به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پیش‌بینی می‌شود تکنولوژی هوش مصنوعی حتی بدون حضور سم آلتمن و کمپانی OpenAI، پرچمداران این حوزه، باز هم ستاره رویداد پیش‌روی CES 2024 باشد.

رویداد CES 2024،‌ بزرگترین و مهم‌ترین رویداد تکنولوژی جهان است. نمایشگاهی که جدیدترین دستاوردها و نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند فناوری، خودرو، سلامت و بهداشت،‌ NFT و غیره به حضار معرفی و یا نمایش داده می‌شوند. این رویداد از روز 9 تا 12 ژانویه 2024 (مصادف با 19 تا 22 دی‌ماه 1402) در شهر لاس‌وگاس برگزار خواهد شد.

سم آلتمن

جای خالی سم آلتمن در رویداد CES 2024

سم آلتمن، مدیرعامل کمپانی هوش مصنوعی OpenAI قرار نیست در رویداد CES امسال حضور داشته باشد. اما حتی بدون حضور او، تکنولوژی هوش مصنوعی ستاره اصلی این نمایشگاه مهم خواهد بود.

موج محبوبیت و فراگیر شدن این تکنولوژی مدیون اقدامات سال گذشته استارتاپ OpenAI است. رونمایی و عرضه چت‌بات ChatGPT باعث شد استقبال بی‌سابقه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف و کاربران صورت بگیرد. از همان زمان، کمپانی‌ها و تولیدکننده‌های مختلفی از سراسر جهان در پی یافتن راه‌های خلاقانه و کاربردی برای به‌کار گرفتن این تکنولوژی در محصولات و پروژه‌های خود و جذب مشتریان هستند.

از نمونه ابزارها و گجت‌هایی که قرار است در نمایشگاه CES 2024 به نمایش دربیاید می‌توان به گجت‌های کاربردی برای افراد نابینا و یا کم‌بینا، سیستم‌های امنیتی برای جلوگیری از حوادث تیراندازی با اسلحه در مدارس، سیستم‌های هوشمند تشخیص چهره و شناسایی علائم حیاتی، سیستم‌های نظارت کابین در خودروهای هوشمند و برقی و غیره اشاره کرد.
نمایشگاه CES (Consumer Electronics Show) از همین سه‌شنبه تا جمعه در شهر لاس‌وگاس ایالت نِوادا برگزار خواهد شد.

تأثیر غیرقابل‌انکار ردپای سم آلتمن و استارتاپ OpenAI در این نمایشگاه (حتی با وجود غیبت او)، یادآور تأثیر چشمگیر کمپانی اپل و مؤسس آن استیو جابز است. با اینکه جابز علاقه‌ای به شرکت در این رویداد بزرگ و جهانی نداشت؛ اما بسیاری از شرکت‌ها سعی داشتند گجت‌ها و ابزارهایی را در CES به‌نمایش بگذارند که با محصولات کمپانی اپل به‌خصوص گوشی‌های هوشمند آیفون سازگاری داشته باشند.

در دنیای تکنولوژی، سم آلتمن به‌عنوان چهره حوزه هوش مصنوعی شناخته می‌شود. همین چند ماه پیش بود که اخراج ناگهانی او توسط اعضای هیئت‌مدیره OpenAI باعث ایجاد هرج‌ومرجی باورنکردنی شد. این اقدام غیرمنتظره به‌حدی برای اعضای وفادار OpenAI حیاتی بود که بیش از 700 نفر از کارکنان اعلام کرده بودند درصورت عدم انتصاب مجدد آلتمن به‌عنوان مدیرعامل، از شغل‌های خود استعفا خواهند داد.
حتی کمپانی مایکروسافت، بزرگترین حامی مالی OpenAI نیز در این بحران با سم آلتمن ایستادگی کرده و پس از پایان ماجراها به‌عنوان عضو ناظر به هیئت‌مدیره این استارتاپ پیوست.

به گزارش چندین رسانه مختلف، فارغ از توسعه ابزار کاربردی ChatGPT و راه‌اندازی فروشگاه GPT Store، این استارتاپ در حال کار کردن بر روی یک پروژه سرّی و محرمانه نیز می‌باشد. این پروژه محرمانه‌ سخت‌افزاری مربوط به هوش مصنوعی است و قرار است با همکاری طراح ارشد سابق کمپانی اپل، یعنی جانی آیو توسعه یابد.

هوش مصنوعی

نقش پررنگ تکنولوژی هوش مصنوعی در زندگی انسان مدرن

سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های هوش مصنوعی زایا افزایش چشمگیری در سال 2023 داشت و از ابتدای دسامبر سال 2022 (آذر 1401) تاکنون بیش از 5 برابر رشد کرده و به 23.78 میلیارد دلار رسیده است.

جای تعجبی ندارد که بسیاری از کشورهای مختلف جهان درحال به‌کار گرفتن این تکنولوژی محبوب در محصولات منتخب و جدید خود هستند و قصد دارد دستاوردهای خود را در رویداد CES 2024 به‌نمایش بگذارند.
شرکت آلمانی بوش (Bosch) سیستمی امنیتی براساس این تکنولوژی توسعه داده توانایی تشخیص هوشمند اسلحه در مدارس را دارد و از این اتفاق جلوگیری خواهد کرد.
همچنین کمپانی ژاپنی NEC Corp قصد دارد از سیستم هوش مصنوعی تشخیص چهره‌ای رونمایی کند که قادر است گوشی‌های هوشمند را به تجزیه و تحلیل الگوهای چهره و شرایط مردمک چشم برای تشخیص وضعیت روحی و روانی انسان‌ها مجهز سازد.

یکی دیگر از کاربردهای موردانتظار هوش مصنوعی، در مقوله خودروهای هوشمند و خودران است. بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی از این تکنولوژی برای ایجاد خودروهای امن‌تر، سریع‌تر و هوشمندتر استفاده کرده‌اند.
بسیاری از خودروسازان از جمله برندهایی مانند فولکس واگن و BMW درحال همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی هستند و قصد دارند از این ابزارها در محصولات خود استفاده کنند. هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند می‌تواند علائمی مانند حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی راننده را تشخیص داده علاوه‌بر هشدار دادن، در مواقع لزوم کنترل خودرو را به دست بگیرد.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array