به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اگر در چند سال گذشته به روندهای فناوری توجه کرده باشید، متوجه افزایش برنامه‌های هوش مصنوعی (AI) شده‌اید. از پرمخاطب‌ترین این برنامه‌ها، هنر هوش مصنوعی است. در این مطلب به موضوعاتی همچون؛ هنر AI چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ چگونه می‌توانید از آن برای افزایش خلاقیت و سرعت بخشیدن به کارهای خود استفاده کنید؟ توضیح می‌دهیم. با ما همراه شوید.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا AI به توسعه و استقرار سیستم‌ها و الگوریتم‌های رایانه‌ای اشاره دارد که می‌توانند کارهایی را انجام دهند که معمولاً انسان‌ها انجام می‌دهند. این رایانه‌ها با مقادیر زیادی از داده‌ها آموزش می بینند که به آنها کمک می‌کند یاد بگیرند، استدلال کنند، مشکلات را حل کنند و تصمیماتی بگیرند که می‌تواند از توانایی های انسان پیشی بگیرد.

AI شامل فناوری‌های مختلفی مانند یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، تولید تصویر و غیره می‌شود. این برنامه‌ها می‌توانند وظایف را از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها، تشخیص الگو و فرآیندهای یادگیری تکراری تطبیق داده، یاد بگیرند و خود کار کنند. از سوی دیگر به انسان اجازه می‌دهند وظایف را به رایانه‌ها واگذار کنند.

هوش مصنوعی احتمالاً منجر به پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله مراقبت های بهداشتی، مالی، حمل و نقل و زمینه‌های خلاقانه مانند طراحی وب و گرافیک خواهد شد.

هنر هوش مصنوعی (AI Art) چیست؟

هنر هوش مصنوعی

هنر هوش مصنوعی یا هوش مصنوعی مولد به ایجاد هنر با استفاده از AI برای ایجاد تصاویر به صورت خودکار، کمک به نوشتن خلاق، ایجاد موسیقی، ساخت وب‌سایت و موارد دیگر اشاره دارد. هنر AI با هنر دیجیتال که افراد دارای مهارت‌های خلاقانه آن را خلق می‌کنند متفاوت است. در عوض، هنر هوش مصنوعی به کسانی که توانایی خلاقیت کمی دارند یا اصلاً توانایی ندارند، اجازه می‌دهد تا فرم‌های هنری نامحدود را با یک پیام متنی ایجاد کنند.

تاریخچه هنر هوش مصنوعی

تاریخچه هنر هوش مصنوعی

تاریخچه هنر هوش مصنوعی را می توان به سال 1973 نسبت داد؛ زمانی که یک دانشمند کامپیوتر و هنرمند به نام «هارولد کوهن» اولین برنامه شناخته شده خلق هنر هوش مصنوعی به نام AARON را ایجاد کرد. 41 سال بعد، در سال 2014، شبکه های مولد (GANs) توسعه یافتند.

 اگرچه GAN ها تنها برای خلق آثار هنری توسعه نیافته‌اند، امروزه نقش بزرگی در ایجاد آن ایفا می‌کنند. در سال 2015، محققان شروع به توسعه برنامه‌های کامپیوتری برای استفاده از پیام متنی در جهت تولید تصاویر کردند. آنها این کار را با معکوس کردن فرآیند تصویر به متن انجام دادند، که ممکن است با آن آشنا باشید.

آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه آیفون شما می‌تواند اشیاء موجود در تصاویر را شناسایی کرده و سپس آنها را دسته بندی کند؟ این نمونه خوبی از تصویر به متن است. در سال 2021 اولین نرم افزار تبدیل متن به تصویر (DALL-E) منتشر شد. این برنامه که توسط Open AI (سازندگان ChatGPT) ایجاد شد و به یاد “سالوادور دالی” و ” WALL-E” «پیکسار» نامگذاری شد، اولین برنامه‌ای بود که با استفاده از میلیون‌ها تصویر و مفهوم آموزش داده شد.

به لطف انتشار DALL-E، رونق تبدیل متن به تصویر هوش مصنوعی متولد شد. در سال 2022، جامعه ای از توسعه دهندگان شروع به ساخت برنامه‌های هنری AI کردند و از هر فناوری که در دست داشتند استفاده کردند. برخی از این توسعه دهندگان در نهایت به کار بر روی توسعه Midjourey پرداختند.

