به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نتایج به دست آمده در تحقیقات جدید نشان داده است که مدل‌های زبان بزرگ، به‌ویژه GPT-4 در نسخه‌های خاصی از ChatGPT و محصولات مختلف هوش مصنوعی برند مایکروسافت کوپایلت، می‌توانند صورت وضعیت‌های مالی را با دقت بیشتری نسبت به انسان تجزیه و تحلیل کنند.

یافته‌های محققان دانشگاه شیکاگو حاکی از آن است که با رواج هرچه بیشتر این فناوری، ابزارهای هوش مصنوعی نقش پررنگ‌تری در آینده تحلیل مالی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به این حوزه ایفا خواهد کرد.

این مطالعه به تطبیق پذیری LLMهای چندمنظوره عمومی مانند GPT-4 نیز اشاره کرده است که از توانایی‌های مشابهی به عنوان ابزارهای تخصصی‌تر برخوردار هستند. محققان بر دقت بالای پیش‌بینی LLM تاکید دارند.

نقش برجسته هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل گزارش‌های مالی

محققان در آزمایش‌های خود دریافتند که GPT-4 حتی بدون زمینه متنی، عملکرد بهتری نسبت به تحلیل‌گران انسانی دارد. این ویژگی با دقت 60 درصدی هوش مصنوعی در مقایسه با محدوده 53 تا 57 درصدی دقت تحلیل‌گران انسانی ثابت می‌شود. با این حال، این موفقیت بدون انجام کارهای زمینه‌ای اولیه حاصل نشده است.

هوش مصنوعی

محققان در این مطالعه، با ارائه صورت‌های مالی استاندارد به GPT-4، برای جلوگیری از کاربرد دانش قبلی در مدل، کلیه نام‌ها یا تاریخ‌ها را با دقت حذف کردند. یافته‌های محققان در مورد GPT-4 نشان داد که این چت‌بات نه تنها می‌تواند با دقت بیشتری نسبت به تحلیل‌گران انسانی تغییرات درآمد شرکت را پیش‌بینی کند، بلکه با عملکرد مدل‌های یادگیری ماشینی پیشرفته نیز همخوانی داشت. این هوش مصنوعی در پردازش داده‌های مالی خام بدون هیچ زمینه اضافی نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد.

به‌علاوه، این مطالعه نشان داد که GPT-4 و تحلیل‌گران انسانی به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کنند. در حالی که در زمینه‌هایی که انسان‌ ناکارآمد عمل کرده است، LLMها برتری دارند، در مواقعی که نیاز به کارهای زمینه‌ای محسوس است، نقش انسان‌ برجسته‌تر است.

قابلیت‌های GPT-4 به پایگاه داده جامع و درک نظری آن، نسبت داده می‌شود، که آن را قادر ساخته است از الگوهای داده‌ها حتی بدون آموزش مالی خاصی به نتیجه‌گیری‌های عالی برسد. در حالی که نسبت به آمادگی هوش مصنوعی مولد برای جایگزینی انسان تردیدهای زیادی وجود دارد، موقعیت آن به عنوان یک پشتیبان به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است، زیرا انسان می‌تواند با کمک این فناوری راندمان کار خود را ارتقا دهد.

منبع: techradar

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array