خصوص حقوق و دستمزد خواهیم داشت. قابل ذکر است که اعداد دریافتی به میلیون تومان بیان شده است.

در سال ۱۴۰۱، مدیران میانی ۴۵ درصد بیشتر از کارشناسان حقوق دریافت کرده‌اند، یعنی تقریباً دو برابر حقوق مدیران خود! این نشان‌دهنده نقش پررنگ رده‌بندی سازمانی بر تعیین حقوق و دستمزد است. اگرچه، در همین رده‌بندی سازمانی نیاز است میزان مسئولیت‌های هر جایگاه نیز برای تعیین حقوق و دستمزد از سمت شرکت‌ها در نظر گرفته شود.

تغییرات حقوق دریافتی نسبت به سال ۱۴۰۰

در آغاز سال ۱۴۰۱، میزان افزایش حقوق ۵۷درصد اعلام شد، اما با مقایسه میانگین دریافتی سال ۱۴۰۱ با ۱۴۰۰ به این نتیجه می‌رسیم که میانگین دریافتی کارشناسان، مدیران میانی و مدیران ارشد به ترتیب ۷۳، ۶۱ و ۴۴ درصد افزایش داشته است. این آمار نشان‌دهنده بهایی است که سازمان‌ها به کارشناسان خود داده‌اند؛ اگرچه مبلغ دریافتی پایین کارشناسان در ۱۴۰۰ نیز می‌تواند دلیل این میزان افزایش باشد.

میانگین حقوق و دستمزد شغل‌های پرتکرار براساس رده‌های سازمانی

این بررسی نشان می‌دهد که کدام مشاغل در هر رده سازمانی بیشترین حقوق را دریافت کرده‌اند. در رده کارشناس، بیشترین دریافتی مربوط به لجستیک، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه بوده است و در رده مدیران میانی بیشترین حقوق به مدیران فنی، فروش و سرپرست تولید اختصاص داشته است، همچنین اعضای هئیت مدیره نیز حقوق بالایی دریافت کرده‌اند. در مدیران ارشد سازمان‌ها نیز مدیران عامل با اختلاف بیشترین دریافتی و سپس مدیران مالی و فنی بیشترین حقوق را دریافت کرده‌اند.

تفاوت حقوق و دستمزد دریافتی در صنایع مختلف

در کنار تفاوت میانگین حقوق صنایع و شرکت‌های مختلف با یکدیگر، میزان دریافتی در رده‌های سازمانی هم با یکدیگر تفاوت دارد. بیشترین دریافتی حقوق کارشناسان، مدیران میانی و مدیران ارشد به ترتیب متعلق به بانک، نیروگاهی، نفت/گاز/پتروشیمی، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری/مالی/بورس، نفت/گاز/پتروشیمی بوده است.

سابقه کار در تعیین حقوق و دستمزد

افراد در کلیه سطوح سازمانی، بیشترین رشد حقوق خود را در ۱۵ سال اول کاری خود دارند و پس از آن با افزایش سابقه کار در هر سطح ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

مدرک تحصیلی در تعیین حقوق و دستمزد

بر طبق نمودار این گزارش، مدرک تحصیلی در میزان حقوق افراد تاثیر گذاشته و در سال ۱۴۰۱ در همه رده‌های سازمانی، دریافتی افراد با مدرک کارشناسی ارشد بیشتر از افراد دارای مدرک کارشناسی بوده است.

جنسیت در تعیین حقوق و دستمزد

قبل از بررسی وضعیت حقوق افراد، نگاهی به نمودار میزان مشارکت زنان و مردان در رده‌های مختلف سازمانی داشته باشیم. در سطح مدیران ارشد بیشترین تفاوت میان زن و مرد دیده می‌شود که تنها ۲۰ درصد مدیران ارشد زنان هستند.

به طور کلی، مردان حقوق و دستمزد بیشتری نسبت به زنان دریافت کرده‌اند. این تفاوت در سطح مدیران ارشد ۱۵درصد و در سطح مدیران میانی و کارشناسان ۲۵درصد بوده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array