به گزارش ایران دکونومی، امروزه کسب و کارهای خانگی، رونق بسیاری پیدا کرده است، چرا که باعث ايجاد اشتغالزایی و درآمد می‌شود.

منظور از مشاغل یا کسب و کار خانگی، فعاليت‌­هايی است كه توسط عضو يا اعضا خانواده در فضای مسكونی در قالب يک طرح كسب و كار بدون مزاحمت شكل می‌­گيرد و منجر به توليد خدمت و يا كالای قابل عرضه به بازار صورت می‌گردد. مهمترین ویژگی مشاغل خانگی این است که صاحب کسب و کار یا شغل خانگی در محل سکونت خود فعالیت می‌کنند.

استفاده از اعضای خانواده موجب ایجاد درآمد بیشتر برای صاحب کار و اعضای خانواده می‌شود و همچنین این مشاغل خانگی از مزیت نداشتن هزینه خرید یا اجاره مکان های تجاری برخوردار هستند. و دیگر مزیت مشاغل خانگی نبود هرگونه رفت و آمد است که باعث صرفه جویی در وقت بسیار زیادی می شود و دیگر نیازی به صرف هزینه برای کرایه اتوبوس یا هزینه های ماشین نیست.

شاغلین کسب و کار خانگی می‌توانند برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی کار نمایند که در این صورت، حسب مورد ممکن است کارگر یا پیمانکار محسوب شوند و یا اینکه مستقلاً صاحب کسب و کار خانگی بوده و مبادرت به تولید کالا یا خدمت قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی نمایند.

دولت برای حمایت از صاحبان مشاغل خانگی، و با هدف حمایت از راه اندازی کسب و کار، و اشتغالزایی افراد به مشاغل خانگی و رواج کارآفرینی ، وام مشاغل خانگی را برای صاحبان مشاغل خانگی در نظر گرفته است.

مبلغ وام مشاغل خانگی

مبلغ وام برای کسب و کارهای خانگی در سال ۱۴۰۲،بدین صورت است که به هر نفر حداکثر تا سقف ۱۵۰میلیون تومان وام می‌دهند. یعنی اگر کسب وکاری راه انداخته‌اید که سه نفر در آن شاغل هستند، تا ۴۵۰میلیون تومان امکان گرفتن وام خواهید داشت. سقف وام مشاغل خانگی هم ۴میلیارد تومان برای مشاغل با تعداد نیروی کار بالاست. سود این تسهیلات هم ۴درصدی است که البته کارمزد وام است نه بهره و به عنوان تسهیلات با سود پایین به متقاضیان داده می‌شود.

متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای دریافت تسهیلات باید به سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل به نشانی https://smkh.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند. و پس از ثبت‌نام کارشناسان وزارت کار از طرح و مکان اجرای آن بازدید کرده و در صورت تایید، روند پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.

شرایط دریافت وام مشاغل خانگی 1402

به شاغلین دولتی، اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، روزمزد، ساعتی، پروژه ای و غیره این وام تعلق نمی‌گیرد، اما بازنشستگان دولتی، منعی در دریافت وام مشاغل خانگی، ندارند.

متقاضی باید به سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یا همان سایت ثبت نام وام مشاغل خانگی، به آدرس mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir، مراجعه و ثبت نام نماید و در سامانه درگاه ملی مجوز های کشور، اقدام به احراز هویت و درخواست صدور مجوز، برای کسب و کار خانگی مورد نظر خود نماید.

افراد باید در رشته ای که قصد فعالیت در آن را دارند، مهارت داشته و گواهی آن را هنگام درخواست وام، در سامانه، بارگذاری کند. (برای این امر، 6 ماه به متقاضی، فرصت داده خواهد شد.)

اقامت متقاضی باید، در محل راه اندازی کسب وکار خانگی باشد و پیش از این، از هیچ نهادی، وام خود اشتغالی، دریافت، نکرده باشد. همچنین، محل اقامت او، باید مناسب کسب و کار خانگی ای که قصد راه اندازی آن را دارد بوده و ایجاد آزار و اذیت، برای همسایگان نکند.

برای اعطای این تسهیلات توسط بانک ها، شرط سنی 18 سال را به عنوان حداقل سن، لحاظ می‌شود و از متقاضی، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و کارت پایان خدمت نیز دریافت می‌شود و داشتن ضامن نیز از شرایط تخصیص این وام می‌باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array