به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به استناد آخرین گزارش وزارت کار ایالات متحده که روز سه‌شنبه منتشر شد، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در این کشور در ماه نوامبر 0.1 درصد افزایش داشته است که نسبت به سال گذشته 3.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. واکنش بیت کوین به این ارقام نسبتاً صعودی بود و توانست بخشی از ارزش از دست رفته خود را بازیابد و برای مدتی به محدوده ۴۲۰۰۰ دلار وارد شود، هرچند این رقم با عدد مورد انتظار اقتصاددانان که شاخصی بدون تغییر با نرخ سالانه 3.1 درصد را پیش‌بینی کرده بودند، متفاوت بود.

اگرچه نرخ ماهانه CPI، افزایشی اندک نسبت به ماه اکتبر را نشان می‌دهد، اما نرخ سالانه نسبت به عدد 3.2% ثبت شده ماه قبل، اندکی کاهش یافته است.

رابطه CPI ایالات متحده و افزایش نوسانات بازار کریپتو و بیت کوین

پلتفرم تحلیل داده سنتیمنت (Santiment) در آخرین گزارش خود تاکید کرده است که این وضعیت به احتمال زیاد باعث ایجاد نوسان در قیمت ارزهای رمزپایه در کوتاه‌مدت می‌شود. به عقیده تحلیلگران سنتیمنت اکنون اشاره‌ها به بازار نزولی زیاد است و معمولاً احساس ترس، عدم اطمینان و شک (FUD) قبل از بازگشت روند، بازار را احاطه می‌کند.

تورم و شاخص قیمت مصرف کننده و تاثیر بر بیت کوین

در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین (BTC) با کاهشی 2 درصدی در تایم فریم روزانه و 5.7 کاهش هفتگی با قیمت 41 هزار و 126 دلار معامله می‌شود. در این مقطع فشار فروش وارد شده بر این رمزارز کاملاً محسوس بوده و احتمال کاهش قیمت زیر 40000 دلار را تقویت می‌کند.

در همین حال شاهد بازگشت ملایم بیت کوین به صرافی‌ها هستیم که منعکس کننده حس عدم اطمینان معامله‌گران نسبت به وضعیت فعلی است. در مقابل، افزایش تتر (USDT) در صرافی‌ها، با افزایش 6.9 درصدی نسبت به شش ماه قبل، به عنوان یک شاخص مثبت برای احساسات صعودی در بازار تلقی می‌شود.

حرکت بیت کوین به صرافی ها

علی مارتینز، تحلیلگر برجسته بازار رمزارزها، با درنظر گرفتن احتمال اصلاحات بیشتر، به یک منطقه حمایتی قوی در محدوده بین 37150 تا 38360 دلار برای بیت کوین اشاره می‌کند. این منطقه حمایتی با مشارکت 1.52 میلیون آدرس با مجموع دارایی 534000 دلار بیت کوین اثبات شده است. علاوه بر این، مارتینز به دو منطقه مقاومتی مهم در محدوده  43850 دلار و 46400 دلار که مانع از تداوم روند صعودی بیت کوین می‌شوند، نیز اشاره دارد.

نکته شایان توجه این است که به دنبال کاهش اخیر قیمت بیت کوین، تعداد نهادهایی که 1000 واحد بیت کوین یا بیشتر از آن در اختیار دارند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این روند صعودی نشان می‌دهد که نهنگ‌ها از این اصلاح قیمت برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند و به صورت استراتژیک مقدار بیشتری از این دارایی را می‌خرند.

همه نگاه‌ها به فدرال رزرو دوخته شده است

پیش‌بینی می‌شود بعد از 11 مرتبه افزایش نرخ‌ بهره از مارس ۲۰۲۲ تاکنون و با توجه به شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده (CPI) بالا و داده‌های تورمی اخیر، سیاست‌گذاران اعلام کنند که سیاست‌های انقباضی سرانجام به پایان رسیده است. علیرغم انتظار برخی از تحلیلگران برای توقف روند افزایش بهره، برخی دیگر معتقدند فدرال رزرو در کوتاه مدت برنامه‌ای برای کاهش یا توقف این روند ندارد.

در همین حال، بازارهای آتی به شدت نشان‌دهنده تقلیل موضع تهاجمی فدرال رزرو در سال 2024 است که کاهش احتمالی نرخ بهره تا پایان سال تا عدد 1.25 درصد را پیش‌بینی می‌کند. با این حال، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر فدرال رزرو در CNBC دیدگاه سنجیده‌تری داشته و تصور می‌کنند که این بانک مرکزی رویکردی تدریجی را با حدود سه مرحله کاهش و افزایش یک چهارم درصدی در هر مرحله را ترجیح خواهد داد. ناگفته نماند که تحلیلگران احتمال 1.6 درصدی برای افزایش نرخ بهره در جلسه بعدی کمیته بازار آزاد فدرال را در نظر دارند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array