به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، دیکشنری معتبر کالینز (Collins) رسماً واژه هوش مصنوعی را به‌عنوان واژه برتر سال جاری میلادی برگزیده است.

فرهنگ‌نویسان شاغل در واژه‌نامه کالینز اظهار کرده‌اند که این عبارت با پیشروی بسیار پرسرعت و تأثیرگذار خود تبدیل به برترین موضوع مکالمات میان افراد در سال 2023 شده و تمام توجهات را به خود جلب کرده است.

این دیکشنری، واژه هوش مصنوعی را بدین‌صورت شرح داده است: “مدل‌سازی عملکردهای ذهنی انسان توسط برنامه‌های کامپیوتری”.

هوش مصنوعی

اثر انکارناپذیر هوش مصنوعی بر زندگی انسان مدرن

مدیر اجرایی دیکشنری کالینز در مورد انتخاب این واژه به‌عنوان واژه برتر سال 2023، در بیانیه‌ای گفت: “ما بر این مسئله واقف هستیم که ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی در سال 2023 تبدیل به تمرکز اصلی افراد شده است. نحوه شکل‌گیری، پیشرفت و جا گرفتن آن در زندگی و وظایف روزانه ما مانند پاسخگویی به ایمیل‌ها، استریم کردن و یا هر عملیات دیگری بسیار جالب توجه است.”

اطلاعیه دیکشنری کالینز درباره اثر غیرقابل انکار تکنولوژی هوش مصنوعی در جهان امروز، همزمان با برگزاری نشست برخی از پرچمداران و سران تکنولوژی به میزبانی ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیاست. هدف از برگزاری این نشست، تدوین چارچوب‌های نظارتی و بهره‌گیری سازنده از این تکنولوژی و در عین حال کاهش هرچه بیشتر خطرات آن است.

به گفته این واژه‌نامه، دیتابیسی شامل بیش از 20 میلیارد کلمه ثبت شده در وبسایت‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها و همچنین واژه‌های بیان شده صوتی مانند رادیو، تلویزیون و مکالمات روزمره بین افراد برای دست یافتن به این نتیجه تحلیل و بررسی شده‌اند.

از دیگر واژه‌های حاضر در لیست این دیکشنری می‌توان به “Nepo Baby” (فرزندان افراد مشهور و موفق)، “Greedflation” (روند سودآوری برخی از کمپانی‌ها از بحران افزایش هزینه‌های زندگی) اشاره کرد.

همچنین کلمات “Deinfluencing” (مخالف influencing، به‌معنای هشدار دادن به افراد برای اجتناب از برخی محصولات تجاری)، “Ultraprocessed” (مواد غذایی‌ای که معمولاً از مواد اولیه بسیار فرآوری‌شده و ناسالم و بدون هیچ ارزش غذایی ساخته می‌شوند)، “Canon Event” (رخدادی که تأثیر مهمی بر شکل گرفتن آینده افراد دارد) در این لیست حضور دارند.

شایان ذکر است که واژه برتر سال 2022، واژه “Permacrisis” به‌معنای یک دوره طولانی از بی‌ثباتی و ناامنی، واژه برتر سال 2021، واژه “NFT” (به‌صورت کامل: non-fungible token) به‌معنای شناسه دیجیتال منحصربه‌فردی که مالکیت یک دارایی دیجیتال را ثبت می‌کند و واژه برتر سال 2020 در اوج دوران همه‌گیری ویروس کرونا، “Lockdown“، به‌معنای قرنطینه و اعمال محدودیت‌های شدید در سفر، تعامل اجتماعی و دسترسی به فضاهای عمومی بوده است.

منبع: euronews

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array