به گزارش ایران دکونومی، شبکه ملی اطلاعات که از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم تشکیل شده، اکنون تلاش‌ها برای رفع عدم رسترسی به این شبکه در سطح کشور جریان دارد. البته در اواخر سال ۱۳۸۴ بود که طرح شبکه ملی اطلاعات مطرح شد و کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت نیز از مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی آن عنوان شده بود. همچنین این موضوع در سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات نیز ذکر شده که این شبکه به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی به‌حساب می‌آید.

از سوی دیگر هم شبکه ملی اطلاعات در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران، با حمایت کامل از دیگر اقدامات آموزشی، حقوقی و قضایی، تامین‌کننده نیازهای اساسی ارتباطی برای انواع ذی‌نفعانی که حداقل یکی از آنها در داخل ایران قرار دارد، می‌باشد. علاوه بر آن، این شبکه انواع خدمات و محتواهای فضای مجازی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را نیز در کشور ارائه می‌کند.

لازم به ذکر است که در سند ضرورت تبین الزامات شبکه ملی اطلاعات بر ایجاد شبکه‌ای تأکید شده که دارای قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور و میزبان داخلی در صورت عدم شبکه جهانی اینترنت باشد. البته از سال ۸۴ به بعد اجرای این طرح به‌صورت عملی با کندی پیش رفت؛ اما در دولت یازدهم دوباره روی اجرای آن تأکید گردیده و در آخر همان دولت به دست گرفته شد. در آن دوره فازهای اول، دوم و سوم این طرح رونمایی شد، اما پس از روی‌کار آمدن دولت سیزدهم توجه بیشتری به این پروژه صورت گرفت، طوری‌که طرح شتاب‌بخشی به خصوص در اجرای شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۴۰۰ آغاز گردید و تا به حال در مرحله اجرا قرار دارد.

سال ۱۴۰۱ نیز برای تحقق این پروژه تمام منابع وزارتخانه منسجم گردید و پس از آن حتی هر هفته شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات با مسئولین وزارت ارتباطات در این خصوص جلسه برگزار می‌کردند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نیز در این خصوص با نشر پستی در شبکه اجتماعی داخلی گفت که در ۲۰ ماه گذشته بیش از ۴ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و انشاالله بیش از ۳ هزار روستای باقی‌مانده هم تا پایان سال متصل خواهند شد. البته بخش عمده این روستاها در نقاط صعب‌العبور و دورافتاده موقعیت دارند که اتصال آنها با سختی‌های زیادی صورت می‌گیرد.

دولت سیزدهم در شروع نیز از پیشرفت ۲۳ درصدی این شبکه خبر داده بود، اما اکنون گفته می‌شود که این رقم به ۶۰ درصد رسیده است و به گفته وزیر ارتباطات، قرار است تا آخر سال ۱۴۰۲ به ۷۵ درصد افزایش یابد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array