به گزارش ایران دکونومی، علی مسعودی، عضو هیئت مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان با بیان اینکه کیفیت شرکت‌های دانش بنیان از این نظر که چه اتفاقاتی را در کشور و برای اقتصاد رقم می‌زنند مهم است، گفت: اینکه آیا شرکت‌های دانش بنیان آسیب شناسی شدند که در چه مرحله از عمق شرکت خود می‌توانند دوام بیاورند و فعالیت کنند؟ آیا این بررسی شده که نیاز این شرکت‌هاست که از شرکت‌های بزرگتر کمک بگیرند و عملا بتوانند با شرکت‌های بزرگتر موضوعات متنابه جامعه و حوزه کسب و کار را پیش ببرند و نه اینکه در آنها ادغام شوند؟

وی بیان کرد: اصولا هر شرکت دانش‌بنیانی شاید در بازاریابی و فروش محصول خود موفق نباشد و ممکن است یک شرکت دانش‌بنیان فقط یک ایده داشته و نهایتا به یک نمونه محصول رسیده باشد و برای تجاری سازی و تولید در تیراژ بالا و عرضه محصول نیازمند همراهی و حمایت‌های معنوی است.

مسعودی ادامه داد: در این حوزه فارغ از مسائل قانونی و حمایت‌های مادی که از سوی معاونت علمی و صندوق نوآوری صورت می‌گیرد، واقعا باید از این منظر بررسی شود که چه‌کار کنیم شرکت‌های دانش بنیان به این تشویق شده و در حیطه فعالیت‌های خودشان در مسیر تحقیق و توسعه گام بردارند اما وقتی که به تولید می‌رسند بتوانند خدمت یا محصول خود را به بازار عرضه کنند.

بنا به گفته این فعال اقتصادی، این مهم با هماهنگی و پیوستن به شرکت‌های بزرگ و صاحب تخصص به صورت موفق انجام خواهد گرفت.

مسعودی تصریح کرد: در چنین شرایطی دیگر شرکت‌هایی که تصمیم بگیرند همه مراحل را خودشان تجربه کنند، وجود نخواهند داشت. چراکه، مطمئنا شرکت‌های دانش بنیان در بخش تحقیق و توسعه و ارائه محصول خود موفقند اما دلیلی ندارد که حتما در حوزه فروش، بازاریابی و بازارسازی محصول خودشان هم بتوانند موفق باشند.

وی افزود: البته که مشاوره‌های میز خدمت مجمع تشکل‌های دانش بنیان به ویژه در مقوله اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری که در تمام این سال‌ها با جدیت پیگیری شده و موجب بهبود شرایط کسب‌وکارها شده، باعث اتصال آنها به مجموعه‌های بزرگتر که در نقش مشاوران آنها در این حوزه‌ها هستند، شده است.

مسعودی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه دانش بنیان‌هایی که بخواهند محصولات و خدمات صادراتی داشته باشند حتما باید به استانداردهای جهانی توجه کنند و در اینجا مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان به عنوان مجموعه تشکل واسط میان تشکل‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و حتی نهادهای دولتی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری، سازمان توسعه تجارت و حتی سازمان استاندارد می‌تواند نقش هاب را ایفا کند.

وی اضافه کرد: لازم است شرکت‌‌ها هم بتوانند از راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی که در این حوزه‌ها وجود دارد، استفاده کنند و طبق جلساتی که با معاونت در این حوزه برگزار می‌شود هم عملا این نقش واسط به مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اعطا شود. البته، لازم است ساز و کار و ساختاری برای آن تعریف شود. مانند مشاوره‌های اعتبار مالیاتی که با دید کارشناسی در مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان پیش رفته و برخی از مسائل و چالش‌های دانش‌بنیان‌ها و سایر کسب و کارها را حل کرده است.

مسعودی ادامه داد: من فکر می‌کنم سالیان سال است که حلقه مفقوده‌ای در حوزه شرکت‌های دانش بنیان کشور وجود دارد که با این تفکر و دید می‌توانیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

 علی مسعودی، عضو هیئت مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان

وی تصریح کرد: بنا به نام سال وقتی از مشارکت مردم صحبت می‌شود باید متوجه باشیم تشکل‌ها همه مردمی هستند و عملا بخش خصوصی متعلق به مردم است. بنابراین، باید این مشارکت را از همه تشکل‌ها و شرکت‌ها بگیریم. اما لازم است به حکمرانان اقتصادی کشور و دولت تاکید شود که با مردم همکاری کرده و آنها را در این موضوع دخیل کنند تا مشارکت مردم معنا پیدا کند.

مسعودی در رابطه با نحوه اجرای ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: اگر بخواهیم از یک منظر کلی‌تر به آن نگاه کنیم، باید بگوییم درست است که این حوزه با چالش‌هایی مواجه است، اما همانطور که در برنامه هفتم هم دیده شده، این موضوع که به حوزه دانش‌بنیان ها بیشتر توجه شود و یا n تعداد شرکت به دانش بنیان ها اضافه شود موضوعی است که جای بحث بسیار دارد، چراکه، مطلوب این است که صرفا ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان ملاک نباشد.

این فعال بخش اقتصادی با بیان اینکه مجمع تشکل‌های دانش بنیان به عنوان یک تشکل بالادستی می‌تواند در این مورد نقش بسزایی داشته باشد، افزود: با در نظر گرفتن همه جوانب و در کنار هم قرار دادن همه مجموعه‌های فعال در این حوزه که از آنها نام برده شد، می‌توان این هم‌افزایی را پیش برد و فرآیندها را آسان کرد، نه اینکه ساز و کاری بچینیم که نتوانیم آن را اجرا کنیم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array