به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، جدیدترین دستاورد دنیای هوش مصنوعی، ابزار هوشمندی است که می‌تواند پسورد کاربران را از روی صدای ضربات کیبورد تشخیص دهد.

محققان بریتانیایی یک هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای آموزش داده‌اند که بتواند حرف مربوط به هر یک دکمه‌های کیبورد را با توجه به صدای آن تشخیص دهد. در این آزمایش، از گوشی هوشمند قرار داده شده نزدیک لپ‌تاپ به‌عنوان میکروفون استفاده شده است.

هوش مصنوعی
نرم‌افزارهای مدیریت رمزعبور بهترین همراه کاربران در برابر این خطرات هستند.

ریسک لو رفتن پسوردها به کمک ابزار هوش مصنوعی

برای آموزش اولیه این هوش مصنوعی، ابتدا صدای هر کلید با حروف مربوط به آن ترکیب و به این ابزار داده شد. سپس با تایپ کردن پسورد بر روی لپ‌تاپ، از این هوش مصنوعی خواسته شد که با توجه به صدای ضربات کیبورد، این رمزعبور را تشخیص دهد. نتیجه نهایی به‌دست‌آمده از این آزمایش، بیش از 95% با پسورد مطابقت داشته است!

به‌منظور واقعی‌تر کردن این چالش، محققان این آزمایش تصمیم گرفتند تا میزان دقت، صحت و کارایی کلی این هوش مصنوعی را هنگام استفاده از نرم‌افزارهای ارتباطی مانند Skype یا Zoom نیز آزمایش کنند.
نتیجه این چالش جدید نیز بسیار رضایت‌بخش بود و این هوش مصنوعی توانست پسوردهای وارد شده در این دو پلتفرم ویدیوکنفرانس و تماس تصویری را نیز با دقت بسیار بالایی حدس بزند. این ابزار توانست پسورد تایپ‌شده در Skype را با دقتی در حدود 92% و پسورد Zoom را با دقتی در حدود 93% تشخیص دهد.

وسایل استفاده شده برای انجام این آزمایش شامل یک لپ‌تاپ Macbook Pro (مک بوک پرو) 16 اینچی مدل سال 2021 (دارای تراشه M1) و یک گوشی آیفون 13 مینی بوده است. گوشی آیفون با فاصله‌ای 17 سانتیمتری از خودِ لپ‌تاپ قرار داده شده و یا از نرم‌افزارهای Zoom و یا Skype برای تشخیص پسورد توسط این هوش مصنوعی استفاده شده است.

سپس محققان این پروژه فایل‌های صوتی شامل صدای ضربات دکمه‌های کیبورد را به تصاویری در قالب طیف‌نگاره (waveforms -نقشه‌ای از طیف فرکانسی سیگنال) درآورده و از آنها برای تعلیم این ابزار هوش مصنوعی استفاده کردند.
دانشمندان به کاربران توصیه کرده‌اند که هنگام تایپ کردن پسورد خود، از سیستم تایپ 10 انگشتی به‌عنوان یک اقدام امنیتی استفاده کنند. در این صورت، میزان تشخیص صدای تک‌تک کلیدها به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

حروف بزرگ و کوچک انگلیسی و همچنین کاراکترهای خاص نیز بازسازی پسورد شخصی افراد را از طریق سیستم‌های هوش مصنوعی این‌چنینی دشوارتر می‌کنند. با این وجود، همچنان بهترین روش امنیتی استفاده از نرم‌افزار‌های مدیریت رمزعبور (Password Manager) است که به‌طور خودکار رمز عبور را ذخیره کرده و با یک کلیک آن را وارد می‌کند. نرم‌افزارهایی مانند KeePass و IronVelt نقطه شروع خوبی به‌حساب می‌آیند.

منبع: PCWelt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array