به گزارش ایران دکونومی، سازمان غذا و دارو یکی از نهادهای مخالف با داروخانه آنلاین است و به نظر می‌رسد، با شفاف شدن آمار داروهای مصرفی بیماران مشکل دارد. اما به تازگی وزیر بهداشت طی گفتگویی با مهر، صحبت‌های جدیدی در این خصوص ارائه کرده است.

به اعتقاد وی، تنها مرجع رسمی فروش دارو، «داروخانه» است و پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را به رسمیت نمی‌شناسد.

بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، گفت: «در زمینه خریدوفروش دارو، یک داروخانه را مسئول می‌دانیم. داروخانه می‌تواند هم به‌شکل مجازی و هم به‌شکل حضوری داروهای خود را به افرادی که نسخه دارند، تحویل دهد. ما به غیر از داروخانه، کسی را مجاز نمی‌دانیم. در داروخانه پزشک داروساز حضور دارد و تجویز دارو، تداخل دارو و خطرات مربوط به دارو را قبول می‌کند.»

به گفته وی، در شرایطی که فرد بیماری سختی دارد و نتواند حضوری به داروخانه مراجعه کند، می‌تواند با داروخانه نزدیک محل زندگی خود هماهنگ کند و دارو را با پیک دارو تحویل بگیرد. عین‌اللهی تأکید کرد که خارج از این موضوع را وزارت بهداشت نمی‌پذیرد. (دیجیاتو)

اگرچه فرآیند خرید دارو به صورت آنلاین، کاملاً مشابه داروخانه است و پزشک داروساز پس از بررسی و تایید نسخه، دستورالعمل را برای کاربر می‌نویسد و سپس دارو با پیک ارسال می‌شود، اما در پیشنهاد وزیر بهداشت، مشکلاتی وجود دارد.

اغلب داروخانه‌ ها، به خصوص داروخانه‌ هایی مثل ۱۳ آبان، هلال احمر و… که ارائه دهنده داروهای خاص و کمیاب هستند، پاسخگوی تلفن نیستند و در صورت پاسخ‌دهی، از بیمار نسخه آن هم به صورت حضوری طلب می‌کنند. همچنین هیچ داروخانه‌ای کار اضافه تحویل دارو به پیک و ارسال آن را به عهده نخواهد گرفت و این پیشنهاد بیشتر از فروش آنلاین دارو مشکل و چالش دارد.

وزیر بهداشت داروخانه

داروخانه های آنلاین تصویب شده‌اند

مخالفت وزارت بهداشت در مقابل خواست چندین نهاد دولتی نیز در نوع خود جالب توجه است. در تیرماه سال گذشته، معاونت علمی مصوبه‌ای درخصوص فروش اینترنتی دارو با همکاری وزارت بهداشت داشت که به تصویب هیئت وزیران رسید. براساس این مصوبه، مهلت دوماهه‌ای به وزارت بهداشت داده شد تا دستورالعملی را دراین‌خصوص تدوین کند؛ اما این امر محقق نشد.

طبق مصوبه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار کلیه پلتفرم‌های دارای مجوز از اتحادیه کسب وکارهای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکار اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از داروخانه‌ های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو به مصرف کننده نهایی فعالیت کنند و نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.

نکته قابل توجه در این مصوبه تاکید به نیاز نبودن به صدور یا دریافت مجوز جدید برای پلتفرم‌ها یا سکوهای فعال در این حوزه است. در اصل دولت پذیرفته است که این پلتفرم‌ها در جایگاه پلتفرمی خود قرار دارند و نقش واسط را بازی می‌کنند و باید نظارت کاملی روی داروخانه‌ ها صورت گیرد.

نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس، طی نامه‌ای به وزیر بهداشت در ماه گذشته نوشت:

«علی‌رغم عدم پاسخگویی کامل در خصوص اعطای مجوز توزیع اینترنتی دارو به شرکت سهامی بیمه دی، بر خلاف پاسخ ارائه‌شده و به گفته مدیر بیمه‌های درمان بیمه دی، دارورسانی برای جانبازان ۷۰ درصد در سراسر کشور اجرا می‌شود، در حالی که در پاسخ اعلامی، مشمولین طرح فقط به ۲ هزار نفر در تهران تقلیل یافته‌ شده است.»

همچنین این کمیسیون با اشاره به دشواری در یافتن دارو برای دیگر اقشار و بیماران از جمله بیماران پروانه‌ای، پیوندی، هموفیلی، دیالیزی و بیماران ام‌اس خواستار انجام اقدامات لازم برای این دسته بیماران شده است.

پژمانفر در ادامه خواستار تدوین دستورالعمل آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت شده و نوشته است: «زمان ابهام‌افکنی‌ها به پایان رسیده است و اکنون زمان تدوین دستورالعمل فوق با مشارکت ذی‌نفعان اقتصادی است.

تاخیر در تدوین این دستورالعمل فارغ از تکلیف قانونی، باعث تک‌‌قطبی شدن فضا و رشد یک پلتفرم خاص شده است و هرگونه تخلف صورت‌گرفته توسط پلتفرم‌ها در این مدت به دلیل ترک فعل مسئولین وزارت تحت امر جنابعالی است.»

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array