به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «بلومبرگ»، اقتصاد منطقه یورو در حال حاضر دو فصل متوالی انقباض را به ثبت رسانده است.

نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران نشان داد که منطقه ارزی یورو متشکل از 20 کشور، پس از ثبت دو فصل متوالی رشد منفی اقتصادی در ماه‌های پایانی سال 2023، وارد اولین رکود خود از زمان همه‌گیری کرونا خواهد شد.

اقتصاددانان انتظار داشتند که تولید ناخالص داخلی (GDP) منطقه یورو بین سپتامبر و دسامبر 2023، عملکرد ثابتی داشته و به این ترتیب در سال 2024 بهبود نسبی اقتصادی اتفاق افتد؛ این در حالی است که تولید ناخالص داخلی عملکرد ثابتی را ثبت نکرده و به میزان 0.1 درصد کاهش نشان داد.

در همین راستا «جورج آنجله» اقتصاددان بانک Bantleon می‌گوید: «ما شک داریم که در آغاز یک رشد صعودی باشیم. شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهند، به ویژه اثرات افزایش گسترده نرخ بهره را نمی‌توان نادیده گرفت.»

همچین موسسه آماری یورواستات «Eurostat» در گزارش هفته گذشته خود، رکود را به کاهش تولید صنعتی در منطقه یورو نسبت داد که نشان دهنده ضعف پایدار این منطقه است.

رکود پیش رو تا حد زیادی به کندی اقتصاد آلمان نسبت داده می‌شود، زیرا بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا همچنان با ترکیبی از تقاضای خارجی ضعیف، بحران بودجه، نرخ‌های بهره بالا و پیامدهای طولانی مدت بحران انرژی در سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند.

تحلیلگران پیش‌تر اعلام کرده بودند که انتظار دارند اقتصاد آلمان در سه ماهه چهارم 2023 شاهد کاهش رشد اقتصادی 0.1 درصدی باشد که در حال حاضر این تخمین به 0.2 درصد تغییر یافته است.

اقتصاددانان انتظار دارند که تورم در منطقه یورو تا سپتامبر 2024 تا حدودی کاهش داشته و بسیار بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا یعنی 2 درصد باقی بماند.

نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که منطقه یورو اولین رکود پس از همه‌گیری را تجربه می‌کند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array