به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد کمپانی اپل برای توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود در نسل جدید گوشی‌های آیفون در کشور چین، باید با کمپانی چینی Baidu مذاکره کند.

براساس جدیدترین گزارش خبرگزاری The Wall Street Journal، اپل درحال مذاکره با کمپانی Baidu می‌باشد و قصد دارد از ابزار هوشمند Ernie برای ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی آیفون‌های جدید در این کشور استفاده کند.

هنوز نتیجه نهایی این مذاکرات اولیه مشخص نشده است؛ اما پس از انتشار اخبار مربوط به این همکاری احتمالی، سهام کمپانی چینی Baidu شاهد رشد 5 درصدی در بازار بورس بود.

Baidu

مجوز فعالیت هوش مصنوعی در چین، در دستان کمپانی Baidu است

این اولین باری نیست که یکی از غول‌های تکنولوژی برای بومی‌سازی قابلیت‌های هوش مصنوعی خود در کشور چین به سراغ این کمپانی می‌رود. حدود 2 ماه پیش اخباری مبتنی بر همکاری کمپانی سامسونگ با Baidu نیز منتشر شده بود.
براساس این اخبار سامسونگ برای ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی پرچمداران جدید خود در کشور چین، با این کمپانی مذاکره کرده و قصد دارد به جای ابزار قدرتمند Gemini خود، گوشی‌های سری S24 را به چت‌بات هوش مصنوعی Ernie تجهیز کند.

جالب اینجاست که گزارشات منتشر شده در هفته گذشته ادعا می‌کردند اپل در حال مذاکره با کمپانی گوگل است تا از هوش مصنوعی Gemini در گوشی‌های آیفون جدید خود بهره بگیرد. پیش‌بینی می‌شود آیفون‌های جدید در کشور چین به ابزار Ernie و آیفون‌های عرضه شده در دیگر نقاط دنیا به هوش مصنوعی Gemini گوگل تجهیز شوند.
طبق قوانین کشور چین، کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی و سازندگان گوشی‌های موبایل هوشمند برای استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی نیازمند دریافت تأییدیه‌های موردنیاز از سوی نهادهای نظارتی این کشور هستند.

با توجه به اینکه دسترسی به موتور جستجوی گوگل در این کشور آسیایی مسدود است؛ Gemini هم مجوز فعالیت در این کشور را ندارد و حتی هوش مصنوعی محبوب ChatGPT کمپانی OpenAI هم در دسترس کاربران چینی قرار ندارد! در نتیجه هم اپل و هم سامسونگ برای ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی خود به کاربران چینی ملزم به دریافت تأییدیه‌ هستند و احتمالاَ باید زیربار همکاری با Baidu بروند.

براساس گزارشات قبلی، آپدیت بزرگ سیستم‌عامل iOS 18 سرشار از قابلیت‌های هوش مصنوعی گوناگون خواهد بود و به گفته تیم کوک، مدیرعامل اپل، هوش مصنوعی اختصاصی این کمپانی تا پایان سال 2024 معرفی و رونمایی خواهد شد. از تغییرات چشمگیر این آپدیت می‌توان به ری‌برند سرویس Apple ID به Apple Account و تجهیز دستیار صوتی Siri به قابلیت‌های هوش مصنوعی اشاره کرد..

خبر هیچ‌یک از این مذاکرات و همکاری‌های احتمالی قطعی نشده است و هنوز معلوم نیست کوپرتینویی‌ها برای نسل جدید آیفون‌های خود چه برنامه‌ای داشته باشند. ممکن است اپل در نهایت به همکاری با گوگل و Baidu تن دهد یا اینکه از مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود استفاده کند. با نزدیک‌تر شدن کنفرانس توسعه سالانه WWDC 2024 (که نیمه خرداد 1403 برگزار خواهد شد) اطلاعات بیشتری در این باره کسب خواهیم کرد.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array