به گزارش ایران دکونومی، فروش فیلترشکن‌ها گردش مالی عجیبی در کشور به وجود آورده است و باید مشخص شود چه کسانی از فروش این فیلترشکن‌ها سود می‌برند و این بساط باید جمع شود.

فیلترینگ و محدود سازی اینترنت، گردش آزاد اطلاعات در جامعه را تحت تاثیر قرار داده و هزینه‌هایی را برای کاربران و کسب‌وکارها تحمیل کرده است.

بازار وی‌پی‌ان‌های پولی تا امروز رونق بسیار زیادی در ایران پیدا کرده است و کاربران برای تهیه و خرید فیلترشکن مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین هستند. تخمین‌ها در خصوص اندازه بازار VPNها در ایران رقم ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موضوع ساماندهی فیلترشکن ها و مواجه شدن با سوداگری فیلترینگ نیز از موضوعاتی است که معتقدیم راهکار جمع‌آوری آن صرفاً فنی نیست و مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که من آن را به هیات رئیسه مجلس تقدیم خواهم کرد.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن گفت: «چند اقدام برای این موضوع باید انجام دهیم، اولین کار این است که ما باید در لیست مصادیق فیلترینگ یک بازنگری جدی انجام دهیم که در گذشته به دلایل غیرامنیتی انجام شده است.

ما در سال گذشته پس از دستوری که ریاست جمهوری دادند لیستی متشکل از چند هزار دامنه را مورد بازنگری قرار دادیم و معتقدیم هنوز جای تجدیدنظر وجود دارد و آمادگی داریم با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی را از سرویس‌هایی که حاکمیت ملی را دچار خدشه نمی‌کنند تهیه کنیم.

 افزایش کیفیت خدمات عمومی نیز یکی از راهبردهاست که امروزه بحمدالله سکوهای بومی پذیرای میلیون‌ها کاربر است، اما نیازمند توسعه خدمات و ظرفیت‌ها هستند که ما این موضوع را نیز دنبال خواهیم کرد. یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات پیگیری حقوقی برای رفع تحریم‌های سرویس‌ها و سایت‌های مورد نیاز دانشگاهیان است. یک مرکز رسیدگی سریع به شکایات مردمی از طریق شماره ۱۹۵ راه‌اندازی و توسعه داده خواهد شد تا شکایات مردمی به سرعت رسیدگی شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array