به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، یکی از توسعه‌دهندگان بیت‌کوین روش جدیدی را برای ورود قراردادهای هوشمند خارج از زنجیره به بلاکچین بیت‌کوین بدون نیاز به سافت فورک پیشنهاد کرده است. وایت پیپری که با نام BitVM توسط رابین لینوس در تاریخ 9 اکتبر معرفی شد، قراردادهای تورینگ کامل بیت کوین را بدون تغییر قوانین اجماع بیت کوین امکان‌پذیر می‌کند.

جزئیات فناوری BitVM

یک سیستم تورینگ کامل، سیستمی است که از نظر تئوری می‌تواند برای هر مسئله محاسباتی یک پاسخ ارائه دهد. به این ترتیب، طبق ادعای لینوس، با کمک این پارادایم محاسباتی، هر تابع قابل محاسبه را می‌توان در بیت کوین تأیید کرد.

با کمک BitVM، منطق یا همان logic قراردادهای بیت‌کوین خارج از زنجیره اجرا می‌شود، اما راستی‌آزمایی آن روی بیت‌کوین انجام می‌گیرد و این درست شبیه رول‌آپ‌های آپتیمیستیک اتریوم است.

معماری BitVM بر اساس اثبات تقلب و یک مدل “چالش-پاسخ” استوار است که در آن یک “prover” می‌تواند ادعایی را مطرح کند و یک “verifier” می‌تواند در صورت ادعاهای نادرست، یک اثبات تقلب را برای مجازات prover اجرا کند.

به گفته لینوس، بیت کوین در شکل فعلی آن به عملیات‌های اساسی مانند امضا، قفل زمانی و هش‌لاک محدود می‌شود، اما اکنون می‌توان آن را با کمک BitVM گسترش داد تا تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی جالب را محاسبه کند. این برنامه‌های بالقوه شامل بازی‌هایی مانند شطرنج یا پوکر و به‌ طور خاص، تأیید صحت مدارک در قراردادهای بیت‌کوین است. لینوس گفت:

«علاوه بر این، ممکن است بتوان بیت کوین را به زنجیره‌های خارجی متصل کرد، یک بازار پیش‌بینی ساخت یا از کدهای عملیاتی جدید تقلید کرد.»

ناگفته نماند که لینوس از محدود بودن این پارادایم به تنظیمات دو طرفه با یک prover و یک verifier به عنوان ایراد اصلی آن اشاره کرده است. به همین دلیل اجرای برنامه‌ها در این سیستم به مقدار قابل توجهی از محاسبات ریاضی و ارتباطات خارج از زنجیره نیاز است.

وایت پیپری با نام BitVM

اگرچه محاسبات و ارتباطات پیچیده خارج از زنجیره می‌تواند مانع مهمی سر راه پذیرش این طرح باشد، اما footprint  آن‌چین حاصل حداقل خواهد بود. بنابراین، طرفین می‌توانند برنامه‌های پیچیده را بدون باقی ماندن هیچ اثری روی زنجیره اجرا کنند، مگر اینکه اختلافی وجود داشته باشد. این امر به همه ابزارهای آلتکوین اجازه می‌دهد به صورت بومی روی بلاکچین بیت کوین اجرا شوند و آنها را از ارزهای رمزپایه جایگزین بی‌نیاز می‌کند.

با این وجود، قابلیت تقلید بیشتر توابع آلتکوین بدون نیاز به tradeoffs، قابلیت‌ها و گزاره ارزش بیت‌کوین را افزایش می‌دهد. اگر BitVM همانطور که تصور می‌شود کار کند، می‌تواند یک مزیت رقابتی عالی برای بیت کوین در مقابل سایر ارزهای دیجیتال باشد.

واکنش بیت کوینرها به BitVM

اریک وال (Eric Wall)، متخصص بیت کوین، در X مفاهیم بیان شده در وایت پیپر BitVM را مورد بررسی قرار داد و گفت بی‌صبرانه منتظر است ببیند در دنیای واقعی چه آزمایش‌هایی با کمک این سیستم انجام می‌شود.

یک تحلیلگر دیگر بیت کوین با نام دایلان لکلیر (Dylan LeClair) نیز تحت تأثیر وایت پیپر BitVM قرار گرفته است؛ Psage نیز می‌گوید  BitVM ازجمله عواملی است که می‌تواند قیمت بیت‌کوین را در بازار صعودی بعدی افزایش ‌دهد. اما به عقیده آدام بک (Adam Back)، یکی از مشارکت کنندگان اصلی بیت کوین، هنوز برای هیجان‌زده شدن زود است؛ چرا که این تکنولوژی هنوز به طور کامل خود را اثبات نکرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array