به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، واردات گاز طبیعی چین در چهار ماهه اول سال جاری، یعنی از ژانویه تا آوریل 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 21 درصد افزایش یافت.

گمرک چین گزارش داد که بزرگترین اقتصاد جهان از نظر برابری قدرت خرید (PPP)، 43 میلیون تن گاز طبیعی در ژانویه تا آوریل 2024 وارد کرده که نسبت به سال گذشته 20.7 درصد افزایش داشته است. این کشور تنها در ماه آوریل شاهد واردات 10.3 میلیون تنی بود که نشان دهنده ادامه روند واردات گاز است.

بر اساس آمارهای منتشره، میانگین قیمت واردات گاز در این مدت 15 درصد کاهش یافته است. چین گاز طبیعی را از طریق خط لوله و به صورت مایع وارد می‌کند؛ اما آمار گمرک واردات بر اساس نوع را ارائه نمی‌کند. ارزش کل گاز طبیعی خریداری شده در چهار ماهه نخست سال 2024 بالغ بر 21 میلیارد دلار بوده است.

در مدت زمان فوق الذکر، میزان واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده و نفت خام این کشور آسیایی نیز به ترتیب 28.6 درصد و 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رویترز خاطرنشان ساخت که صادرات چین پس از کاهش 7.5 درصدی در ماه مارس 2024، ماه قبل 1.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. واردات ماه آوریل نیز 8.4 درصد افزایش یافت که کاهش 1.9 درصدی ماه مارس را معکوس کرد.

روسیه بزرگترین صادرکننده انرژی به چین است. در سال 2023، خرید نفت و گاز این کشور از روسیه به ترتیب 23 و 24 درصد نسبت به سال قبل (2023) افزایش یافت. تحویل گاز از طریق خط لوله Power of Siberia در سال گذشته 1.5 برابر افزایش یافت و به رکورد 22.7 میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) رسید.

روسیه پس از از دست دادن مشتریان خود در اروپا به دلیل تحریم های غرب بر سر درگیری اوکراین، صادرات انرژی خود به آسیا را افزایش داد.

چین همچنین گاز طبیعی را از استرالیا و قطر و گاز خط لوله را از کشورهای آسیای مرکزی دریافت می کند. روسیه، عربستان سعودی و عراق منابع اصلی واردات نفت خام چین در سال 2023 بودند.

بر اساس گزارش گمرک چین، در چهار ماه اول سال جاری تجارت این کشور با اتحادیه اروپا به عنوان دومین شریک بزرگ این کشور، 1.8 درصد کاهش یافته که 12.7 درصد ارزش تجارت خارجی چین را تشکیل می‌دهد.

بزرگترین شریک تجاری چین، بلوک 10کشوری کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) است که 15.8 درصد از کل ارزش تجارت خارجی چین را تشکیل می‌دهد. ایالات متحده سومین شریک تجاری بزرگ چین می‌باشد که 10.6 درصد از کل تجارت را به خود اختصاص داده است.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array