به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پیام‌رسان واتساپ به جهت بهبود حریم شخصی کاربرانش از یک قابلیت جدید برای رونمایی کرده است.

این قابلیت جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا پس از ضبط و ارسال پیام صوتی خود، تنظیمات آن را به‌گونه‌ای انتخاب کنند که پس از یکبار شنیده شدن توسط مخاطب، به‌کلی حذف شود.

پیام‌های صوتی یکبار مصرف یا حذف‌شونده (View Once) که در گذشته برای پیام‌های تصویری و ویدیویی نیز معرفی شده بود، به‌منظور تشدید چارچوب‌های امنیتی و حریم خصوصی کاربران به واتساپ افزوده شده‌اند. کاربران قادرند به کمک این قابلیت پیام مدنظر خود را برای یک‌بار مشاهده در اختیار دیگران بگذراند. پس از مشاهده، این پیام‌ها برای همیشه ناپدید خواهند شد.
کمپانی واتساپ برای اولین بار در سال 2021 از این قابلیت جدید رونمایی کرده بود. قابلیت View Once به‌مرور آپدیت‌ شده و حالا این ارتقا از پیام‌های متنی، تصویری و ویدیویی به پیام‌های صوتی (Voice Messages) رسیده است.

پیام صوتی واتساپ

پیام صوتی حذف‌شونده، راهی تازه برای حفظ حریم خصوصی واتساپ

پیام‌های صوتی‌ای که از طریق این قابلیت به مخاطبان فرستاده می‌شوند، دارای نشان مخصوص View Once هستند. این نشان به گیرنده پیام نشان می‌دهد که پس از یکبار گوش کردن، این پیام صوتی برای همیشه حذف و از دسترس خارج خواهد شد.

این ویژگی جدید قادر است به‌طور بالقوه از حریم خصوصی کاربران در هنگام ارسال پیام‌های صوتی شامل موضوعات حساس محافظت کند. برای مثال، ممکن است افراد در شرایط خاصی مجبور شوند اطلاعات کارت بانکی خود را از طریق پیام‌های صوتی با دیگران به‌اشتراک بگذارند.

البته واتساپ از کاربران درخواست کرده که هر نوعی از پیام‌های خودتخریب‌شونده و یکبار مصرف را فقط برای مخاطبین قابل‌اعتماد خود ارسال کنند؛ زیرا همانطور که در پایین‌تر به آن اشاره خواهیم کرد، همیشه راه‌هایی برای سوءاستفاده از این ویژگی کاربردی وجود دارد.

واتساپ اخیراً پس از یک‌سال وقفه تصمیم گرفته بود تا این قابلیت را به دو نسخه وب و دسکتاپ بازگرداند. در نوامبر سال 2022، واتساپ این قابلیت را از نسخه وب و نسخه دسکتاپ خود به‌کلی حذف کرده بود. دلیل حذف سراسری این قابلیت (به‌جز نسخه موبایلی)، مسائل امنیتی و حریم شخصی کاربران بوده است.

روند ارسال پیام‌های صوتی حذف‌شونده در واتساپ نیز بسیار ساده است. در ابتدا پس از مراجعه به چت موردنظر، کاربران براساس روال معمول بر روی آیکون میکروفون ضربه زده و پس از چند ثانیه نگه‌داشتن طولانی آن را قفل(locked mode) می‌کنند. پس از ضبط پیام و ضربه زدن بر روی گزینه View Once، این پیغام صوتی به‌صورت یکبار مصرف به طرف مقابل ارسال خواهد شد.

با اینکه هدف اصلی رونمایی از این قابلیت افزایش امنیت و حفاظت از حریم شخصی کاربران است؛ اما باز هم روش‌هایی وجود دارد که بیش از یکبار به این پیام‌های صوتی حذف‌شونده گوش داد!
برای مثال، ابزار ضبط تصویر صفحه (screen recorder tool) داخلی سیستم اندروید به افراد اجازه می‌دهد که به این نوع از پیام‌ها چندبار گوش داده و حتی آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارند!

درهرصورت، به گفته کمپانی متا و براساس خبر جدید وبسایت wabetainfo این قابلیت تازه‌وارد در طی چند روز آتی به‌صورت جهانی در دسترس تمام کاربران واتساپ قرار خواهد گرفت.

منبع: Gizchina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array