به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، استارتاپ فرانسوی میسترال (mistral) که حمایت غول فناوری، یعنی میکروسافت را با خود دارد، اولین مدل هوش مصنوعی با قابلیت کدنویسی خود با نام کدسترال (Codestral) را معرفی کرد. این مدل هوش مصنوعی درست مثل نمونه‌های مشابه دیگر، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا از طریق یک دستورالعمل مشترک کد مورد نظر خود را نوشته و با آن تعامل داشته باشند.

میسترال مدعی شده است که این مدل با تسلط کافی بر کدها و زبان انگلیسی می‌تواند برای طراحی برنامه‌های پیشرفته به کمک توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بیاید. به علاوه، Codestral بر پایه مجموعه داده متنوعی متشکل از بیش از 80 زبان برنامه‌نویسی مختلف، از جمله محبوب‌ترین آن‌ها یعنی پیتون, جاوا, جاوااسکریپت و ++c آموزش داده شده است. این پایگاه زبان گسترده تضمین می‌کند که توسعه دهندگان می‌توانند از آن در محیط‌های مختلف کدگذاری و پروژه‌ها استفاده کنند.

از دیگر قابلیت‌های Codestral می‌توان به توانایی تکمیل کدها، نوشتن تست و پاسخ به سوالات مربوط به پایگاه کد به زبان انگلیسی اشاره کرد.

هوش مصنوعی کدنویس میسترال

اندپوینت اختصاصی برای هوش مصنوعی جدید میسترال

طبق اعلام میسترال، همزمان با انتشار این مدل، یک اندپوینت اختصاصی جدید (codestral.mistral.ai) نیز منتشر شده است که باید توسط کاربرانی که از مسیرهای Fill-In-the-Middle این شرکت در IDE خود استفاده می‌کنند در اولویت قرار بگیرد. ظاهراً کلید API  برای این اندپوینت در سطح شخصی مدیریت شده و با محدودیت‌های معمول ریت سازمانی محدود نمی‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که علیرغم مدل “باز” طراحی شده برای Codestral، هرگونه استفاده از این مدل برای فعالیت‌های تجاری ممنوع اعلام شده است. گفته می‌شود احتمالاً دلیل این ممنوعیت آموزش مدل با محتواهایی است که کپی رایت آنها در اختیار اشخاص دیگر است. هرچند میسترال این ادعا را رد کرده است ولی با توجه به سابقه این استارتاپ در این کار، نمی‌توان احتمال آن را نادیده گرفت.

یکی از مسائل بحث‌برانگیز درمورد این مدل هوش مصنوعی جدید این است که اجرای یکپارچه مدل ۲۲ میلیارد پارامتری Codestral مستلزم وجود یک کامپیوتر بسیار قدرتمند است. از طرف دیگر، باوجود عملکرد بهتر این مدل در برخی معیارها، نمی‌توان آن را یک محصولی انقلابی به‌شمار آورد.

منبع: mistral

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array