به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  پس از اینکه مایکروسافت سال گذشته از قابلیت حذف رمزهای عبور در ویندوز پرده برداشت، به کاربران اجازه داد با استفاده از کلیدهای امنیتی FIDO، Windows Hello یا برنامه Microsoft Authenticator به جای رمز عبور به برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف وارد شوند.

اگر شما نیز همچنان برای ورود به اکثر وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها از رمز عبور استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد چالش به خاطر سپردن صدها رمز عبور برای چندین دستگاه را به خوبی حس کرده‌اید. ولی مایکروسافت از اولین شرکت‌هایی است که با معرفی ابزار احراز هویت Windows Hello  در ویندوز 10، سعی کرده است با حذف این نیاز، گامی موثر به سمت آینده بدون رمز عبور بردارد.

در همین راستا، این غول فناوری اعلام کرده است که از این پس، مالکان کلیه اکانت‌های عادی مایکروسافت می‌توانند با استفاده از قابلیت Passkey و با توسل به سیستم احراز هویت بیومتریک و استفاده از ویژگی تشخیص چهره، اثر انگشت، پین ​​یا کلید امنیتی، در سیستم‌های ویندوز، اندروید و iOS به حساب‌های خود وارد شوند.

به گفته مایکروسافت، Passkeyها بسیار آسان‌تر و ایمن‌تر از رمزهای عبور هستند و پیش‌بینی می‌کند این کلیدهای عبور به زودی به طور کامل جایگزین رمزهای عبور شوند.

لاگین در اکانت مایکروسافت

مزیت Passkeyها نسبت به رمزهای عبور

وقتی شما برای ورود به حساب کاربری خود، رمز عبور را وارد می‌کنید، اساساً یک راز مهم را با وب‌سایت یا برنامه مورد نظر به اشتراک می‌گذارید تا ثابت کنید که صلاحیت ورود به حساب را دارا هستید. مشکل این است که اگر این راز به گوش کس دیگری برسد، می‌تواند به حساب شما دسترسی پیدا کند و اگر رمز عبور شما به خطر بیفتد و در دارک وب دیده شود، عواقب بدی برای شما به همراه خواهد داشت. فراموش نکنید که حتی اگر بهترین روش‌ها را برای ایجاد گذرواژه‌های «قوی» دنبال کنید، باز هم حدس زدن، سرقت یا فریب شما برای افشای این رمز، برای هکرها  کار چندان دشواری نخواهد بود.

ولی در مقابل، عملکرد Passkeyها کاملاً متفاوت است. در این سیستم، به‌جای یک راز آسیب‌پذیر، از دو کلید منحصربه‌فرد استفاده می‌شود که به عنوان جفت کلید رمزنگاری شده شناخته می‌شوند. یک کلید به طور ایمن در دستگاه شما ذخیره شده و توسط سیستم بیومتریک یا پین شما محافظت می شود. کلید دیگر با برنامه یا وب‌سایتی که Passkey برای آن ایجاد شده است، باقی می‌ماند. شما برای ورود به سیستم به هر دو قسمت این جفت کلید نیاز دارید.

از آنجایی که این ترکیب جفت کلید، منحصربه‌فرد است، Passkey شما فقط در وب‌سایت یا برنامه‌ای خاص کار می‌کند، بنابراین ممکن نیست با فریب، به یک وب‌سایت مخرب وارد شوید. به همین دلیل است که می گوییم Passkeyها در برابر فیشینگ مقاوم هستند. ویژگی دیگر این Passkeyها این است که نباید نگران ایجاد، فراموش کردن یا بازنشانی آنها باشید.

چگونه برای حساب مایکروسافت خود Passkey درست کنیم؟

در دستگاه مودر نظر خود، روی لینک زیر کلیک کنید و گزینه چهره، اثر انگشت، پین یا کلید امنیتی را انتخاب نمایید. سپس دستورالعمل های موجود در دستگاه خود را دنبال کنید.

اسکرین شات از تنظیم passkey مایکروسافت

اکنون می‌توانید از قابلیت Passkey برای ورود به برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مایکروسافت، از جمله Microsoft 365 و هوش مصنوعی Copilot در مرورگرهای دسکتاپ و موبایل استفاده کنید. پشتیبانی از نسخه‌های موبایلی برنامه‌های مایکروسافت با این قابلیت نیز طی هفته‌های آینده ارائه خواهد شد.

منبع: Microsoft Security Blog

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array