به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، مکلِم گفت که سرمایه‌گذاری‌ها در هوش مصنوعی ممکن است در کوتاه‌مدت فشارهای تورمی بیشتری ایجاد کرده و مسائل ثبات مالی به وجود آورد.

به گفته‌ی مکلِم، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند بر نحوه‌ی تعیین قیمت‌ها توسط کسب‌وکارها تأثیر بگذارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شرکت‌های دیجیتال بیشتر از شرکت‌های کمتر دیجیتال قیمت‌ها را به‌طور مکرر تنظیم می‌کنند.

مکلِم بیان کرد: “بانک‌های مرکزی باید به‌دقت با نحوه‌ی تأثیر هوش مصنوعی بر تورم، چه به‌طور غیرمستقیم از طریق تقاضا و عرضه‌ی کلی و چه به‌طور مستقیم از طریق رفتار تعیین قیمت، هماهنگ باشند.”

او افزود که بانک‌های مرکزی “بسیار به قیمت‌ها اهمیت می‌دهند” به عنوان بخشی از مأموریت خود برای حفظ تورم قیمت پایین و پایدار.

مکلِم توضیح داد: “در کوتاه‌مدت، هوش مصنوعی می‌تواند تقاضا را بیشتر از آنچه که به عرضه می‌افزاید، افزایش دهد و اگر این اتفاق بیفتد، پذیرش هوش مصنوعی ممکن است به فشارهای تورمی در آینده نزدیک بیفزاید.”

هشدار در مورد مسائل ثبات مالی

مکلِم همچنین به این نکته اشاره کرد که پذیرش هوش مصنوعی می‌تواند به مسائل ثبات مالی منجر شود. او گفت که بانک‌ها و مؤسسات مالی در حال سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی برای بهبود خدمات مشتری، افزایش انطباق و مدیریت ریسک و بهبود ارزیابی ریسک اعتباری و نقدینگی هستند و انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری‌ها کارایی و ثبات را بهبود بخشد.

با این حال، او هشدار داد که ریسک‌های عملیاتی ممکن است در چند ارائه‌دهنده‌ی خدمات ثالث متمرکز شود و “یک رویداد” در یکی از آن‌ها می‌تواند به سرعت در سیستم مالی گسترش یابد.

مکلِم گفت: “توان پیش‌بینی هوش مصنوعی ممکن است به طور ناگهانی کاهش یابد، از توهمات رنج ببرد یا دچار تعصب و تبعیض شود. و هوش مصنوعی همه چیز را سریع‌تر حرکت می‌دهد، که می‌تواند رفتارهای بازار شدید و جمع‌گرایی را در زمان‌های نوسان بازار تشدید کند.”

تأثیر بر بازار کار

مکلِم اشاره کرد که هوش مصنوعی می‌تواند به‌طور قابل توجهی کارهای غیرخودکار را کاهش دهد و کارگران اخراج‌شده را بدون فرصت‌های شغلی کافی رها کند.

او اعتراف کرد که در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند کارگران را در مشاغل با بهره‌وری پایین جایگزین کند، آن‌ها آزاد می‌شوند تا مشاغل دیگر و با بهره‌وری بالاتر را در اقتصاد پر کنند.

او افزود که تخمین‌های بدبینانه‌تری وجود دارد که نشان می‌دهد هوش مصنوعی ممکن است تنها تأثیر اندکی بر بهره‌وری داشته باشد و همچنین می‌تواند نتایج منفی ایجاد کند، مانند تشدید اعتیاد به اینترنت و توانمندسازی بازیگران مخرب.

استفاده از هوش مصنوعی توسط بانک کانادا

مکلِم گفت که بانک کانادا از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تورم، فعالیت اقتصادی و تقاضا برای اسکناس‌ها، رصد احساسات در بخش‌های کلیدی اقتصادی، پاک‌سازی و تأیید داده‌های قانونی، بهبود کارایی و کاهش ریسک‌های عملیاتی استفاده می‌کند.

او خاطرنشان کرد که با وجود مجموعه‌های داده‌ی بسیار بزرگ و بسیار تجزیه‌شده که اکنون در دسترس است، پتانسیل عظیمی برای استفاده از هوش مصنوعی برای درک رفتار مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها و نحوه‌ی تعیین قیمت‌ها وجود دارد.

با وجود اینکه هنوز عدم قطعیت‌های زیادی وجود دارد، مکلِم بر این باور است که پیشرفت‌های سریع اخیر در هوش مصنوعی، به‌ویژه هوش مصنوعی مولد، پتانسیل تحول اقتصادهای جهان را دارند.

او در پایان گفت: “ما باید بهتر درک کنیم که هوش مصنوعی چگونه بر بهره‌وری، اشتغال، رفتار تعیین قیمت و تورم تأثیر خواهد گذاشت. این کار زمان خواهد برد. در این میان، باید از سناریوهای به‌طور فزاینده‌ای آگاهانه برای مدیریت عدم قطعیت‌مان استفاده کنیم.”

منبع : cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array