به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل در جدیدترین رویداد Google Next، از جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه هوش مصنوعی و تکنولوژی رونمایی کرده است.

کنفرانس سالانه Google Next امسال در سان‌فرانسیسکو برگزار شد و مرکز اصلی توجه این رویداد، هوش مصنوعی Gemini بوده است.

براساس شنیده‌ها، هوش مصنوعی Gemini مستقیماً به‌جهت رقابت با جدیدترین پیش‌روی‌های کمپانی OpenAI و حامی مالی آن مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی، توسعه داده است.

هوش مصنوعی Gemini در برابر ChatGPT

هوش مصنوعی Gemini قرار است رقیب سرسخت و تازه‌نفس ChatGPT باشد، چت‌باتی که از زمستان سال گذشته تا امروز در سراسر جهان فراگیر شده و جای خود را در زندگی روزمره مردم و حتی در میان کسب‌وکارها و کمپانی‌های بزرگ باز کرده است.
کمپانی OpenAI به‌تازگی از نسخه جدیدی از این هوش مصنوعی با عنوان ChatGPT Enterprise رونمایی کرده بود که به‌صورت اختصاصی برای رفع نیازهای مشتریان سازمانی توسعه یافته است.

براساس گزارش منتشر شده توسط وبسایت تحلیلی SemiAnalysis، قدرت پردازش و درک Gemini حدوداً 5 برابر چت‌بات ChatGPT خواهد بود! این مدل زبانی که براساس تراشه‌های پیشرفته و بی‌نظیر TPUv5 تعلیم داده شده، در دسامبر سال 2023 به‌صورت رسمی و عمومی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

سم آلتمن، مدیرعامل کمپانی OpenAI پس از انتشار این خبر با کنایه در حساب کاربری X خود نوشت: “کمپانی گوگل شگفت‌انگیز از نویسنده‌های سایت SemiAnalysis خواسته تا تبلیغات بازاریابی داخلی/آگهی‌های استخدامی‌شون رو منتشر کنه، هاهاها”
البته وبسایت SemiAnalysis این ادعا را تکذیب کرد و گفت اطلاعات این گزارش توسط یک منبع آگاه (یکی از تأمین‌کنندگان گوگل) بوده است.

Gemini

معرفی ابزارهای جدید کاربردی هوش مصنوعی گوگل

در کنفرانس Google Next امسال، کمپانی گوگل علاوه‌بر هوش مصنوعی Gemini از دستاوردها و پروژه‌های دیگری نیز رونمایی کرد که اکثریت آنها برای رفع نیازهای مشتریان سازمانی طراحی شده‌اند.

ابزار Duet AI (در فضای Workspace) در نگارش و ویرایش ایمیل‌ها، ایجاد اسناد گوناگون و ساخت المان‌های بصری مختلف به کاربران کمک خواهد کرد.
گوگل اعلام کرد که شکل‌گیری و معرفی این ابزار، نتیجه درخواست‌های مکرر کاربران بوده و تا این لحظه توسط یک میلیون نفر کاربر آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است.

Gemini

همچنین گوگل در این رویداد از جدیدترین نسخه مدل زبانی PaLM رونمایی کرد. هدف این نسخه جدید تسهیل پردازش متون پیچیده‌تر و تخصصی‌تر مانند اسناد حقوقی و کتاب‌هاست.

کمپانی گوگل از ابزار جالبی به‌نام “SynthID” رونمایی کرد. این تکنولوژی می‌تواند به‌روشی ظریف و ماهرانه به تصاویری که توسط ابزار هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، واترمارک‌های اختصاصی بیفزاید.

سرویس خدمات ابری و خدمات امنیتی مشتریان سازمانی

گوگل قصد دارد با افزودن 20 مدل هوش مصنوعی جدید به مجموعه خود، تعداد ابزارهای هوش مصنوعی ابری خود را جمعاً به 100 عدد برساند. به‌عنوان بخشی از تلاش‌های راهبردی، گوگل قصد دارد با ارائه دادن خدمات مدل زبانی LLaMa 2 (دستاورد متا) و هوش مصنوعی Claude 2 (دستاورد کمپانی Anthropic) مشتریان سازمانی را در مسیر کسب‌وکارشان همراهی کند.

گوگل با توسعه دادن ابزارهای کاربردی و در دسترس، امیدوار است بتواند پروسه پردازش اطلاعات و وظایف روزمره را آسان‌تر کند.

هزینه‌ دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی جدید

کمپانی گوگل هزینه دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی جدید خود برای مشتریان سازمانی را ماهانه 30 دلار به ازای هر کاربر در نظر گرفته است. این غول تکنولوژی همچنین اعلام کرد که به‌مرور از پیشنهادات و ابزارهای بیشتری برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها رونمایی خواهد کرد.

همکاری‌های جدید و برنامه‌های پیش‌رو

در رویداد Google Next 2023، گوگل اعلام کرد از این پس با کمپانی‌های بزرگی مانند General Motors و Estee Lauder همکاری خواهد داشت. این همکاری‌ها مستقماً روابط همکاری کمپانی OpenAI را به‌خطر خواهد انداخت.
همچنین گوگل با عقد قراردادی چند ساله با کشور ال‌سالوادور، قرار است در مسیر دیجیتالی کردن دولت، سیستم درمانی و سیستم آموزشی به این کشور آمریکای مرکزی کمک کند.

منبع: unite.ai businessinsidersemianalysis

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array