به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، وال‌استریت ژورنال در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شده است که دو رقیب دیرینه، یعنی اپل و متا درباره ادغام مدل‌های هوش مصنوعی بیشتر در هوش مصنوعی اپل یعنی اپل اینتلیجنس (Apple Intelligence ) با یکدیگر به مذاکره پرداخته‌اند. گفته می‌شود با وجود اینکه پردازش بیشتر قابلیت‌های اپل اینتلیجنس توسط مدل‌های روی دستگاه و مدل‌های ابری اپل انجام می‌گیرد، این شرکت قصد دارد مدل‌های هوش مصنوعی شخص ثالث را نیز در اختیار کاربران خود قرار بدهد و از این راه، دامنه دسترسی آن‌ها به این فناوری را گسترش دهد.

اپل پیش‌تر گفته بود که به دنبال ارائه طیف وسیعی از مدل‌ها است و ChatGPT تنها مدلی نخواهد بود که در محصولات این شرکت ادغام می‌شود. وال استریت ژورنال مدعی شده است که اپل علاوه بر متا، با آنتروپیک، گوگل و پرپلکسیتی (Perplexity ) نیز مذاکراتی انجام داده است.

هوش مصنوعی متا

همکاری اپل و متا در زمینه هوش مصنوعی

در پیشینه این دو غول فناوری می‌بینیم که بارها بر سر مسائل حریم خصوصی، خط‌‌‌‌‌ مشی فروشگاه اپلیکیشن‌ها و مواردی از این قبیل، با یکدیگر اختلاف داشته‌اند. حتی این اختلاف نظر به رفتار دو مدیرعامل یعنی تیم کوک و مارک زاکربرگ هم کشیده می‌شد، تا جایی که حتی این دو بارها از یکدیگر به تندی انتقاد کرده‌اند. ولی به نظر می‌رسد هوش مصنوعی توانسته است بر این اختلافات غلبه کرده و این دو رقیب را در کنار هم قرار دهد.

از آنجا که پردازش برخی از پرسش‌های کاربران به مدل‌های قدرتمندی نیاز دارد، لزوم وجود مدل‌های هوش‌ مصنوعی شخص ثالث به خوبی احساس می‌شود. به همین خاطر اپل قصد دارد از مدل‌های هوش مصنوعی شخص ثالث شرکت‌های بزرگ استفاده کند تا کاربران بتوانند در صورت نیاز به مرکز داده‌های عظیم این مدل‌ها دسترسی پیدا کنند.

لازم به یادآوری است که هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) تا اواخر سال جاری در نسخه‌های جدید iOS 18 ،iPadOS 18 و macOS Sequoia در دسترس علاقمندان اپل قرار خواهد گرفت.

منبع: wsj

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array