GAN چیست؟

GAN چیست؟

یک GAN از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک مولد و یک تشخیص دهنده. وظیفه مولد ایجاد داده های جدید، مانند تصاویر، موسیقی یا متن است، در حالی که نقش متمایز کننده تعیین واقعی یا جعلی بودن داده‌های تولید شده است. مولد داده های تصادفی مانند یک تصویر را ایجاد می‌کند و سپس تصویر را به تشخیص دهنده ارائه می‌دهد؛ در اینجا تشخیص دهنده یا متمایزگرا، سعی می‌کند واقعی یا جعلی بودن آن را حدس بزند.

در ابتدا، مولد خیلی خوب نیست، بنابراین تشخیص دهنده می تواند به راحتی تقلبی ها را تشخیص دهد. با این حال، هر دو بخش از اشتباهات خود درس می‌گیرند و با گذشت زمان بهتر می‌شوند. مولد (generator’s) انواع مختلفی از خروجی خود را امتحان می‌کند و متمایز کننده (discriminator) در تشخیص واقعی از تقلبی ماهرتر می‌شود. آنها همچنان به این بازی برای پیشی گرفتن از یکدیگر ادامه می دهند. در نهایت، مولد آنقدر خوب می شود که داده هایی را تولید می‌کند که متمایز کننده نمی تواند آن را از جعلی تشخیص دهد.

مولدهای هنری هوش مصنوعی چگونه کار می کنند؟

برای اینکه یک برنامه هوش مصنوعی بتواند طیف وسیعی از اطلاعات را درک کند، به مجموعه داده‌ای بزرگی از تصاویر (شبکه عصبی) برای کار کردن نیاز دارد. ما در مورد صدها میلیون تصویر و توضیحات متنی آنها صحبت می‌کنیم. مدل‌های آموزشی، برچسب‌های alt، زیرنویس‌ها، عنوان‌ها و توضیحات متن را از تصاویر موجود در اینترنت حذف می‌کنند.

هنگامی که برنامه رمزگشایی درخواست را مشخص کرد، نتیجه را به صورت زیر خواهید دید:

تصاویر تولید شده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مولد از یادگیری عمیق برای تولید متن از تصاویر استفاده می‌کند. در ابتدا، رایانه حدس می‌زند که درخواست شما به دنبال چه چیزی است، سپس به اجرای مکرر آن ادامه می‌دهد تا زمانی که به درستی برسد. به برنامه متغیرهایی داده می‌شود که باید در نظر گرفته شود تا به دنبال معیارهایی برای مطابقت متن برای تولید یک تصویر باشد.

انواع برنامه‌های هنری هوش مصنوعی

 هنر مولد هوش مصنوعی فراتر از تصاویر است و در برگیرنده انواع اشکال هنری مانند آواتارها، فیلم‌ها، لوگوها و برنامه‌های ویرایش عکس است. بیایید هر یک از این اشکال هنر هوش مصنوعی را بررسی کنیم تا بهتر بفهمید با هوش مصنوعی مولد چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

آواتار هوش مصنوعی

تولید آواتار با هوش مصنوعی

یک مولد آواتار هوش مصنوعی، آواتارهای منحصر به فردی را برای رسانه های اجتماعی، بازی، پخش زنده و موارد دیگر ایجاد می‌کند. برخی از آنها از متن به تصویر استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر مانند هوش مصنوعی لنز (Lensa AI) به شما اجازه می‌دهند سلفی بگیرید و آنها را به آواتار تبدیل کنید. آنها می توانند چت بات یا دستیار مجازی باشند که می توانند آنچه را که ما می گوییم یا تایپ می کنیم بفهمند و به روشی مفید پاسخ دهند.

برخی دیگر آواتارهای سه بعدی ایجاد می‌کنند تا از آنها به عنوان عکس نمایه یا آواتار گیمر استفاده کنند. به عنوان مثال، Picsart به شما اجازه می دهد 10-30 تصویر از خود را آپلود کنید، سپس با کلیک یک دکمه یک آواتار سفارشی ایجاد کنید.

