به گزارش ایران دکونومی، اسپیدتست که هر ماه گزارشی از وضعیت سرعت اینترنت ثابت و همراه در جهان و کشورهای مختلف را منتشر می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود از ماه آوریل ۲۰۲۳ گفته است که رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت همراه و ثابت ایران طی ماه گذشته میلادی تغییرات خاصی نداشته و تقریباً ثابت بوده است. طبق این گزارش تنها سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه آوریل یک پله سقوط کرده و در رتبه ۶۲ جهان ایستاده است، اما سرعت اینترنت همراه ایران برعکس در این بازه زمانی یک پله صعود داشته و در رتبه ۱۴۵ جهان متوقف شده است.

همچنین در این گزارش سطح میانگین سرعت اینترنت همراه و ثابت در جهان افزایش داشته است که این افزایش برای اینترنت ثابت بیشتر از همراه یا موبایل بوده است. به این ترتیب سرعت اینترنت موبایل از ۴۱.۵۶ مگابایت در ثانیه به ۴۲.۰۷ مگابایت در ثانیه افزایش را تجربه کرده و همچنین در اینترنت ثابت نیز از ۷۹ مگابایت در ثانیه به ۸۰.۱۲ مگابایت در ثانیه رشد داشته است.

در ایران اما باوجود این‌که از سپتامبر سال گذشته میلادی شاهد کاهش شدید اینترنت موبایل و ثابت بوده‌ایم، اما در دو ماه اخیر این سرعت حالت ثبات خود را حفظ کرده و تغییرات زیادی در آن قابل رویت نیست. میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران، در ماه آوریل ۲۰۲۳ معادل ۳۵.۹۸ مگابایت در ثانیه بوده که نسبت به دوره قبل ۳۶.۳۳ مگابایت در ثانیه کاهش یافته است که از این رو در رده‌بندی‌های جهانی نیز با سقوط یک پله‌ای به رتبه ۶۲ رسیده است. در اینترنت همراه ایران نیز سرعت اینترنت ۱۱.۹۷ مگابایت در ثانیه در ماه آوریل گزارش شده که با یک پله صعود و افزایش سرعت نسبت به ماه قبل که ۱۱.۵۷ مگابایت در ثانیه بود، در رتبه ۱۴۵ جهان قرار گرفته است.

علاوه بر آن، گزارش اسپیدتست با ترسیم منحنی‌هایی نشان می‌دهد که پایین‌ترین سطح سرعت اینترنت موبایل ایران مربوط به فوریه ۲۰۲۲ بوده که در آن زمان این سرعت ۲۲.۴۲ مگابایت در ثانیه بود و همچنین پایین‌ترین سطح سرعت اینترنت ثابت نیز در همین ماه با ۹.۷۷ مگابایت در ثانیه بوده است.

اسپیدتست همچنین لیستی از بهترین شهرهای ایران را نیز در خصوص سرعت بهتر ارائه کرده است. در بخش اینترنت همراه در ایران، تهران با ۷ رتبه سقوط نسبت به ماه قبل در رتبه ۸۶ ایستاده و مشهد نیز با ۴ رتبه سقوط در پله ۹۵ قرار گرفته است. در اینترنت ثابت اما این دو نماینده ایران رشد کرده‌اند. تهران با ارتقای دو پله‌ای به رتبه ۱۶۲ و مشهد با ارتقای ۶ پله‌ای به رتبه ۱۷۴ رسیده است.

طبق این گزارش؛ سنگاپور بالاترین سرعت اینترنت ثابت در سطح جهان را دارد که این سرعت ۲۴۲.۰۱ مگابایت در ثانیه می‌باشد. در رتبه‌های دوم شیلی با صعود ۲ پله‌ای نسبت به ماه قبلی مواجه بوده که سرعت اینترنت ثابت در این کشور ۲۲۲.۴۹ مگابایت در ثانیه می‌باشد. امارات متحده عربی و چین به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در اینترنت موبایل اما رتبه اول به قطر با سرعت ۱۸۹.۹۸ مگابایت در ثانیه داده شده و امارات متحده عربی با سرعت ۱۷۵.۳۴ مگابایت در ثانیه رتبه دوم را به‌دست آورده است.

این در حالی است که داده‌های اینترنت همراه در طی چند ماه اخیر در تمامی ۱۳۸ کشور شامل این لیست، نشان از رشد ۵ گیگابایت در دنیا را دارد. در صورتی‌که متوسط سرعت دانلود در جهان در پایان سال گذشته میلادی رقم ۳۶.۷۶ مگابایت در ثانیه را نشان می‌دهد. با تغییراتی که در طول چهار ماه گذشته میلادی به‌وجود آمده، سرعت آپلود در تازه‌ترین رقم کاهش ۰.۱۰ مگابایت را نشان می‌دهد که از ۱۰:۴۳ به ۱۰:۳۳ رسیده است.

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array