به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل و شرکت مخابراتی AT&T با سرمایه‌گذاری در رقیب استارلینک رسماً به دنیای اینترنت ماهواره‌ای قدم گذاشتند.
این دو شرکت بزرگ قصد دارند با سرمایه‌گذاری در پروژه اینترنت ماهواره‌ای کمپانی طراحی و تولید ماهواره‌های اختصاصی AST SpaceMobile، این تکنولوژی را به گوشی‌های اندرویدی ارائه دهند.

با توجه به اینکه قابلیت اتصال اینترنت ماهواره‌ای برای گوشی‌های اندرویدی در گذشته با برخی چالش‌ها مواجه شده بود؛ کمپانی گوگل تصمیم گرفته با سرمایه‌گذاری در AST SpaceMobile این موانع را از سر راه خود بردارد. آپدیت اندروید 14 پشتیبانی از اتصال اینترنت ماهواره‌ای را در سطح سیستم‌عامل به کاربران اندرویدی معرفی کرده بود؛ اما تا این لحظه از فعال‌سازی و در دسترس قرار گرفتن این قابلیت خبری نشده است.

اینترنت ماهواره‌ای

اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های اندرویدی گوگل

براساس جدیدترین گزارشات، کمپانی AST SpaceMobile اخیراً موفق شده بیش از 206 میلیون دلار از سه سرمایه‌گذار از جمله گوگل، شرکت مخابراتی AT&T و گروه Vodafone جذب کند. کمپانی AST SpaceMobile یکی از رقبای جدی خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و کمپانی ارائه‌دهنده آن، SpaceX محسوب می‌شود. کمپانی AST در حال توسعه‌ یک شبکه مبتنی بر ماهواره برای گوشی‌های هوشمند می‌باشد که برد خدمت‌رسانی آن فراتر از زیرساخت‌های زمینی موجود است.

این اولین باری‌ست که گوگل و شرکت مخابراتی AT&T در این کمپانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما گروه Vodafone در گذشته هم در AST SpaceMobile سرمایه‌گذاری کرده بوده است. این کمپانی ماهواره‌ای با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی اخبار مربوط به این سرمایه‌گذاری نویدبخش را به‌صورت عمومی اعلام کرد و همچنین به حضار خبر داد که بیش از 100 میلیون دلار از سهام این شرکت برای عرضه اولیه سهام در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

AST SpaceMobile
تصویری از ماهواره‌ BlueWalker 3

به گفته این کمپانی ماهواره‌ای، دو شرکت مخابراتی Vodafone و AT&T برای تجهیز سرویس‌های مخابراتی خود به خدمات اینترنت ماهواره‌ای با AST SpaceMobile همکاری خواهند کرد. اما کمپانی گوگل در وهله اول قصد دارد در توسعه این پروژه، روند آزمایشی و به‌کارگیری خدمات اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های اندرویدی با این شرکت وارد رابطه همکاری استراتژیک شود. کمپانی AST در حال حاضر یک ماهواره بسیار بزرگ را به‌صورت آزمایشی در مدار کره‌زمین زیرنظر دارد.

این کمپانی مدتی پیش موفق شده بود با استفاده از ماهواره‌های پیشرفته BlueWalker 3 خود تماس‌هایی با اتصال 2G ،4G و 5G و همچنین اتصال اینترنتی با سرعت حداکثر 14 مگابیت‌ در‌ ثانیه را برقرار کند. این کمپانی قصد دارد در آینده اتصال با سرعت‌ بیشتر (تا 120 مگابیت‌ در‌ ثانیه) را به کاربران سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود ارائه دهد.

از طرفی، خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (زیر مجموعه SpaceX، کمپانی هوافضای ایلان ماسک) با شرکت مخابراتی T-Mobile در آمریکا و چندین شرکت مخابراتی دیگر در کشورهای مختلف وارد همکاری شده است. شرکت مخابراتی T-Mobile قصد دارد خدمات ارسال پیام متنی از طریق اینترنت ماهواره‌ای را در همین سال میلادی جاری (2024) و خدمات پیام‌صوتی و داده را در سال 2025 امکان‌پذیر سازد.

با اینکه شبکه استارلینک به‌معنای واقعی کلمه در آستانه عرضه خدمات اینترنت ماهواره‌ای است؛ هنوز هیچ بازه زمانی مشخصی برای برنامه‌های کمپانی AST مشخص و یا اعلام نشده است.

منبع: arstechnica

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array