هوش مصنوعی ساخت ویدیو

هوش مصنوعی مولد ویدیو

هر کسی که تا به حال یک ویدیو برای ارائه یا وب سایت ایجاد کرده و می‌داند که یک روند طولانی دارد. اینجاست که تولیدکننده‌های ویدیوی هوش مصنوعی می‌توانند کمک کنند. با شرکتی مانند Pictory، می‌توانید به جای صرف روزها و هفته ها، تنها در چند دقیقه ویدیوهای بازاریابی عالی ایجاد کنید. اگر می‌خواهید فرآیند را کاملاً خودکار کنید، یک URL به Pictory اضافه کنید و پست شما را در عرض چند دقیقه به یک ویدیوی کاربردی و جذاب تبدیل می‌کند.

هوش مصنوعی تولید آثار هنری

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، انواع هوش مصنوعی مولد تبدیل متن به تصویر به شما امکان می‌دهند یک پیام متنی را وارد کنید، بنشینید و تماشا کنید که تصویر شما در مقابل چشمان شما تولید می‌شود. ده‌ها نرم افزار مولد تبدیل متن به تصویر در دسترس است، اما برخی از محبوب‌ترین آنها عبارتند از DALL-E 2، Midjourney، Leonardo و Stable Diffusion.

هر کدام از نرم‌افزارهای ذکر شده نقاط قوت خود را دارند، اما برخی از آنها بهتر از بقیه هستند. برای نشان دادن تفاوت بین این برنامه ها از یک دستور مشخص استفاده می‌کنیم: تولید عکسی از یک ماشین مسابقه رالی پوشیده از خاک، در سرعت بالا، پرواز در خاک، صحنه کوهستانی، عکاسی برنده جایزه، سایه‌های نرم و نورپردازی سینمایی.

عکسهای مختلف به شکل زیر تولید شدند:

Dall-E

تولید تصویر با هوش مصنوعی

Midjourney

عکس هوش مصنوعی

Leonardo AI

نرم افزار تبدیل متن به عکس

Stable Diffusion

هوش مصنوعی مولد

مقایسه ابزارهای مولد هنر هوش مصنوعی

برای این مقایسه، درخواست وارد و همه تنظیمات بر روی پیش‌فرض گذاشته شد. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: DALL-E 2، Midjourney و Leonardo AI

درخواست ارائه شده: تولید یک عکس با کیفیت بالا از یک سگ فضانورد، پس زمینه ستاره و سیاره، نورپردازی سینمایی، کلاه ایمنی با شیشه صورت، زاویه باز.

سایر کاربردهای هوش مصنوعی

به غیر از تولید فیلم و تصاویر، سایر موارد استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش خلاقیت و بهره وری شما کمک کرده و این امکان را برای شما فراهم آورد که در زمان انجام کارهاصرفه جویی کنید.

هوش مصنوعی تولید لوگو

اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید که نیاز به الهام گرفتن دارد، نرم افزارهای هوش مصنوعی تولید کننده لوگو، می‌توانند این کار را برایتان انجام دهند. انتخاب‌های زیادی وجود دارد، از جمله Wix Logo Generator که در وب‌سایت Wix در دسترس است.

هوش مصنوعی سازنده موسیقی

سازندگان محتوا که به دنبال راهی آسان‌تر و سریع‌تر برای ایجاد موسیقی متن پروژه‌های خود هستند، با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تولید آهنگ سود خوبی خواهند برد. به عنوان مثال، Mubert یک مدل هوش مصنوعی مولد است که به شما امکان می دهد موسیقی بسازید و درآمد کسب کنید. می‌توانید یک آهنگ با یک پیام متنی ایجاد کنید، سپس آن را در بازار استودیو Mubert فهرست کنید.

هوش مصنوعی ادیت عکس

هوش مصنوعی ادیت عکس

هوش مصنوعی ادیتور به شما امکان می‌دهد تصاویر را بهبود بخشید، تغییر دهید یا دستکاری کنید.

نتیجه گیری

هنر هوش مصنوعی پتانسیل باورنکردنی دارد. آماده است تا صنایع وابسته به خلاقیت را با فناوری‌های نوین جدید متحول سازد. همچنین به افراد خلاق در ایجاد هنر الهام‌بخش یاری رسانیده و مرزهای تخیل انسان را پیش برد.

منبع: elegantthemes

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array