به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بانک مرکزی هند (RBI) در حال حاضر در حال گفتگو با همتایان خود از حداقل 18 کشور دیگر در مورد امکان پرداخت‌های فرامرزی به روپیه دیجیتال است.

گزارش مربوط به برنامه‌های تجارت خارجی بلندپروازانه RBI برای ارز دیجیتال بانک مرکزی هند (CBDC)، در 27 ژوئن (6 تیر) در اکونومیک تایمز (Economic Times) ظاهر شد. این گزارش به چندین اعلامیه عمومی توسط شاکتیکانتا داس (Shaktikanta Das)، فرماندار RBI اشاره می‌کند.

داس در طی سخنرانی ژوئن خود در لندن بر اهمیت زیرساخت تجارت خارجی برای “روپیه دیجیتال” تاکید کرد که قرار بود تا اوایل جولای (اواسط تیر) به 1 میلیون کاربر داخلی برسد:

“اما پرداخت‌های بین‌مرزی نیز بسیار سریع‌تر، یکپارچه‌تر و بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود. این یکی دیگر از زمینه‌هایی است که باید به آن توجه زیادی شود. ما دائماً با سایر بانک‌های مرکزی که CBDC را معرفی کرده‌اند یا در حال معرفی هستند، در حال گفتگو هستیم.”

بر اساس این گزارش، بانک‌های 18 کشور از جولای 2022 حساب‌های روپیه‌ای را باز کرده‌اند. داس در دیگر حضور عمومی خود تمایل هند برای ارائه CBDC خود را به عنوان روش پرداخت برای واردات کالاهای هندی برای کشورهایی که با عرضه دلار آمریکا مشکل دارند، توضیح داد :

وی افزود: “در هند کمبود دلار نداریم اما در برخی بازارهای دیگر به دلیل کمبود دلار قادر به واردات نیستند.”

هند

یکی دیگر از دلایل حساب کردن روی روپیه دیجیتال برای معاملات تجارت خارجی، قصد صرفه جویی در ذخایر دلاری کشور است:

“در این دوره، به طور ناگهانی، هند دچار بحران بخش خارجی شد و RBI مجبور شد با ارائه برخی مشوق‌ها، جریان‌های خارجی را جذب کند. ما نمی‌خواستیم آن وضعیت تکرار شود.”

RBI پروژه آزمایشی روپیه دیجیتال عمده خود را در نوامبر 2022 (آبان 1401) و پروژه آزمایشی روپیه دیجیتال خرد خود را در فوریه 2023 (بهمن 1401) راه‌اندازی کرد. در ماه مارس (اسفند 1401) توافق نامه‌ای را با بانک مرکزی امارات متحده عربی برای مطالعه یک پل CBDC برای تجارت و حواله‌ها اعلام کرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array