به گزارش ایران دکونومی، شرکت سرمایه‌گذاری ترنج خبر از عرضه اولیه سه استارتاپ در بازار سرمایه طی سال جاری به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان داد.

فریبا شاکریان، مدیر واحد عرضه و پذیرش مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در نشست این شرکت با خبرنگاران، با اعلام خبر برنامه این شرکت برای عرضه اولیه سه استارت‌آپ بیان کرد: امسال دو سه عرضه خیلی جذاب در بازار سرمایه از طریق شرکت سرمایه‌گذاری ترنج صورت می‌گیرد.

مدیر واحد عرضه و پذیرش سرمایه گذاری ترنج، در جلسه این شرکت با خبرنگاران اعلام کرد که برنامه این شرکت در سال جدید عرضه اولیه سه استارتاپ است.

.او اسمی از استارتاپ‌هایی که قرار است به واسطه این شرکت در بورس عرضه شود نبرد و اعلان اسامی آنها را به زمانی دیگر موکول کرده است که روند کارهای بورس بیشتر پیشرفت کرده باشند. او اظهار کرد که ارزش اولیه شرکت‌هایی که قرار است سهامش در بورس عرضه داده شود، بالای  80 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

این در حالیست که، یکی از آن استارتاپ‌هایی که قرار است به واسطه این شرکت سرمایه‌گذاری شود، اسنپ است. قبل‌تر از آن مدیرعامل اسنپ و مدیرعامل ایرانسل خبر از عرضه سهام این شرکت در فرابورس داده بودند.

شاکریان در مبحث پروژه های که این شرکت اقدام به تامین مالی برای آنها کرده است، اظهار کرد:حدود 15 هزار میلیارد تومان حجم تامین مالی پروژه های پیش رویی است که در دست انجام است.

در سال پیش فیلیمو از طریق مشاور، سرمایه گذاری ترنج به 300 میلیارد تومان اوراق پرداخته است.

شاکریان در رابطه با فعالیت‌های واحد عرضه و پذیرش این مشاور سرمایه‌گذاری ترنج بیان کرد: ما فعالیت خود را در دو گروه اصلی آغاز می‌کنیم. یکی پذیرش شرکت‌ها، در این مورد به معنی بازسازی ساختار شرکت‌هاست تا به شکل شرکتی بورس در بیایند؛ مسائل مالیاتی خود را حل کنند و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها، عرضه در بازار سرمایه، انجام شود.

وی در ادامه اظهار کرد شاخه دیگر مربوط به تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای شرکت‌هاست. در دنیا تامین مالی از طریق بازار پول برای سرمایه‌ در گردش‌ است که به صورت کوتاه مدت انجام می‌شود. در ایران شرکت‌ها به راحتی نمی‌توانند از طریق بانک‌ها تامین مالی کنند و تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای‌شان جذابیت پیدا کرده، مهم‌ترین جذابیت این مدل سرمایه‌گذاری این است که بلندمدت و در حجم بالا صورت می‌گیرد که موجب جذابیت آن برای شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگتر است.

از  ابتدای سال  99 برخی شرکت های فناوری محور، زمانی که بورس، رشد خود را طی می کرد، برای ورود به بازار تمایل و آمادگی خود را اعلام کرده بودند.

از آن دوره تا به حال هیچ کدام از این شرکت ها به غیر از تپسی موفق به عرضه سهامش در بازار سرمایه نشده است. این شرکت بعد از نزدیک به دو سال  در خرداد ماه 1401، با تلاش  بسیار توانست در فرابورس عرضه شود.

از آن زمان تاکنون صحبت‌هایی راجع به عرضه اولیه شرکت‌های دیگری از جمله اسنپ به گوش می رسد.

سرمایه‌گذاری، مانعی خواهد داشت؟

علی حیدری، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه سرو در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها به دلیل ریسک‌های بالا، منطقی است یا خیر، گفت:در یکی دو سال اخیر دو عامل در این بازار موثر بوده‌، که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل بحران‌های اجتماعی و شرایط اقتصادی کشور است.

حیدری در مورد تاریخچه صندوق جسورانه سرو نیز گفت:‌ اواخر سال ۹۹ صندوق را با ۱۶۰ میلیارد تومان تاسیس کردیم و ۲۰۰ تیم را بررسی کردیم. اسفند ماه ۹۹ روی استارتاپ «دکترساینا» سرمایه‌گذاری کردیم. بعد از آن در سال ۱۴۰۰ دو سرمایه‌گذاری دیگر روی صرافی رمزارز «والکس» و پلتفرم خرید و فروش خودرو «همراه مکانیک» انجام دادیم. سال ۱۴۰۱ هم روی مجموعه «فرادید» که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند سرمایه‌گذاری کردیم. همچنین روی پلتفرم «کاربوم» در حوزه نیروی انسانی و پلتفرم لجستیک «میاره» نیز سرمایه‌گذاری انجام دادیم.

مدیرعامل  شرکت سرمایه‌گذاری سرو ادامه داد: می‌خواستیم بتوانیم به عنوان بخش خصوصی به استارت‌آپ‌ها کمک کنیم. بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری جسورانه دلسوزانه‌تر عمل می‌کند. کسی که سرمایه برای خودش باشد و خودش پای کار باشد بیشتر دل می‌سوزاند و حواسش بیشتر به کسب‌وکارها است.

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array