به گزارش ایران دکونومی، گوگل با استفاده از هوش مصنوعی برای گسترش دسترسی به پیش‌بینی‌های قابل اعتماد سیل، به ویژه در مناطقی که دسترسی به داده‌ها سخت است، به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کرده است.

سیل که رایج‌ترین بلای طبیعی است، سالانه حدود 50 میلیارد دلار خسارت مالی وارد می‌کند و نزدیک به 1.5 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین هرگونه پیش‌بینی و راه‌اندازی هر نوع سامانه هشدار اولیه، خبر خوبی محسوب می‌شود.

ظهور این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی گامی مهم در بهبود سیستم‌های هشدار اولیه است که به طور بالقوه موجب نجات جان هزاران نفر در هر سال می‌شود.

ابزار Flood Hub گوگل که توسط مدل‌های ML پشتیبانی می‌شود، پیش‌بینی‌های سیلاب رودخانه‌ها را تا هفت روز زودتر ارائه می‌دهد و در حال حاضر قابلیت پوشش بیش از ۸۰ کشور را دارد. این اطلاعات برای جوامع، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حیاتی است تا بتوانند اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محافظت از جمعیتی که در معرض خطر قرار دارند، انجام دهند.

ابتکار پیش‌بینی سیل مبتنی بر هوش مصنوعی در سال 2017 آغاز شد و طی سال‌ها تحقیق و همکاری با مؤسسات دانشگاهی، دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی تکامل یافته است. این سیستم از مدل‌های حافظه کوتاه‌مدت (LSTM) استفاده می‌کند؛ یک نوع مدل فضای حالت که با استفاده از داده‌های آب و هوای عمومی، ارتفاع سطح آب، شرایط منطقه‌ای و… وقوع سیل رودخانه‌ها را پیش‌بینی می‌کند. اطلاعات لازم جهت اندازه‌گیری جریان آبخیزهای مختلف به این مدل‌ها آموزش داده شده است تا بتوانند برای هر رودخانه‌ای، حتی آن‌هایی که فاقد جریان سنج هستند، وقوع سیل را پیش‌بینی کنند.

مدل مبتنی بر ML گوگل نشان داده است که بسیار دقیق‌تر و زودتر از پیشرفته‌ترین سیستم پیش‌بینی سیل، نسخه 4 GloFAS می‌تواند سیلاب‌های عظیم‌تر و فاجعه‌بارتری را گزارش کند. این سیستم توانسته سیلاب‌ها را هفت روز زودتر پیش‌بینی کند، اما میانگین پیش‌بینی‌ها تقریباً پنج روز است.

گوگل نه تنها در حال پیشرفت در زمینه هیدرولوژی است، بلکه با این پیشرفت، راه نجات را برای کسانی که در مسیر سیل‌های احتمالی هستند فراهم می‌کند. این سیستم با توانایی پیش‌بینی رویدادهای سیل از چند روز قبل، شرایط تخلیه زودتر را فراهم کرده و به این ترتیب جان افراد زیادی را نجات می‌دهد. از آنجایی که گوگل به اصلاح و گسترش قابلیت‌های پیش‌بینی سیل خود ادامه می‌دهد، آینده برای میلیون‌ها نفری که در تهدید دائمی بلایای طبیعی زندگی می‌کنند، روشن‌تر به نظر می‌رسد.

منبع: Betanews

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array