به گزارش ایران دکونومی، در اواخر آبان ماه سال جاری، پیش‌نویس «آئین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک» از طرف وزارت بهداشت تدوین شده و به کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال ارسال شده بود، اما به دلیل وجود ایرادات وارده از سمت نهادهای عضو، از دستور جلسه این کمیسیون خارج شده و جهت رفع نواقص به کمیته فرعی فرستاده شد.

یکی از ایرادات حقوقی بر این پیش‌نویس، تجمیع سه تکلیف محول شده به وزارت بهداشت از سوی هیئت وزیران در یک آیین‌نامه بود که بر اساس آن، وزارت بهداشت از سمت کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال، مکلف شد «دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها» را به صورت جداگانه تنظیم کند.

تکلیف وزارت بهداشت

وزارت بهداشت مکلف است تا «دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها» موضوع تبصره ۲ ماده ۸ آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش ‌بنیان و اشتغال ‎آفرین در حوزه سلامت» را به صورت مجزا تدوین کند.

در حال حاضر و با گذشت حدود ۱۵ ماه از زمان مقرر برای وزارت بهداشت، صرفاً با ارائه یک پیش‌نویس به عنوان «آیین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک» به کارگروه اقتصاد دیجیتال تکلیفی که هیئت وزیران تیر ماه سال ۱۴۰۱ بر عهده این وزارتخانه گذاشته بود، انجام داد.

دارو انلاین داروخانه وزارت بهداشت

سال گذشته، هیئت وزیران، آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت» را به تصویب رساندند که در ماده ۸ این آیین‌نامه، وزارت بهداشت موظف بود، به کمک وزارت ارتباطات، طی دو ماه از تاریخ ابلاغ آن یعنی شهریورماه ۱۴۰۱، «آیین‌نامه‌ برنامه هوشمندسازی زنجیره تأمین خدمات و فرآورده‌های سلامت‌محور» را تدوین و در کارگروه اقتصاد دیجیتال به تصویب برساند.

در حال حاضر اما، بیش از یک سال طول کشیده تا وزارت بهداشت، در راستای تکلیف خود، پیش‌نویسی برای این کارگروه در خصوص نحوه فعالیت اپراتورها یا پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات زنجیره هوشمند توزیع دارو و سایر فرآورده‌های سلامت محور پیش‌بینی و ضوابط فروش دارو به کاربر نهایی از طریق پلتفرم‌‌ها را مشخص کند.

اگرچه ارائه این پیش‌نویس، از سوی وزارت بهداشت، اقدام مهمی برای تنظیم‌گری پلتفرم‌های سلامت دیجیتال کشور به شمار می‌رود، اما، با نقدها و ایرادات حقوقی بسیاری در کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال برخورد کرد و از دستور جلسه کمیسیون راهبری این کارگروه خارج و برای بررسی بیشتر به کمیته فرعی ارسال شد.

مطابق آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت»، سه تکلیف بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد.

در ماده ۸ این آیین‌نامه، این وزارتخانه موظف به تدوین برنامه هوشمند سازی زنجیره تامین خدمات و فرآورده‌های سلامت محور و تصویب آن در کارگروه اقتصاد دیجیتال است و در تبصره ۲ همین ماده، مکلف است تا با تدوین و ابلاغ دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوها، زمینه فعالیت پلتفرم‌ها را فراهم کند.

همچنین در ماده ۲۲ این آیین‌نامه نیز، تدوین آیین‌نامه‌ نحوه فعالیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت رقومی (دیجیتال) بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفته تا با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و امور اقتصاد و دارایی آن را تنظیم و در کارگروه اقتصاد دیجیتال آن را تصویب کند.

اگرچه با وجود این سه تکلیف وزارت بهداشت، پیش‌نویس «آئین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند حوزه سلامت الکترونیک» را تدوین کرده است که هر کدام از تکالیف محول شده، از نظر موضوع و نهاد تصویب‌کننده با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام، عنوان و هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. بنابراین به صورت قانونی امکان تجمیع این سه تکلیف در یک آیین‌نامه وجود نخواهد داشت.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array