به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، از زمان ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی زایا و پیشرفت روزانه ابزارهای تولید عکس، این دستاورد بشر موفق شده در مدت زمان یکسال چیزی بیش از 150 میلیارد عکس (معادل 150 سال فعالیت انسانی) تولید کند.

تصاویر و آثار هنری تولید شده توسط ابزار هوش مصنوعی زایا، از محبوبیت خاصی در نقاط مختلف جهان برخوردارند.
ابزارهای تبدیل متن به الگوریتم‌های تصویری مانند Midjourney، DALL·E 2 و Stable Diffusion به ابزار محبوب هنرمندان و سازندگان محتوا تبدیل شده‌اند. به کمک چنین ابزار هوشمند و پیشرفته‌ای؛ می‌توان غیرممکن‌ترین خیالات را به‌تصویر کشید و عملاً محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

هوش مصنوعی

ترکیب دقت بالای الگوریتم‌ها و نظارت هنری انسان‌ها، نتیجه خارق‌العاده‌ای را به ثمر می‌آورد. موتور جستجوی تخصصی تصویری Everypixel، در جدیدترین گزارش خود به این مسئله پرداخته است که با فراگیر شدن و محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی، “در یک سال اخیر بیش از 150 میلیارد تصویر به‌کمک این تکنولوژی ساخته شده است”.

در این گزارش نوشته شده است: “از زمان عرضه DALL·E 2، کاربران روزانه بیش از 34 میلیون تصویر مختلف ایجاد کرده‌اند”. بر اساس گزارش وبسایت Everypixel، برای ما انسان‌ها چیزی بیش از 150 سال طول کشیده تا به این آمار دست یابیم!

این آمار چشمگیر و استثنایی، بیانگر قدرت فوق‌العاده و مهارت مثال‌زدنی و حتی شاید ترسناک ابزار هوش مصنوعی زایا و سیستم‌های ماشین‌لرنینگ در دنیای مدرن امروزی‌ست.

تأثیر نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس

گزارش وبسایت Everypixel عملکرد چهار پلتفرم متفاوت تبدیل عکس به متن را بررسی می‌کند: ابزارهای Midjourney – DALL·E 2 – Stable Diffusion – Adobe Firefly.

هوش مصنوعی

1 – DALL·E 2

در نقطه آغاز این موج عظیم، کمپانی OpenAI در آپریل سال 2022 برای اولین بار از ابزار DALL·E 2 رونمایی کرده بود. در ابتدا استفاده از امکانات بی‌نظیر این پلتفرم مستقیماً با استفاده از لینک دعوت امکان‌پذیر بود و سپس عرضه عمومی آن برای همه کاربران در سپتامبر 2022 اتفاق افتاد.
در طی همین بازه زمانی چند ماهه، کاربران DALL·E 2 روزانه بیش از دو میلیون تصویر مختلف را تولید کرده بودند.

هوش مصنوعی

2 – Midjourney

گزینه بعدی لیست، ابزار محبوب Midjourney است. این الگوریتم تبدیل متن به عکس که در جولای سال 2022 به کاربران عرضه شده بود، تنها در پلتفرم اختصاصی خود Discord قابل استفاده است.
براساس آمار به‌دست آمده، در هر ثانیه بین 20 تا 40 تصویر توسط این ابزار پردازش و تولید شده است. Midjourney دارای 15 میلیون کاربر ثبت‌نام کرده و بین 1.5 تا 2.5 کاربر فعال روزانه است.
با پردازش میانگین 30 تصویر در ثانیه، تولیدی نهایی Midjourney به‌صورت روزانه تقریباً 2.5 میلیون عکس مختلف است! از زمان عرضه این ابزار، بیش از 964 میلیون تصویر توسط کاربران ساخته شده است.

هوش مصنوعی

3 – Stable Diffusion

در آگوست سال 2022، یعنی سال گذشته، کمپانی Stability AI از الگوریتم تبدیل متن به عکس خود با عنوان Stable Diffusion رونمایی کرد. سایت‌های اولیه مورداستفاده از این ابزار شامل Dreamstudio و فضای اختصاصی این کمپانی در Hugging Face بوده‌اند که جمعاً بیش از 10 میلیون کاربر داشته‌اند.
براساس گزارش وبسایت Everypixel، کاربران ابزار هوش مصنوعی Stable Diffusion روزانه بیش از 2 میلیون تصویر را ایجاد کرده‌اند و در طی این یکسال رکورد ساختن 690 میلیون عکس را از خود به‌جا گذاشته‌اند.

مسئله قابل‌توجه درباره ابزار Stable Diffusion، متن‌باز بودن آن است. به‌همین ترتیب، تولید محتوا فراتر از مرزهای معمول پلتفرم‌ها رفته و طیف وسیع‌تری از کاربران به این هوش مصنوعی دسترسی خواهند داشت.
تعداد بی‌شماری از اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها و ابزار هوش مصنوعی مختلف، خدمات خود را بر پایه این پلتفرم بنا کرده‌اند.

هوش مصنوعی

4 – Adobe Firefly

آخرین مورد این لیست، به ابزار Adobe Firefly تعلق دارد. این ابزار که قابلیتی زیرمجموعه از نرم‌افزار محبوب و کاربردی فوتوشاپ به‌حساب می‌آید؛ توانست در 6 هفته ابتدایی پس از رونمایی خود (در مارچ 2023) بیش از 100 میلیون تصویر و در عرض سه‌ماه بیش از 1 میلیارد تصویر را ایجاد کند!

به لطف محبوبیت فوتوشاپ میان جامعه هنری و ادغام ابزار Adobe Firefly با این نرم‌افزار در ماه می 2023، آمار مربوط به این ابزار هوش مصنوعی افزایش یافته است.

به‌صورت کلی، تا این لحظه بیش از 15 میلیارد تصویر خلاقانه توسط کاربران این چهار ابزار هوش مصنوعی محبوب ایجاد شده‌اند. این آمار، حتی از آرشیو کلی وبسایت معروف Shutterstock، منبع تصاویر، وکتورها و تصویرسازی‌های مختلف هم بیشتر است!

فارغ از آمار منحصربه‌فرد و دستاوردهای ابزار هوش مصنوعی زایا؛ حتماً تا این لحظه شاهد دست‌به‌دست شدن تصاویر عجیبی مانند تصویر پاپ در یک کاپشن پفی و یا تصویر دستگیری دونالد ترامپ و انفجار سهمگین در پنتاگون بوده‌اید.
با اینکه همیشه درباره مزایا و کاربردهای بی‌شمار هوش مصنوعی در زندگی انسان مدرن سخن گفته شده است؛ نمی‌توان از خطرات و تهدیدات احتمالی آن نیز چشم پوشید.
همیشه در این میان عده‌ای وجود دارند که با ایجاد تصاویر جعلی و تقلبی، سعی در ایجاد هرج‌ومرج در جامعه و تزریق ترس در افراد را دارند.

در گزارش تصویری زیر، تعدادی تصویر خارق‌العاده از مشاهیر جهان که همگی به‌کمک ابزارهای هوش مصنوعی ساخته شده‌اند را تماشا کنید.

منبع: designboomeverypixel

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array