به گزارش ایران دکونومی، سلامت دیجیتال، حوزه گسترده‌ای است، اما این مفهوم در کشور بیشتر دربردارنده پلتفرم‌های ویزیت آنلاین یا نوبت‌دهی آنلاین است. استارتاپ‌های این حوزه هم مانند دیگر حوزه‌ها با چالش‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. مدیران این استارتاپ‌ها بزرگترین مشکل را رگولاتوری می‌دانند.

مشکلاتی که اغلب این مدیران مطرح کردند این بود که این حوزه نهاد ناظر مشخصی ندارد، در برخی موارد وزارت بهداشت ورود می‌کند و در برخی مسائل سازمان نظام پزشکی و البته قوانین مشخص هم در این راستا تدوین نشده است. قوانین موجود هم که مناسب سلامت دیجیتال نیست و کاملاً قدیمی شده است.

مهدی خدادادی، دبیر کمیسیون سلامت دیجیتال نصر تهران در گفتگویی با تریبون نیوز گفت: واقعیت این است که نهادهای مسئول تا زمانی که این حوزه برای آن‌ها چالش ایجاد نکند به آن ورود نمی‌کنند و فعالیت پیش‌دستانه‌ای در این خصوص ندارند. در واقع دستگاه‌های دولتی تا زمانی که دیجیتالی شدن سلامت برای آن‌ها سودی نداشته باشد به آن توجه نمی‌کنند و حتی تکالیف قانونی خود را نیز به درستی انجام نمی‌دهند. برخی از نهادها برای ماه‌ها و سال‌ها به تعهدات خود توجه ندارند و متاسفانه حاکمیت تا در این حوزه به مشکل جدی نخورد، گامی برای حل مشکلات آن بر نمی‌دارد.

سلامت دیجیتال، با دست یاریگر سازمان غذا و دارو

جالب است که هفته گذشته، با انتشار مجوزی برای فعالیت‌های پلتفرم‌های توزیع دارو، اغلب فعالان و رسانه‌های این حوزه، به این باور رسیدند که اهمیت سلامت دیجیتال از سمت دولت درک شده است و سازمان غذا و دارو نیز قرار است در ۴ ماه آینده، قوانین نظارتی خود را تدوین و ابلاغ کند.

اما چندی پیش، دولت در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه اعلام کرد که سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات سلامت باید تأییدیه آزمایشگاه‌های ارزیابی نرم‌افزار وزارت بهداشت و گواهینامه تطابق با استانداردهای پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند. در غیر این صورت، سامانه‌های یادشده مجاز به فعالیت در چرخه تجویز تا مصرف دارو و ارائه خدمات سلامت نیستند.

وزارت بهداشت، بر اساس ماده ۱۸۳ برنامه هفتم توسعه که به پرونده الکترونیک سلامت اختصاص دارد، مکلف شده تا به کمک چند وزارتخانه و سازمان دیگر برنامه‌ای برای تکمیل و یکپارچه‌سازی سامانه‌های پرونده‌های الکترونیک سلامت تدوین کند.

سلامت دیجیتال

آیا وزارت بهداشت یاریگر است؟

مهدی خدادادی، بنیانگذار و مدیرعامل دکتر ساینا، روز گذشته در گفتگو با پیوست، در خصوص چالش‌های رگولاتوری گفت: در سال ۹۷ و در سازمان نصر، کارگروه استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال راه‌اندازی شد. در این سال‌ها من بیشتر ترک فعل می‌بینم. مشکل ما اینجاست که در سلامت دیجیتال باید جایگاه‌یابی قانونی شویم.

در تمامی دنیا موضوع سلامت خصوصی نیست و خدمات این حوزه به عنوان یک تعهد دولت نسبت به مردم ارائه می‌شود. پس ما داریم در یک زمین بازی حاکمیتی بازی می‌کنیم و باید بتوانیم تعاملی سازنده داشته باشیم.

مصوبه اخیر معاونت حقوقی دولت در مورد وزارت بهداشت برای بهبود خدمت‌رسانی پلتفرم‌های سلامت دیجیتال در کنار دیگر موضوعات نظارتی تاکنون چگونه پیش رفته است؟

وی در ادامه این گفتگو توضیح داد: این موضوع به تصویب نامه ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ اشاره دارد، که هیئت وزیران باید آیین‌نامه‌ای برای فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتالی تدوین کنند که این آیین‌نامه باید تا ۳۰ مهر ۱۴۰۱ تدوین می‌شد. بعد از پیگیری‌های ما از طرف نظام صنفی یا اتاق بازرگانی این موضوع اتفاق نیفتاد و بعد از آن هم مهلت دو هفته‌ای در نظر گفته شد در تیر ماه که همچنان آیین‌نامه‌ای تدوین نشده است.

وی در خصوص دیگر نگرانی‌های کاربران افزود: در مورد اهلیت باید گفت اگر کسی مدرک طبابت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد و روی این مدرک پروانه طبابت گرفته است.

در این صورت اهلیت این پزشک با توجه به اطلاعات موجود در مدرک طبابت، در دکتر ساینا ثبت می‌شود. همچنین در مورد احراز هویت هم با توجه به سامانه امتا اتفاق‌های خوبی را شاهد بودیم و به این دلیل که استعلام‌های مورد نیاز از سامانه شاهکار، ثبت‌احوال و نظام‌پزشکی، نگرانی در این مورد وجود ندارد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array