به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیان‌گذاران شبکه اتریوم، نظر خود در مورد سیستم تأیید هویت انسانی ورلد‌کوین (Worldcoin) که اخیراً راه‌اندازی شده است را در قالب یک مقاله طولانی منتشر کرد.

در 24 جولای (2 مرداد)، بوترین پاسخ خود به ورلد‌کوین را که در همان روز راه‌اندازی شد، توییت کرد.

بوترین در مقاله خود، همراه با توضیحی درباره ورلد‌کوین و چگونگی کارکرد آن، به مفهوم بزرگتر مورد بحث در انتشار توکن ورلد‌کوین – اثبات انسانیت (proof-of-humanity)، پرداخت.

ورلد‌کوین، همراه با راه‌حل‌های هویتی مشابه، مانند پروف اف هیومنیتی (Proof of Humanity)، برایت آی‌دی (BrightID)، آیدنم (Idenam) و سیرکلز (Circles)، بر این باورند که با پیشرفت هوش مصنوعی (AI)، تشخیص بین انسان و ماشین دشوارتر خواهد شد.

بسیاری از این سیستم‌ها که یک نوع توکن عرضه می‌کنند، مانند ورلد‌کوین، همچنین می‌بینند که ابزار انسانی توسط ربات‌ها به خطر می‌افتد و بنابراین به درآمد پایه جهانی نیاز دارند.

بوترین می‌نویسد که این عوامل در کنار هم نیاز به تأیید دیجیتالی انسان را نشان می‌دهد. او استدلال می‌کند که این سیستم اثبات شخصیت برای حل مشکلات ضد هرزنامه و ضد تمرکز قدرت ارزشمند است.

بوترین

علاوه بر این، بنیانگذار اتریوم تاکید می‌کند که اگر سیستم‌هایی مانند ورلد‌کوین به غیرمتمرکز شدن، طبق وعده داده شده ادامه دهند، از وابستگی به مقامات متمرکز اجتناب کرده و حداقل اطلاعات ممکن را نشان خواهند داد.

بوترین همچنین به نگرانی‌های عمده‌ای که در مورد چنین راه‌حل‌هایی وجود داشت، اشاره کرد، که او آن‌ها را در چهار نکته اصلی حفظ حریم خصوصی، دسترسی، تمرکز در بنیاد ورلد‌کوین و امنیت خلاصه کرد.

در 27 ژوئن (6 تیر)، ورلد‌کوین یک ترس کوچک داشت که بلافاصله پس از هزاران استقرار امن در آپتیمیزم که باعث گمانه زنی در مورد حمله شد، روشن شد.

استیو داخ (Steve Dakh)، توسعه‌دهنده‌ای که بر روی سرویس گواهی اتریوم (EAS) کار می‌کند، که سرویس خود شبکه است که گواهی‌نامه‌های روی/خارج از زنجیره را ایجاد، تأیید و لغو می‌کند، در مورد پست بوترین اظهار داشت که سیستم‌هایی مانند ورلد‌کوین می‌توانند با EAS مکمل باشند.

من فکر می‌کنم ورلد‌کوین فقط می‌تواند با استفاده از پروتکل‌هایی مانند EAS گواهی‌دهنده شخصیت باشد و سایر نهادها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا آن گواهی‌ها را ارزشمند می‌دانند یا خیر.

— استیو داخ (@stevedakh) 24 جولای 2023

در خاتمه، بوترین گفت در حال حاضر هیچ شکل ایده آلی برای اثبات شخصیت وجود ندارد و سه رویکرد متفاوت برای این مشکل را پیش‌بینی می‌کند که می‌توانند ترکیبی از یکدیگر شوند.

او خواستار پاسخگویی جامعه در این فرآیند با ممیزی، کنترل و تعادل شد. اگرچه می‌گوید به کسانی که وظیفه طراحی و پیاده‌سازی چنین سیستم‌هایی را دارند حسادت نمی‌کند، اما حرف او ساده است:

“به نظر می‌رسد دنیایی بدون اثبات هویت، جهانی است که تحت سلطه راه‌حل‌های هویت متمرکز، پول، جوامع کوچک بسته یا ترکیبی از هر سه باشد.”

از 14 جولای (23 تیر)، یک هفته قبل از راه‌اندازی سیستم، ثبت‌نام‌ها برای ورلد‌کوین World ID از 2 میلیون فراتر رفت.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array