به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، درصدد است گامی بزرگ در راستای ادغام بوروکراسی خود با فناوری بلاکچین بردارد. بر اساس اعلامیه‌ای که روز 28 سپتامبر (6 مهر) منتشر شد، 15 میلیون ساکن این شهر از ماه اکتبر می‌توانند از طریق یک کیف پول دیجیتال به اسناد هویتی خود دسترسی پیدا کنند.

اولین مدارکی که به صورت آن‌چین در دسترس قرار می‌گیرد، شامل گواهی تولد و ازدواج، فیش حقوقی و تاییدیه تحصیلی هستند. در این اطلاعیه ذکر شده است که داده‌های سلامت و مدیریت پرداخت نیز در آینده در این سامانه ادغام خواهند شد و تا پایان سال 2023 نقشه راه ارائه راهکار مبتنی بر بلاکچین در سراسر کشور تعریف می‌گردد.

جزئیات پروژه هویت دیجیتال مبتنی بر بلاکچین

گفتنی است که پشتیبان زیرساخت این پروژه، شرکت QuarkID است که یک پروتکل هویت دیجیتال است که توسط شرکت مبتنی بر وب3 اکستریمین ( Extrimian) ساخته شده است. کیف پول‌های QuarkID توسط یک پروتکل مقیاس‌پذیری اتریوم با نام zkSync Era و با بهره‌مندی از رول‌آپ‌های دانش صفر (ZK-rollups) عرضه می‌شوند. این فناوری به یک طرف اجازه می‌دهد بدون اینکه اطلاعات خاصی در مورد یک گزاره خاص فاش کند، صحت آن را به طرف دیگر اثبات نماید.

هویت دیجیتال در بلاکچین

گیلرمو ویلانووا (Guillermo Villanueva)، مدیرعامل اکستریمین (Extrimian) گفت: «این یک گام بزرگ به سوی آینده‌ای امن‌تر و کارآمدتر در زمینه ارائه خدمات دولتی در آمریکای لاتین در بستر بلاکچین است.»

داده‌های ذخیره شده در کیف پول‌ها مستقل خواهند بود و شهروندان را قادر می‌سازد تا هنگام تعامل با دولت، مشاغل و سایر افراد، روند تحویل مدارک شناسایی خود را مدیریت کنند. پلتفرم zkSync Era به عنوان بستر تسویه حساب QuarkID عمل می‌کند و اطمینان می‌دهد که هر شهروند از اعتبار مناسب برخوردار است.

دولت آرژانتین و شهر بوئنوس آیرس چارچوب هویت دیجیتال خود در بستر بلاکچین را به عنوان یک کالای عمومی در نظر می‌گیرند. به گفته دیگو فرناندز (Diego Fernandez)، دبیر دپارتمان نوآوری بوینس آیرس:

«با این پیشرفت، بوئنوس آیرس به اولین شهر در آمریکای لاتین و یکی از اولین شهرهای جهان تبدیل می شود که این فناوری جدید را ادغام و ترویج کرده و استانداردی را برای شیوه استفاده سایر کشورهای منطقه از فناوری بلاکچین به نفع مردم خود تعیین می‌کند.»

از سوی دیگر، مقامات آرژانتینی در حال بررسی یک طرح ابتکاری مشابه در این کشور موسوم به پروژه هویت دیجیتال ورلدکوین (Worldcoin) هستند. در ماه آگوست، مقامات محلی تحقیقاتی را در مورد مسائل و معضلات مربوط به حفظ حریم خصوصی در زمینه جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و استفاده از داده‌های مشتریان ورلدکوین در فضای بلاکچین فاش کردند.

این دارایی از زمان عرضه جهانی خود در ماه جولای، در اروپا و آفریقا تحت نظارت شدید قرار گرفته است. این پروژه که توسط سم آلتمن (Sam Altman)، یکی از بنیانگذاران اُپن‌اِی‌آی (OpenAI) تأسیس شد، اطلاعات اسکن شبکیه را برای تأیید هویت کاربران جمع‌آوری می‌کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array