ایران دکونومی: اولین لندتکی که با ابهاماتی از آن مثل وثیقه، دریافت چند وام و دیرکرد پرداخت رو به رو شدیم، سامانه دیجی پی بود. مولود کشتکار، مدیر روابط عمومی این سامانه، در خصوص چگونگی اعتبارسنجی کاربران متقاضی وام در این سامانه گفت: «در حال حاضر رتبه اعتباری کاربران متقاضی وام دیجی‌پی در سیستم اعتبارسنجی بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و دیجی‌پی بر اساس رده‌بندی استاندارد بانکی کاربران را اعتبارسنجی می‌کند.»

او همچنین در خصوص دریافت چند وام از این لندتک توضیح داد: «به صورت مشخص هر کاربر که با کد ملی منحصر به‌فرد شناخته می‌شود، می‌تواند در صورت کسب رتبه اعتباری مورد نیاز از یک وام خرید اقساطی و یک اعتبار برای خرید اعتباری (BNPL) در دیجی‌پی استفاده کند اما به صورت هم‌زمان نمی‌تواند چند وام دریافت کند.

این روش برای اطمینان از سلامت رفتار اعتباری کاربران در پیش گرفته شده است. اما کاربرانی که یک وام خود را به صورت کامل تسویه کرده باشند، می‌توانند بار دیگر برای دریافت وام جدید اقدام کنند.»

کشتکار در خصوص موضوع «وثیقه» که یکی از ریسک‌های سامانه‌های لندتک است، افزود: «در حال حاضر در سرویس خرید اعتباری (BNPL)، ما از وثایقی به جز چک و سفته نیز استفاده می‌کنیم.

برای مثال در همکاری با یکی از شرکت‌های رمزارزی به کابران متقاضی خرید اعتباری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار خرید اختصاص می‌دهیم که این رقم به موجودی دارایی رمزارزی آن‌ها نزد شریک تجاری ما بستگی دارد. اما به طور کلی در حال توسعه روش‌های وثیقه‌گذاری به وثایق متنوع‌تر و پیش‌رفته‌تر هستیم.

در این مسیر بانک‌ها و تامین‌کنندگان اعتبار و همچنین رگولاتور به عنوان تنظیم کننده قوانین مدرن و پیشرو بسیار می‌توانند به رویکرد ما کمک کنند. »

دیجی پی لندتک وام اقساطی

قوانین لندتک ها براساس قوانین بانک مرکزی است

مدیر روابط عمومی دیجی پی، در خصوص این سوال که چرا چک صیادی را به عنوان وثیقه قبول می‌کنند عنوان کرد: «چک صیادی یکی از دو روشی‌ست که در حال حاضر کاربران متقاضی وام دیجی‌پی می‌توانند از آن استفاده کنند و روش دیگر ما برای تضمین، سفته الکترونیک است که اتفاقاً بسیار مورد توجه و استقبال کاربران قرار گرفته است و همچنین زمان تخصیص اعتبار به کاربران را بسیار کوتاه‌تر کرده است.

در حال حاضر کاربرانی که با ضمانت چک صیادی از این وام استفاده می‌کنند، چک ضمانت خود را در وجه تامین‌کننده اعتبار (بانک‌ها) صادر می‌کنند و همان‌گونه که اطلاع دارید براساس قوانین بانک مرکزی، صدور چک در وجه اشخاص حقوقی تنها از طریق چک‌های صیادی جدید قابل انجام است و طبیعتاً بانک‌ها و تامین‌کنندگان مالی هم از این قانون مستثنی نیستند.»

او همچنین در مورد دیرکرد پرداخت اقساط گفت: «جریمه دیرکرد کاربران کاملاً در چارچوب قوانین و مقررات بانکی است. در حال حاضر بر اساس قوانین بانک مرکزی کاربرانی که موفق به پرداخت اقساط خود نمی‌شوند متناسب با مدت زمان دیرکرد، مشمول جریمه روزشمار می‌شوند. این جریمه در مورد سرویس‌های خرید اقساطی دیجی‌پی هم کاملاً منطبق بر همین قوانین است.»

کشتکار در برنامه‌های آتی این لندتک را نیز این‌چنین عنوان کرد: «در نظر داریم، در خصوص روش‌های تضمین و شبکه پذیرندگان (محل استفاده از اعتبار و وام دیجی‌پی) که هم‌اکنون هم هر روز درحال گسترش است، تنوع و توسعه ایجاد کنیم. همچنین افزایش تعداد تامین کنندگان مالی در برنامه‌های ماست.»

وی اضافه کرد: «همچنین هم‌اکنون در حال آزمایش روشی موسوم به فعال‌سازی خودکار هستیم که مدت زمان دریافت وام را از زمان ثبت درخواست به کم‌تر از ۱ ساعت کاهش می‌دهد و در صورت موفقیت در مرحله آزمایشی به مرحله اجرا در خواهد آمد.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array