به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) مجیک اِدِن (Magic Eden) اعلام کرده است که به منظور فراهم کردن امکان استفاده از جایگزینی مقرون به صرفه و مقیاس‌‌پذیر برای داشتن مجموعه‌های دیجیتالی، از NFTهای فشرده سولانا (cNFTs)  پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم در توییت خود نوشت:

امروز ما پشتیبانی از cNFTها را آغاز می‌کنیم. توکن‌های cNFT موج جدیدی از صنعت ضرب NFTها هستند که فقط در شبکه سولانا امکان‌پذیر است. علامت “c” در کنار کلمه NFT برگرفته از واژه compressed  به معنای فشرده است که اجازه می‌دهد NFTها تنها با کسری از هزینه‌های قبلی ساخته شوند.»

—(MagicEden@) . چهاردهم سپتامبر 2023

لازم به ذکر است که cNFTها با NFTهای معمولی سولانا ( Solana) متفاوت هستند، زیرا داده‌های آنها فشرده‌سازی شده و خارج از زنجیره ذخیره می‌شود. به همین دلیل، ساخت این گونه توکن‌ها در مقادیر بیشتر، امکان‌پذیرتر است، زیرا به هزینه کمتری برای ضرب کردن نیاز دارند.

توکن‌های cNFT سولانا

ویژگی توکن‌های غیرمثلی فشرده

طبق اعلام مجیک ادن (Magic Eden)، این نوع NFT برای ایجاد مجموعه‌هایی با تولید انبوه در صنایع مختلف مانند بازی، موسیقی، رویدادها و متاورس ایده‌آل است. این بازار بزرگ NFT معتقد است که این نوع توکن به سازندگان این امکان را می‌دهد که بدون صرف هزینه بیشتر، به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند. به‌علاوه، کاهش هزینه‌های مربوط به ساخت NFT، می‌تواند به طور بالقوه پذیرش آنها را نیز ارتقا دهد و به یک «نقطه دسترسی آسان» برای ورود افراد جدید به این بازار تبدیل شود تا با صرف هزینه کمتر، جمع‌آوری NFT را تجربه کنند. کاربران می‌توانند به واسطه این هزینه‌های کمتر، NFT‌ها را بدون ریسک کردن روی مقدار زیادی سرمایه جمع‌آوری کنند و ریسک از دست دادن پول به دلیل خرید NFTها را کاهش دهند.

در واقع، cNFTها از حالت فشرده‌سازی سولانا پشتیبانی می‌کنند؛ این ویژگی اجازه می‌دهد تا 1 میلیون توکن NFT با حدود 110 دلار ساخته شود. در مقایسه با ضرب NFT در شبکه اتریوم، که ممکن است از 2.9 دلار تا بیش از 30 دلار برای ضرب هر NFT هزینه به همراه داشته باشد، هزینه ضرب توکن با قابلیت cNFTها به حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

البته نباید فراموش کرد که گرچه ممکن است میزبانی NFTهای خارج از زنجیره مزایایی داشته باشد، اما گاهی اوقات با چالش‌هایی نیز همراه است. در سال 2022، NFTهایی که در صرافی رمزارزی اف تی ایکس (FTX) ضرب شده بودند، با ورشکستگی این صرافی، از دست رفته و تنها تصاویری خالی از آنها به جا ماند. به گفته یک مهندس بلاکچین، این NFTها به جای بلاکچین، با استفاده از رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن وب2 (Web2 API) میزبانی می‌شوند و هشدار داد که کاربران باید در خصوص میزبانی NFTها با استفاده از فناوری Web2  آموزش ببینند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array