به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ مشهور OpenAI به‌تازگی از یک مدل هوش مصنوعی جدید به‌نام Sora رونمایی کرده که قادر است دستورات متنی ساده را به محتوای ویدیویی با کیفیت تبدیل کند!

به‌نظر می‌‌رسد بلندپروازی‌های کمپانی OpenAI برای نوآوری در زمینه هوش مصنوعی پایانی ندارد. شرکت ارائه‌دهنده چت‌بات محبوب ChatGPT روز گذشته از مدل هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرد. مدل Sora، یک ابزار خلاقانه و پیشرفته‌ است که می‌تواند در پاسخ به دستورات متنی ساده و در کمترین زمان ممکن محتواهای ویدیویی تولید کند.

با اینکه Sora هنوز به‌صورت عمومی در دسترس کاربران قرار نگرفته است؛ اما OpenAI اعلام کرده که این ابزار هوش مصنوعی زایا می‌تواند تصاویر ویدیویی با کیفیت بسیار بالایی را براساس دستورات متنی کاربران ایجاد کند. پیش‌بینی می‌شود ابزار Sora یک جهش بزرگ به سمت آینده و نسل بعدی این تکنولوژی باشد.
البته ابزار Sora اولین نمونه از مدل‌های هوش مصنوعی تولید ویدیو بر اساس متن نیست. کمپانی‌های گوگل، متا و استارتاپ Runway ML هم در گذشته از تکنولوژی‌های مشابهی رونمایی کرده بودند.

Sora

اما نقطه تمایز ابزار جدید کمپانی OpenAI نسبت به محصولات دیگر رقبا، کیفیت بسیار بالا و چشمگیر نتایج نهایی تولید شده توسط مدل Sora هستند. سم آلتمن، مدیرعامل این استارتاپ از کاربران درخواست کرده بود که ایده‌های خود را برای دستورات متنی برای او ارسال کنند و نتیجه به‌دست‌آمده باعث شگفتی کاربران شده بود.
طبق معمول همیشه، هنگام رونمایی از یک ابزار استثنایی و فوق‌العاده‌ای مانند مدل جدید Sora در دنیای هوش مصنوعی، مسئله “سوءاستفاده از پتانسیل این ابزار” نیز وجود دارد. در طی این یک‌سال گذشته که ابزارهای هوش مصنوعی محبوبیت جهانی یافته‌اند؛ بسیاری از افراد فرصت‌طلب از این ابزارها برای تولید محتواهای نامناسب اجتماعی و یا اخلاقی سوءاستفاده کرده بودند.

دستور متنی ویدیوها و تصاویری که در این خبر مشاهده می‌کنید، تنها چند نمونه از کارهای ابزار جدید Sora هستند که در پست جدید کمپانی OpenAI با کاربران به‌اشتراک گذاشته شده است.

عملکرد و زمان عرضه عمومی ابزار Sora

همانطور که کمی پیش‌تر اشاره کرده بودیم؛ ابزار جدید Sora هنوز به‌صورت عمومی در دسترس کاربران قرار نگرفته است و کمپانی سازنده آن، OpenAI نیز اطلاعات بسیار ناچیز و محدودی درباره نحوه ساخت این مدل هوش مصنوعی منتشر کرده است.

این کمپانی مشهور که در طی سال 2023 مکرراً توسط چندین نویسنده مشهور و حتی روزنامه نیویورک‌تایمز به دلیل نقض قانون کپی‌رایت و استفاده غیرقانونی از محتواهای متنی برای آموزش چت‌بات ChatGPT مورد شکایت قرار گرفته بود؛ هنوز اعلام نکرده که مدل Sora برای تولید این ویدیوهای باکیفیت از چه منبع محتواهای تصویری استفاده می‌کند!

پس از مدت‌ها مذاکره بی‌نتیجه میان روزنامه معتبر نیویورک‌تایمز و کمپانی‌های مایکروسافت و OpenAI، این خبرگزاری ماه قبل تصمیم گرفت به‌دلیل استفاده غیرقانونی و بدون مجوز از داده‌های خود در چت‌بات ChatGPT و دستیار هوش مصنوعی Copilot و همچنین نقض قانون کپی‌رایت و حق مالکیت معنوی رسماً از OpenAI شکایت کند. البته پس از عمومی شدن اخبار این شکایت، این استارتاپ اعلام کرده بود که آموزش دادن مدل‌های زبانی و هوش مصنوعی بدون استفاده از محتواهای شامل قانون کپی‌رایت عملاً غیرممکن است و شکایت اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز ارزش قانونی ندارد!


البته کمپانی OpenAI با پرداخت هزینه معینی به روزنامه آسوشیتدپرس (The Associated Press) حق کپی‌رایت این مجموعه را خریداری کرده و از اخبار و محتواهای متنی این روزنامه برای تعلیم چت‌بات هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند. با توجه به قرارداد دوساله میان این خبرگزاری و کمپانی OpenAI، این استارتاپ هوش مصنوعی حق نشر اخبار اختصاصی و ویژه دستاوردها و محصولات خود را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده و موظف است از آرشیو متنی این خبرگزاری معتبر و باسابقه برای تعلیم چت‌بات ChatGPT بهره بگیرد.

این استارتاپ با انتشار پست جدیدی در بلاگ خود به کاربران و علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی کرده که قصد دارد قبل از انتشار عمومی ابزار Sora، با هنرمندان و سیاست‌گذاران به توافق رسیده و شرایط را برای استفاده صحیح از این مدل هوش مصنوعی جدید مهیا کند.

منبع: EuroNews

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array