به گزارش ایران دکونومی، سود سهام عدالت 1401 در مرحله دوم بیست و چهارم اسفند ماه سال گذشته در مبالغ 466 هزار تومان تا 906 هزار تومان به حساب 44 میلیون نفر دارنده این سهام واریز شد. امسال وراث سهام عدالت متوفیان هم سود دریافت کردند و به اندازه سهم خود و میزان سبد سهام عدالت متوفی، سود اعلام شده برای آنها واریز شد.

در این میان برخی از وراث نتوانستند سود سهام عدالت متوفی را دریافت کنند که در این باره ابهاماتی به وجود آمد. طبق پیگیری‌های از شرکت سپرده گذاری مرکزی، وراثی که در مرحله دوم توانستند سود سهام عدالت متوفی خود را دریافت کنند که سجامی شده بودند و تنها انتقال سهام به افراد کافی نیست.

وراثی که سجامی شده بودند پس از تکمیل فرایند انتقال سهام، اسفندماه سال گذشته سود سهام را دریافت کردند و آنهایی که هرچند انتقال سهام برای آنها انجام شده اما سجامی نشده‌اند از دریافت سود مرحله دوم جا مانده‌اند. چراکه برای واریز سود نیاز به کد بورسی است و تا زمانی که سجامی نشده باشند کد بورسی نخواهند داشت و اساسا اطلاعات بانکی ورثه در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی وجود ندارد که بتواند سود سهام عدالت را برای آنها واریز کنند.

بنابراین سود سهام عدالت متوفی برای ورثه‌ای واریز شد که تا 17 اسفند ماه سال گذشته پروسه انتقال سهام را تکمیل کرده و سجامی شده بودند و ورثه‌ای که پس از 17 اسفندماه 1402 این نسبت به تکمیل این فرایند اقدام کردند از دریافت سود سهام عدالت متوفی جا ماندند.

اما خبر خوب اینکه وراث جامانده از دریافت سود سهام عدالت متوفیان، تمام سود معوقه سال‌های گذشته را به شرط سجامی شدن در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در خردادماه دریافت می‌کنند.

حذف پروسه‌های طولانی‌مدت پذیره‌نویسی حق تقدم

مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اظهار داشت: رونمایی از پذیره‌نویسی حق تقدم الکترونیک به عنوان دیگر اقدام مهم سپرده‌گذاری مرکزی در سال 1402 تلقی می‌شود، این امر در راستای تحقق دولت الکترونیک اجرا شد تا از این طریق شاهد حذف پروسه‌های طولانی‌مدت و پیچیده پذیره‌نویسی حق تقدم باشیم.

وی اظهار داشت: آمارها در این بخش نشان دهنده مشارکت بیش از 256 هزار سهامدار در پذیره‌نویسی‌ الکترونیک است که این اتفاق حکایت از رشد قابل توجه مشارکت‌ها نسبت به سال‌های قبل دارد.

راه‌اندازی سامانه میراث

باغستانی، راه‌اندازی سامانه میراث را به عنوان دیگر اقدام این شرکت معرفی کرد و گفت: این سامانه برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار 18 ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد.

مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خاطرنشان کرد: در این فرآیند که به صورت کاملا رایگان و با مشارکت 6 هزار شعبه از بانک‌های منتخب و دفاتر شرکت‌های کارگزاری در سراسر کشور انجام می‌شود، بیش از 360 هزار پرونده در سال 1402 در سامانه میراث تشکیل شد.

وی گفت: امیدواریم در سال جدید سایر وراث هم اقدام به تشکیل پرونده متوفیان سهام عدالت خود کنند تا زمینه تعیین تکلیف وضعیت این گروه از سهامداران مشخص شود.

رشد 49 درصدی واریز سود از طریق سجام در سال 1402

باغستانی با اعلام این که واریز سود جاری و سنواتی به حساب سهامداران از دیگر اقدامات مهم سپرده‌گذاری مرکزی در سال گذشته تلقی می‌شود، اظهار داشت: طبق آمار موجود این اقدام با رشد 49 درصدی نسبت به سال 1401 همراه بود و بیش از 115 هزار میلیارد تومان سود به حساب 73 میلیون سهامدار از طریق اطلاعات سامانه سجام واریز شد.

مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پایان اعلام کرد: عضویت در انجمن نهادهای سپرده‌گذاری مرکزی منطقه اوراسیا (AECSD) و توزیع سود سهام عدالت برای 43 میلیون سهامدار در 2 مرحله از دیگر اقدامات مهم سپرده گذاری مرکزی در سال 1402 بود که امیدواریم با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم بتوانیم در سال جدید خدماتی متنوع‌تر و با کیفیت بیشتری را به جامعه سهامداری کشور ارائه کنیم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array