به گزارش ایران دکونومی، در چند سال اخیر، به علت افزایش مهاجرت، معضل منابع انسانی، به چالش بزرگی برای شرکت‌ها تبدیل شده است. استارتاپ‌های زیادی پا در این مسیر گذاشته‌اند و دیگر استارتاپ‌ها نیز با کارآفرینی برای افراد سعی در جبران این نوع چالش دارند؛ اما حال مسئله این است که نیروی کار رو به کاهش است نه تعداد مشاغل. از طرفی دولت سال گذشته وعده ایجاد یک میلیون شغل را داده بود که البته محقق هم نشد. پس از آن وزارت کار، در همین راستا، اقدام به تاسیس «سامانه کاریابی» زد که نمونه‌های مشابه آن قبلاً و توسط استارتاپ‌ها تاسیس شده و در حال فعالیت بودند.

تجربه ناخوشایند مشتری

آسیه حاتمی، مدیرعامل ایرانتلنت، سال گذشته، در نشست خبری نمایشگاه کار گفته بود: ما با همه ثروتی که داریم، نمی توانیم بگوییم که ما کشوری توسعه یافته هستیم. ما با وجود جمعیت ۸۰ میلیونی و مراکز آموزشی با کیفیت و میزان بالای تولید علم در کشور، هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بزرگ به درستی بهره‌برداری کنیم. در این بیست سالی که در ایرانتلنت در حوزه اشتغال و استخدام متخصصان و کارشناسان فعالیت می‌کنیم، همیشه این سوال برای ما مطرح بوده که چرا با وجود این سرمایه انسانی غنی، همچنان درگیر بحران منابع انسانی در کشور هستیم؟ /اکوموتیو

رکسانا معتمدی، مدیر بازاریابی شرکت ایرانتلنت، در گفتگو با ایران دکونومی در خصوص این‌که سامانه کاریابی وزارت کار رقیب است یا خیر، گفت: این سامانه از سال گذشته شروع به کار کرده و امسال ورژن جدید خود را به بازار عرضه کرده که تغییرات فاحشی در آن دیده نمی‌شود. از نظر تجربه کاربری و تجربه مشتری هنوز جای کار دارد. پس رقیب قدرتمندی برای ما یا جابینجا و جاب‌ویژن محسوب نمی‌شود. اما به واسطه پشتوانه دولتی‌ای که دارد در آینده می‌تواند رقیب ما محسوب شود و ما این نکته را در نظر داریم. درحال حاضر تعداد کارجویانی که در این سامانه ثبت‌‌نام کردند تقریباً دو برابر مشاغل این سامانه است، که نشان می‌دهد استقبال از سمت کارجوها بوده است. همچنین آگهی‌های منقضی شده هنوز در این سایت وجود دارد و همین تجربه مشتری را ناخوشایند می‌کند. در ایرانتلنت در ۴۴ گروه شغلی، رزومه در سطح کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر وجود دارد، و طی ۲۰ سال فعالیت حدود ۱۵۰۰ شرکت استخدام خود را به ما سپرده‌اند که مزیت رقابتی ما بانک این شرکت‌ها و رزومه‌های موجود است.

معتمدی در پاسخ به این سوال که این سامانه دولتی چقدر می‌تواند کمک کننده باشد افزود: اینکه وزاتخانه تصمیم گرفته به روش مدرن کار کند و از بافت سنتی خود فاصله بگیرد، اتفاق مثبتی است. از طرف دیگر در شهرهای دیگر، افرادی هنوز به صورت سنتی فرآیند استخدام را انجام می‌دهند، این سامانه به آن افراد کمک می‌کند که این فرآیند را به صورت آنلاین طی کنند و پل ارتباطی کارفرمان و کارجو را تسهیل می‌کند. اگرچه جابینجا، دیوار یا ای‌استخدام، استخدام افراد با مهارت را پوشش می‌دهند، اما این سامانه هم این کار را انجام خواهد داد و باعث می‌شود افراد غیرمتخصص که مهارت خاصی دارند بتوانند استخدام شوند.

این سامانه غیرضروری و بی‌ثمر است

بابک کبیری، مدیرعامل جابینجا هم گفت: بهترین راه‌حل در رگولاتوری و تسهیل‌گری توسط دولت حرکت به سمت اقتصاد آزاد است؛ به طوری که با فراهم‌سازی شرایط برای رشد اقتصادی و ایجاد حرکت در چرخ‌دنده‌های حوزه صنعت و خدمات، شاهد افزایش تقاضا برای نیروی کار باشیم که در پایان به کاهش آمار بیکاری منجر شود، اما در شرایط رکود اقتصادی چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

او ایجاد سامانه شغل‌یابی وزارت کار را امری غیرضروری و بی‌ثمر می‌داند و بر این باور است که هدف از ورود وزارت کار به این حوزه نامعلوم است. کبیری با اشاره به اینکه با الگوبرداری از مدل‌های موفق دولت الکترونیک در سایر کشورهای جهان می‌توان مرزی برای ورود دولت به چنین حوزه‌هایی مشخص کرد، افزود: دولت می‌تواند با ورود به حوزه زیرساختی و ارائه خدمات مورد نیاز پلتفرم‌ها به ارتقای کیفیت آنها کمک کند. به‌علاوه بخش خصوصی نیز می‌تواند با ارائه سرویس‌های مختلف در چنین بخش‌هایی موجب ایجاد فضای رقابتی شود. /کارنگ

حساسیت دولتی بر داده‌ها مانع است

میلاد بختی، مدیرعامل کاربوم نیز درباره این سامانه گفت: بررسی این کارایی و اثرگذاری را باید در طی زمان مورد مطالعه و بررسی قرار داد و در حال حاضر این کارایی خیلی روشن و قابل بررسی نیست.

او در پاسخ به این پرسش که پلتفرم‌‌های کاریابی چقدر بر جریان اشتغال دولتی تاثیر خواهند داشت، اضافه کرد: به نظر نمی‌رسد تا امروز ارتباط خوب و قابل توجهی بین پلتفرم‌های بخش خصوصی و بدنه دولتی اتفاق افتاده باشد. نبود این ارتباط موثر هم نتیجه چندین دلیل متفاوت است.

به گفته بختی حساسیت‌های عجیب سازمان‌های دولتی بر روی داده و اطلاعات یکی از این دلایل است. از سویی دیگر سازمان‌های دولتی ممکن است برند کارفرمایی خیلی مطلوبی مخصوصاً برای قشر متخصص نباشد. /دیجیاتو

 

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array