به گزارش ایران دکونومی، اینترنت طبقاتی در طول ۹ ماه اخیر جامه‌های متفاوتی به تن کرده است. یک بار معاون علمی فناوری رئیس جمهور نام اینترنت حرفه‌ای روی آن گذاشت و چندی پیش عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینترنت ویژه صدایش کرد. این بار یکی دیگر از وزرای دولت یعنی وزیر علوم نام «اینترنت باز» را روی اینترنت طبقاتی گذاشته است.

آنطور که روزنامه شرق نوشته، محمدعلی زلفی‌گل گفته است: «فرآیندهای مربوط به اختصاص اینترنت باز به اساتید دانشگا‌ه‌ها انجام شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود.»

وزیر علوم خبر داده از دانشگاه‌ها خواسته شده بود لیست اعضای هیات علمی خود را برای دسترسی به «اینترنت باز» ارائه دهند تا به سکوها و وب‌سایت‌های علمی، آموزشی،‌ پژوهشی و فناوری دسترسی پیدا کنند.

وزارت علوم یکی از وزارتخانه‌ها پیشرو در گرفتن اینترنت بدون فیلتر بوده است. بهمن ماه سال گذشته بود که مرتضی فرخی، معاون حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه به روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نامه‌ای ارسال کرد و از آنها خواست لیست اعضای هیات علمی‌شان را ارسال کنند تا اینترنت طبقاتی به آنها اختصاص داده شود.

اینترنت طبقاتی نام پروژه‌ای است که از زمان تشدید محدودیت‌های اینترنتی در شهریور ماه سال گذشته به شکلی جدی‌تر دنبال شد. این پروژه به دنبال این است که اقشار و طبقات خاصی را عموماً بر حسب حرفه‌ فعالیت‌شان از محدودیت‌های اینترنتی مستثنی کند.

این در حالی است که واکنش‌ها به اینترنت طبقاتی با گذشت هر روز بیشتر می‌شود. در تازه‌ترین مورد غلام‌رضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم به این موضوع واکنش نشان داده و گفت که اختصاص سیم‌کارتی خاص برای گردشگران خارجی بیانگر اینترنت طبقاتی در قبال مردم ایران است.

او گفت که برای مردم و نمایندگانشان در مجلس روشن نیست که بالاخره وزیر ارتباطات این دولت در حوزه ارتباطات و اینترنت اختیاری دارد یا خیر؟ چرا که مکرراً با اظهارنظرهای غیرعملیاتی دیگران عصبانیت مردم از وضعیت فعلی تشدید می‌شود. آقای وزیر در طول دوره وزارت خود قول‌هایی دادند و متعهد شدند که با گذشت زمان این قول‌ها و تعهدات عملی می‌شود. به طور مثال روشن‌ترین این وعده‌ها رفع محدودیت‌های اینترنت و مقابله با فیلترینگ بود، اما نه تنها این تعهدات عملی نشد؛ بلکه حالا صحبت از برداشتن این محدودیت برای گردشگر خارجی و ادامه آن برای مردم خودمان می‌شود.

منبع: پیوست

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array