به گزارش ایران دکونومی، نمایشگاه نقاشی استاد محمد محمد زاده تیتکانلو با موضوعیت هوش مصنوعی از 6 الی 27 بهمن 1402 در باغ موزه نگارستان برگزار شد. آنچه در ادامه می‌آید نگاهی تحلیلی به این نمایشگاه، موضوع، نوع کاربرد رنگ‌ها و المان‌ها می‌باشد.

تقابل انسان و ماشین در آثار تیتکانلو

هوش مصنوعی-تیتکانلو

هنرمند از همان ابتدا موضوع را برای بیننده آثار روشن کرده و دلیل طراحی‌های ساده خود از دنیای فوق پیچیده هوش مصنوعی را اینگونه بیان می‌کند؛ هوش مصنوعی در کودکی خود به سر می‌برد و از این رو سعی شده از خطوط و آیکون‌های ساده همچون علائم ساده الکترونیکی برای ورود به دنیای پیچیده این پدیده استفاده گردد.

رنگ‌بندی آثار

رنگبندی آثار محمد محمدزاده تیتکانلو در نمایشگاه هوش مصنوعی

بخاطر موضوعیت بسیط این پدیده رنگ‌های مختلفی در آثار به کار گرفته شده است؛ گویی تیتکانلو از تمامی رنگ‌های پالت رنگی خود، اعم از رنگ‌های گرم و سرد و خنثی برای نشان دادن جنبه‌های مثبت و منفی هوش مصنوعی در زندگی اجتماعی انسان‌ها بهره برده است.

هوش مصنوعی در آثار محمد محمدزاده تیتکانلو

در کنار این موضوع از نوع کاربرد رنگ برای ایجاد تضاد بصری استفاده شده که به نوعی به قابلیت‌های دانش هوش مصنوعی اشاره و آن را به چالش می‌کشد.

سبک آثار

در نمایشگاه هوش مصنوعی مجموعاً 10 اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم و با تلفیق دو سبک اکسپرسیونیسم و کوبیسم ارائه شد. اما چرا این دو سبک؟

کوبیسم بیشتر بر حجم گرایی متکی است و اکسپرسیونیسم نوعی اغراق در رنگ‌ و شکل‌ است، شیوه‌ای عاری از طبیعت‌گرایی که حالات عاطفی را هرچه روشن‌تر و صریح‌تر بیان می‌کند و به واقع کدام سبک بهتر از این دو می‌تواند به این سادگی به موضوع چنین زنده و در عین حال مصنوعی بپردازد! انتخابی هوشمندانه که از تجربه خالق آثار نشات می‌گیرد.

نمایشگاه هوش مصنوعی

بیوگرافی محمد محمدزاده تیتکانلو

محمد محمدزاده تیتکانلو در سال 1343 در بجنورد متولد شد. وی عکاس، نقاش، محقق تاریخ عکاسی و هنر است که فعالیت‌های هنری و علمی زیادی در باب عکاسی و نقاشی داشته و از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ابداع شیوه نقاشی «کهن نگاری» در دهه 60.

احیای شیوه عکاسی داگرئوتیپ در ایران، برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه ها با شیوه داگرئوتیپ برای نخستین بار در کشور.

عکاس: محمدجواد عبدی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array