به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل با نام Search Generative Experience (SGE)، در زمینه جدیدی توسعه خواهد یافت: خلاصه‌نویسی مقالات موجود در وب.

براساس پست جدید گوگل، ابزار SGE قادر است موارد موجود در صفحه جستجو را خلاصه‌ کرده و از هدر رفتن زمان کاربران جلوگیری کند. با استفاده از این قابلیت جدید، این ابزار هوشمند می‌تواند پس از یافتن نتیجه مدنظر در صفحه جستجو و کلیک بر یک مقاله خاص، محتویات آن نوشته را به‌صورت خلاصه‌شده به کاربر ارائه دهد.

احتمالاً این قابلیت با نام “استفاده فوری از ابزار SGE” به‌صورت آنی در دسترس همه کاربران قرار نخواهد گرفت.

SGE

عملکرد ابزار SGE کمپانی گوگل

به گفته کمپانی گوگل، این قابلیت به‌صورت تدریجی و در قالب یک روند آزمایشی در دسترس کاربرانی که از قبل برای شرکت در برنامه‌های آزمایشی Search Labs اعلام آمادگی کرده بودند؛ قرار خواهد گرفت.
این قابلیت ابتدا در اپلیکیشن Google نسخه اندروید و iOS عرضه خواهد شد و سپس در روزهای آتی در مرورگر گوگل‌کروم دسکتاپ نیز عرضه خواهد شد.

اگر کاربران واجد شرایط در اپلیکیشن Google گوشی هوشمند خود به این قابلیت دسترسی داشته باشند؛ پس از ضربه زدن بر روی آیکون مربوطه در انتهای صفحه، گوگل به‌صورت خودکار تعدادی “کلیدواژه” اختصاصی و نکات مهم و کلیدی هر مقاله را نمایش خواهد داد.

نحوه عملکرد ابزار SGE در خلاصه‌نویسی متون

به گفته کمپانی گوگل، ابزار هوش مصنوعی SGE فقط برای مقالاتی که به‌صورت رایگان در وبسایت‌های مختلف قرار داده شده‌اند کاربرد خواهد داشت و امکان پشتیبانی از مقاله‌هایی که برای مطالعه آنها باید مبلغ معینی را پرداخت؛ وجود ندارد.

علاوه بر این قابلیت جدید، امکانات بیشتری به ابزار هوشمند SGE نیز افزوده خواهد شد.
بر اساس گفته‌های کمپانی گوگل، در مقالات علمی، اقتصادی و تاریخی؛ کاربران می‌توانند با مکث کردن روی واژگان و عبارات تخصصی، معانی آنها را مشاهده کنند. همچنین درک خلاصه‌نویسی‌های مربوط به حوزه کدنویسی نیز در آپدیت جدید آسان‌تر خواهد شد.

SGE

کمپانی گوگل برای اولین بار در رویداد امسال Google I/O از ابزار هوش مصنوعی SGE رونمایی کرده بود. از آن بازه زمانی تاکنون، عملکرد این ابزار در راستای برطرف کردن نیازهای کاربران ارتقا یافته است و این روند باز هم ادامه خواهد داشت.

در جدیدترین جلسه مربوط به گزارش مالی این کمپانی، سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، بیان کرده بود که بازخورد کاربران درباره ابزار هوش مصنوعی SGE تا این لحظه “بسیار مثبت” بوده است و “به مرور عملکرد آن با موتور جستجوی گوگل یکپارچه خواهد شد”.

شایان ذکر است که جدیدترین پروژه هوش مصنوعی کمپانی Google با نام Gemini نیز در پاییز پیش‌رو معرفی و عرضه خواهد شد. نکته‌ای که هوش مصنوعی Gemini را از دیگر رقبای خود متمایز کرده و آن را به یک رقیب قدرتمند تبدیل می‌کند، منابع تقریباً نامحدودی است که در اختیار کمپانی گوگل قرار دارد.

براساس شنیده‌ها، هوش مصنوعی Gemini اولین مدل زبانی چندجانبه‌ای خواهد بود که علاوه بر دستورات متنی و تصویری، امکان پشتیبانی از داده‌های ویدیویی را نیز دارد؛ برخلاف رقیب خود GPT-۴ که چنین قابلیتی هنوز در آن توسعه داده نشده است.

گوگل امیدوار است با عرضه Gemini، رقیب اصلی خود یعنی هوش مصنوعی ChatGPT کمپانی OpenAI را از هر لحاظ شکست داده و از آن پیشی بگیرد.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array